آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16383

معطلی 27ساله اجرای طرح احداث بادشکن

مدیرعامل کشت و صنعت گلفام دشت فردوس با بیان اینکه ایجاد بادشکن ها می تواند باعث افزایش 70 تا 100درصدی تولید شود، گفت: اجرای این طرح 27 سال است که معطل مانده

معطلی 27ساله اجرای طرح احداث بادشکن
مدیرعامل کشت و صنعت گلفام دشت فردوس با بیان اینکه ایجاد بادشکن ها می تواند باعث افزایش 70 تا 100درصدی تولید و کاهش 50درصدی مصرف آب شود، گفت: اجرای این طرح 27 سال است که در سایه کم لطفی مسئولان معطل مانده و به همین دلیل باید کارگروهی برای اجرای این طرح در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از روستانیوز، وحیدرضا شادفر اظهار داشت: علی رغم تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح بادشکن ها حمایت نمی کنند، این در حالی است که این طرح منافع بسیار زیادی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و حفظت از محیط زیست دارد.
وی تصریح کرد: بیش از 80مورد معضل زیست محیطی اعم از خشکسالی، کم آبی، سیل، فرونشست زمین، فرسایش خاک و… وجود دارد که اگر دولت برای آنها سرمایه گذاری عظیمی کند، 25 تا 30سال زمان می برد تا این مشکلات حل شود، اما اکنون طرحی ساده با عنوان احداث بادشکن وجود دارد که 80معضل زیست محیطی را رفع می کند.

وجود 33دلیل علمی، فنی و کاربردی مبنی بر منفعت اجرای طرح بادشکن

شادفر افزود: 33دلیل علمی، فنی و کاربردی وجود دارد که بادشکن می تواند باعث افزایش راندمان تولید شود، اما ما 27سال است که پیگیر اجرای این طرح در کشور هستیم و همچنان در راهروهای وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای تابعه پاسکاری می شویم.
مدیرعامل کشت و صنعت گلفام دشت فردوس گفت: وضعیت 500دشت کشور بحرانی است و معیشت روستاییان ساکن برخی از این دشتها با کشاورزی و دامداری می گذرد، اما کم آبی زندگی آنان را مختل کرده و تنها راه چاره ایجاد بادشکن ها در اطراف اراضی کشاورزی و باغ ها است.
این پژوهشگر حوزه منابع طبیعی ادامه داد: در دومین گزارش ملی محیط زیست ایران آمده که سالانه 142هزار هکتار جنگل در کشور از بین می رود که با ایجاد بادشکن ها می توان جلوی بخش اعظم این خسارت را گرفت.

رفع 80معضل زیست محیطی با اجرای طرح بادشکن‌ها

وی گفت: باید کارگروهی با حضور 10وزارتخانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل تا طرح ایجاد بادشکن ها محقق و 80معضل زیست محیطی با این طرح رفع شود، اما مسئولان همکاری نمی کنند. این در حالی است که تنها خواسته ما از دولت حمایت و فرهنگ سازی است، زیرا مردم خود برای این کار هزینه می کنند.
شادفر تصریح کرد: هر معدنکاری باید تعهد بدهد که 25درصد مساحت عرصه محل فعالیت را درختکاری کند، اما 99درصد معدنکاران از این امر استنکاف می کنند، چون معتقدند ایجاد فضای سبز و نگهداری آن هزینه بر است، اما معتقدم اگر سازمان جنگلها گونه های کم آب طلب را به آنان معرفی کند، هزینه نگهداری فضای سبز بسیار کاهش می یابد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای