آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22278

مسکن؛ بازاری که آرام نمی‌شود

با پایان یافتن شهریورماه، فصل نقل و انتقالات خانواده‌ها به پایان می‌رسد و التهاب بازار مسکن تا حدی کاهش پیدا می‌کند

مسکن؛ بازاری که آرام نمی‌شود
با پایان یافتن شهریورماه، فصل نقل و انتقالات خانواده‌ها به پایان می‌رسد و التهاب بازار مسکن تا حدی کاهش پیدا می‌کند؛ به‌طور سنتی خانواده‌ها تلاش می‌کنند پیش از شروع مدرسه‌ها و آغاز سال تحصیلی مدارس، محل اسکان یک ساله خود را انتخاب کنند و حتی جابه‌جایی جغرافیایی را انجام دهند.
اخبار سبز کشاورزی : البته درصدی از مستاجران هستند که دیگر فرزند دانش‌آموز ندارند و به‌همین دلیل در خارج از بازه زمانی تابستان هم می‌توانند محل اسکان یک ساله خویش را تغییر دهند و جا به جا شوند. از بابت این است که آرام شدن بازار مسکن استیجاری، موضوعی نیست که با عوامل و دلیل‌هایی مانند شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس آرام گردد.
به لحاظ اقتصادی، موضوع اجاره‌بها و بازار مسکن با کاهش تقاضای قابل مدیریت است. از نظر عقلی هم قابل درک است که تا وقتی تقاضاهای پاسخ داده نشده وجود داشته باشد، آرام کردن و مدیریت بازار امکان‌پذیر نیست؛ بر این پایه اگر قرار باشد که تقاضا کاهش یابد تنها راه آن پاسخ دادن و تامین تقاضاهاست؛ چراکه کاهش تقاضاکننده جز از طریق تامین تقاضاهای ایشان امکان پذیر نیست.
اما تامین تقاضاها چگونه امکان‌پذیر است؟ به‌عنوان یک راه حل بلافاصله و فوری دولت تصمیم گرفته تا مالیات بر خانه‌های خالی را وضع کند و افزایش دهد تا خانه‌هایی که به‌منظور دلال‌بازی و گران‌فروشی از چرخه اقتصادی خارج شده‌اند دوباره بر چرخه اقتصادی بازگردد این کار براساس برآوردهای موجود دست‌کم تا حدود 20 درصد از تقاضای موجود را نمی‌توانست پاسخ دهد.
اما این اقدام به خاطر نبود و نقض بانک اطلاعاتی مناسب و کارآمد موفق نبود. در هفته‌های گذشته شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی بارها یکدیگر را به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب و اطلاعات کامل که بتواند امکان اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به‌وجود آورد گلایه کردند. در این گلایه‌ها محور مشترک نقص اطلاعاتی بوده که امکان گرفتن مالیات را عملا امکان‌پذیر کرده‌اند، به این ترتیب معلوم نیست وقتی این طرح شکست می‌خورد یا دست‌کم ناکام می‌ماند چه راه یا راهکاری دیگری برای سامان دادن به بازار مسکن استیجاری وجود دارد.
حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای اخیر از اینکه در هفته‌های آینده امکان آرام ساختن بازار مسکن فراهم شود، ابراز ناامیدی کرده‌اند.
نادر کریمی جونی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای