آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24726

ناپایداری در صادرات غم جدید باغداران

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به ناپایداری صادرات مرکبات از افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات به نسبت سال قبل خبر داد. به

ناپایداری در صادرات غم جدید باغداران

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به ناپایداری صادرات مرکبات از افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات به نسبت سال قبل خبر داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از نبض بازار، مرکبات در استان مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کشاورزان است.
این استان سالانه با تولید بیش از دو میلیون تن مرکبات سهم بسزایی در تامین میوه زمستانی مردم ایران دارد که در این میان شهرستان بابل در بین دیگر شهرستان‌های این استان با تولید سالانه ششصد هزار تن مرکبات رتبه نخست را بخود اختصاص می‌دهد، اما مدتی است این ظرفیت بالقوه که قطعه‌ای ثابت از پازل اقتصادی مازندران است به دلیل کاهش صادرات و کاهش قیمت مرکبات روزگار خوبی ندارد.
یکی از باغداران با سابقه بابل افزود: قیمت سم، کود و نهاده‌های کشاورزی هر ماه با قیمت‌های جدید وبالاتر از نرخ قبلی عرضه می‌شود و تعادل در قیمت گذاری را از بین می‌برد.

مرکبات شمال روانه بازی های جام جهانی مرکبات شمال روانه بازی های جام جهانی

قیمت مرکبات اکنون در پایین‌ترین حد ممکن قرار گرفته است به گونه‌ای که برداشت این میوه با هزینه‌های کارگری اصلا به صرفه نیست.
وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از باغداران برای فروش مرکبات خود دچار استرس هستند، چون بازار اصلا قابل پیش بینی نیست و امکان دارد با اضافه شدن عرضه قیمت مرکبات از این میزان هم پایین‌تر بیاید. هر کیلوگرم کیوی را پارسال ۱۳ هزار تومان فروختم، اما امسال ۱۰ هزار تومان از ما می‌خرند.

درختان مرکبات ایستاده می‌میرند

مهمترین دغدغه باغداران ناپایداری در صادرات است بطوری که فعالان صادرات در بخش مرکبات در کشور‌های خارجی مشتری پیدا می‌کنند و چند ماه هم صادرات انجام می‌شود، اما به دلایل نامعلومی کانال‌های صادراتی بسته می‌شود.
مازندران با وجود دریای خزر و بنادر فعال، نسبت به سایر استان‌ها فرصت‌های بیشتری برای صادرات دارد، اما متاسفانه جای خالی مرکبات در کالا‌های صادراتی از بنادر استان به چشم می‌خورد.
بازار مرکبات در نبود برنامه مدون برای صادرات دچار سردرگمی است و بسیاری از باغداران هنوز نتوانسته اند یک کیلو از محصولات خود را بفروشند.
مرکبات تنها میوه‌ای است که در سه سال اخیر هیچگونه افزایش قیمت نداشته در حالیکه هزینه‌های تولید و قیمت کود و سم، ادوات کشاورزی و هزینه‌های کارگری چند برابر شده است.

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران اظهار کرد: امسال برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید مرکبات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: گرچه آمار‌هایی در خصوص تولید سیب داریم، اما آمار باید نهایی شود. هر چند پیش بینی‌ها حاکی از آن است که وضعیت در حال متعادل است و نسبت به سال قبل تغییر خاصی ندارد.
شادلو تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید، قیمت نارنگی در ماه‌های مهر و آبان جوابگوی نرخ تمام شده تولید نبوده است.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: در آبان برخی واریته‌های پرتقال جنوب و آذر ماه پرتقال شمال عرضه می‌شود که در زمان عمده عرضه شاهد پایداری محصول خواهیم بود.
بنابر آمار سال گذشته ۴.۵ میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که امسال تولید نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای