آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22766

۵۰ درصد بیماری‌های مزمن به تغذیه وابسته است

متخصص تغذیه و مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه غذاهای جدید و صنعتی هنوز با بدن انسان تعامل ایجاد نکرده‌اند

۵۰ درصد بیماری‌های مزمن به تغذیه وابسته است

ضرورت اصلاح الگوی مصرف غذا

متخصص تغذیه و مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه غذاهای جدید و صنعتی هنوز با بدن انسان تعامل ایجاد نکرده‌اند و بدن آن‌ها را به خوبی نمی‌شناسد، گفت: درحال‌حاضر بیشتر فشار دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و وزارت بهداشت بر کنترل بیماری‌های مزمن است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، محمدمحسن انتظاری اظهار کرد: زندگی صنعتی برخی امکانات را در اختیار افراد قرار می‌دهد و در مقابل برخی دردسرها را نیز به همراه دارد. به علت اینکه بیشتر افراد در دنیای کنونی مشغول کار هستند، فرزندان آن‌ها به سمت فست‌فودها سوق پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه فست‌فودها سریع آماده می‌شوند و ظاهر زیبایی دارند، افزود: طی میلیون‌ها سال، بدن انسان خود را با غذاهای طبیعی و سالم تطبیق داده و تنظیم کرده است؛ به عنوان مثال هنگامی که فردی به خوردن انواع میوه روی می‌آورد، پس از مدتی تمایلش تعدیل می‌شود، بنابراین به قدری مصرف نمی‌کند که چاق شود.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه زندگی افراد به سمت فست بودن پیش می‌رود، تصریح کرد: غذاهای جدید و صنعتی هنوز با بدن انسان تعامل ایجاد نکرده‌اند و بدن آن‌ها را به خوبی نمی‌شناسد؛ بنابراین افراد درگیر پرخوری و افزایش میزان کالری و نمک دریافتی می‌شوند و درپی این موارد، ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر چربی و قند خون افزایش می‌یابد.

افزایش شدید چاقی در جهان

وی با بیان اینکه سبک الگوی غذایی کنونی به گونه‌ای دردسر ایجاد می‌کند که حتی علم و صنعت را نیز به چالش می‌کشد، اضافه کرد: چاقی در جهان بیداد می‌کند و طی صد سال اخیر، بیش از ۱۰ برابر شده است؛ ۵۰ تا ۶۰ سال قبل به قدری افراد چاق کم بودند که چاقی امتیاز تلقی می‌شد، اما اکنون به عنوان یک بیماری جامعه انسانی را تهدید می‌کند و به‌طورقطع تاثیرپذیری اصلی آن از شیوه نادرست تغذیه است.
انتظاری با بیان اینکه عوامل دیگری نظیر کم‌تحرکی، غذاهای صنعتی و پرخوری عوامل اصلی اضافه وزن محسوب می‌شوند، گفت: غذاهای سالم می‌توانند عواقب غذاهای ناسالم را کم کنند و غذاهای ناسالم نیز می‌توانند تأثیرات مثبت غذاهای سالم را کاهش دهند یا خنثی سازند.
وی ادامه داد: تأثیر غذاها در زندگی علاوه بر ذات آن‌ها به میزان مصرف نیز بستگی دارد؛ متأسفانه در پی عادات نادرست غذایی و تغییر سبک زندگی، بیماری‌های غیرعفونی و مزمن نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ها به مرور زمان افزایش یافته است، البته افزایش قدرت تشخیص نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش این بیماری‌ها، شناخته می‌شود.

وابسته بودن ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماری‌های مزمن به تغذیه افراد

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه درحال‌حاضر بیشتر فشار دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و وزارت بهداشت بر کنترل بیماری‌های مزمن است، اظهار کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماری‌های مزمن به تغذیه افراد وابسته است. بسیاری از محصولات غذایی ممکن است بیش از حد سم‌پاشی یا با آب غیربهداشتی آبیاری شوند و یا از کودها و ترکیبات نیتراته بیشتری برای رشد آن‌ها استفاده شود؛ حال آنکه در گذشته کمتر از سموم و کودها استفاده می‌شد.
وی افزود: قطعاً افرادی که تغذیه سالمی دارند، دارای سیستم ایمنی قوی‌تری نیز هستند و توان مقابله بیشتری با بیماری‌های عفونی نظیر کرونا دارند؛ به عنوان مثال نیمی از سیستم ایمنی بدن انسان صرف مبارزه با غذاهای ناسالم می‌شود و در واقع نیمی از سیستم ایمنی بدن از وظیفه اصلی خود که مبارزه با بیماری است، منحرف می‌شود.
انتظاری با تاکید بر اینکه تغذیه سالم نه تنها در درگیری با بیماری‌های غیرعفونی تأثیرگذار است بلکه در مبارزه بدن با بیماری‌های عفونی نیز مؤثر است، تصریح کرد: قطعاً تغذیه سالم و کافی برای همه موجودات زنده لازم است، نقش بازدارنده و حتی درمان‌کننده دارد و در صورت وجود دو فاکتور بیان شده، ابتلاء به بیماری‌ها کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان نقش صددرصدی برای تغذیه در پیشگیری درمان بیماری‌ها در نظر گرفت، اضافه کرد: زور تغذیه به تنهایی به بیماری نمی‌رسد و بهترین مثال آن بیماری کرونا است؛ در صورتی که می‌خواستیم بیماری کرونا را تنها با تغذیه درمان کنیم شاید تعداد مرگ‌ومیر به ۵۰ تا ۶۰ برابر میزان کنونی می‌رسید.

پیچیده بودن راهکارهای بهبود الگوی غذایی کنونی

این متخصص تغذیه درخصوص راهکارهای بهبود الگوی غذایی کنونی جامعه، گفت: بهبود الگوی غذایی کنونی جامعه، مبحثی پیچیده است و مباحث بسیاری نظیر شرایط اقتصادی در آن دخالت دارد؛ به عنوان مثال با افزایش قیمت میوه‌ها، بسیاری از افراد از مصرف آن‌ها دست می‌کشند. در مقابل مباحث آموزشی نیز مطرح است؛ گاهی نیز افراد دارای شرایط معیشتی خوبی برای تهیه میوه‌ها هستند اما تغذیه ناسالم را در برنامه زندگی خود می‌گنجانند.
وی با توصیه افراد به مصرف میوه‌جات و اشاره به اینکه ارزش غذایی میوه‌ها و مواد غذایی به قیمت آن‌ها وابسته نیست، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود یارانه اختصاص یافته برای افراد جامعه به عنوان مواد غذایی اصلی و سالم پرداخت شود که گرچه دردسرهای خاص خود را دارد اما هزینه داده شده به سرپرست خانواده ممکن است در جهات دیگری که نه تنها دارای فایده نیست بلکه استفاده نادرست است، هزینه شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای