آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27344

نفسم گرفت از این شهر…

نفسم گرفت از این شهر.../سازمان هواشناسي کشور، آژير قرمز آلودگي هوا در تهران و کرج را به صدا درآورده و هشدار داده که يک وضعيت بسيار ناسالمي حداقل

نفسم گرفت از این شهر…
سازمان هواشناسي کشور، آژير قرمز آلودگي هوا در تهران و کرج را به صدا درآورده و هشدار داده که يک وضعيت بسيار ناسالمي حداقل تا سه روز بر سر شهروندان سيطره خواهد داشت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ اين روزها آلودگي هوا در پايتخت و برخي ديگر ازشهرهاي صنعتي ايران به وضعيتي کاملا ملموس براي شهروندان بدل شده به طوري که آن‌ها مي‌گويند دود، حالت خفگي، تپش‌هاي قلب و استرس‌ها و اضطراب‌هاي ناشي از آن را دارند به وضوح مشاهده مي‌کنند.
نکته حائز اهميت اين است که پيش از اوج آلودگي، کشور شاهد بارندگي‌هايي بود که مسئولين منتظرش بودند تا آلودگي‌هايي که منجر به تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها شده بود را رفع کند اما نه تنها اين کار را نکرد که ثابت کرد ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و متناسب با شرايط و وضعيت جغرافيايي، جمعيت و ساير فاکتورهاي مربوط به رفع آلودگي در فاصله‌اي جدي با وضعيت نرمال خود قرار دارد تا مردم گرفتار آمده در آلودگي ندانند دقيقا کي قرار است از اين بحران فزاينده رها شوند!
به گزارش هواشناسي، وضعيت آلودگي هوا علاوه بر تهران در کرج، اهواز، شادگان، مسجدسليمان، دزفول، سوسنگرد، شوشتر، انديمشک، يزد و شهرهاي مختلف آذربايجان شرقي از جمله تبريز، بحراني است.
بر اساس گزارش مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت از محيط زيست در سال 1400 در 27 استان آلوده کشور، حدود 21 هزار مرگ و مير منتسب به آلودگي هوا و 11. 3 ميليارد دلار خسارت گزارش شده است. اما سوخت مازوت توسط مسئولين، به عنوان يکي از عوامل اصلي آلودگي هواي اين روزهاي کشور در مظان اتهام قرار گرفته است.
آن‌ها مي‌گويند نبود گاز کافي در داخل به عنوان سوخت پالايشگاه باعث شده سوخت مازوت که دولت قبلا هم به آن دست زده بود، وضعيت غير قابل تحملي براي هواي کشور به وجود بياورد. از سوي ديگر وضعيت کمبود گاز و زمان رفع آن در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

نگاهي به وضعيت هواي آلوده

سازمان هواشناسي کشور نسبت به پايداري و کاهش کيفيت هوا در تهران و کرج هشدار قرمز صادر کرد و گفت سازمان هواشناسي کشور با صدور هشدار قرمز از تداوم پايداري و سکون هوا و کاهش کيفيت هوا از سه‌شنبه 13دي‌ماه تا پيش از ظهر چهارشنبه 14دي‌ماه در تهران و کرج خبر داده و گفته براثر اين مخاطره احتمال افزايش شاخص‌هاي آلودگي هوا، افزايش غلظت آلاينده‌ها، کاهش کيفيت وضع هوا در حد بسيار ناسالم براي تمام گروه‌ها و در صورت مهار منابع آلاينده ثابت و متحرک کاهش تا حد ناسالم وجود دارد.
در توضيح وضعيت بحراني پيش آمده براي هوا، رياست بخشي با عنوان «مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران، مخاطرات وضع هوا» از تداوم آلودگي هوا در شهرهاي صنعتي همچنين ورود سامانه بارشي به استان‌هاي غربي و بارش باران در اين مناطق خبر داده؛ بارشي که با توجه به تجربه‌اي که ذکر شد به نظر نمي‌رسد در کاهش آلودگي هوا موثر واقع شود. صادق ضياييان گفته تا روز چهارشنبه 14دي، تداوم آلودگي هوا در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت ادامه خواهد داشت.
از سوي ديگر، تداوم اين آلودگي‌ها به ويژه در شهرهاي صنعتي، منجر به اين شده که مسئولان تهران دورکاري کارمندان و غيرحضوري شدن کلاس‌هاي درس را تمديد کنند.
عابد ملکي، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري تهران، در جلسه‌اي تحت عنوان «کميته اضطرار آلودگي هواي تهران» که تشکيل دادند، تا به گفته ايسنا، با توجه به تشديد آلودگي هوا در تهران و شهرستان‌هاي استان تهران براي روزهاي آينده تمهيدات لازم را اتخاذ کنند.
ملکي در گفت‌وگو با اين خبرگزاري، گفت که در جلسه‌شان مقرر شده «سه‌شنبه و چهارشنبه 13 و 14دي ماه تمامي دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران در تمامي مقاطع بجز شهرستان‌هاي فيروزکوه و دماوند کلاس‌هاي آموزشي به صورت غير حضوري و مجازي داير شود. همچنين تمامي مهدکودک‌هاي استان تهران بجز دو شهرستان فيروزکوه و دماوند تعطيل خواهد بود.»
او همچنين در مورد اجراي طرح زوج و فرد گفت که اين طرح براي اين دو روز نيز «از درمنزل همانند روزهاي گذشته اجرايي خواهد شد و فروش روزانه طرح ترافيک توسط شهرداري تهران متوقف خواهد بود و فروش طرح ممنوع و فعاليت کارخانه‌هاي توليد شن و ماسه و آسفالت متوقف است.»

شاخص آلودگی هوا از ۲۰۰ عبور کرد

کارشناس هواشناسی گفت: اکنون شاخص آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها برای تمامی گروه های سنی ناسالم است .
فریبا گودرزی گفت: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا برای تمامی گروه های سنی ناسالم است و این وضعیت آلودگی هوا تا فردا ادامه دارد.
او می گوید: شاخص آلودگی هوا در تهران از ۲۰۰ رد شدو در این خصوص هشدار سطح نارنجی صادر شده است.
رفیعی گفت: براساس این گزارش و طبق بررسی های صورت گرفته از ابتدای امسال تا به امروز تنها ۲روز هوای پاک در تهران، ۱۴۸ روز هوای قابل قبول، ۲روز خطرناک در تهران ثبت شده است.

منبع روزنامه آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای