آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24321

پرندگان ‌مهاجر به مازندران رسیدند

شروع پاییز برای تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران طور دیگری معنا می شود و میزبان گونه‌های مختلف پرندگان‌ مهاجر زیبایی دو چندانی را به طبیعت استان ‌می بخشد

پرندگان ‌مهاجر به مازندران رسیدند

ممنوعیت صدور پروانه شکار در مازندران

شروع پاییز برای تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران طور دیگری معنا می شود و میزبان گونه‌های مختلف پرندگان‌مهاجر از داخل و خارج کشورمان زیبایی دو چندانی را به طبیعت استان ‌می بخشد که لزوم توجه و حفاظت از این پرندگان مهاجر را افزایش می دهد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، پاییز که از راه می‌رسد انگار دلمان برای پرندگان‌مهاجر تنگ تر می شود و برای ورودشان لحظه شماری می کنیم به خصوص برای امید تک درنای سیبری که در چهاردهمین سفر خود باز هم تنها به مازندران رسید.
درنای سیبری این گونه در حال انقراض، هفته اول آبان ماه وارد تالاب بین‌المللی فریدونکنار می‌شود و به مدت چهار ماه در استان حضور دارد و هفته اول اسفند نیز استان مازندران را ترک می‌کند.
همه ساله با شروع پاییز و البته از اواخر شهریورماه تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران میزبان گونه‌های مختلف پرندگان‌مهاجر از داخل و خارج کشورمان هستند و پرندگان‌ مهاجر حاشیه خزر هم با شروع پاییز از مناطق سردسیر کشورهای حاشیه دریای خزر به امید یافتن مکانی امن و تهیه غذا به مازندران سفر می‌کنند و تالاب میانکاله، فریدونکنار وتالاب و آبگیر محلی چون لپو زاغمرزو پلنگان، ولشت، ساهون، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال و آب بندان های مختلف مازندران میزبان این‌پرندگان است.
مازندران با دارا بودن ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار، همه ساله در فصل زمستان میزبان گونه های مختلف پرندگان‌مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال است و این روزها هم شاهد ورود انواع پرندگان‌مهاجر همچون فلامینگوها، اردک ها، مرغابی و… هستیم و تا پایان زمستان انواع پرندگان‌مهاجر شامل غازها، پلیکان ها و قوها و… وارد تالاب‌ها و آب بندانهای مازندران می شوند.

شکار پرندگان در مازندران ممنوع و صدور پروانه شکار منتفی است

کوروس ربیعی رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به بارش های اخیر باران در مازندران و ورود پرندگان‌مهاجر گفت: پاییز و سرد و بارانی شدن هوای مازندران موجب شد تا شاهد ورود انواع پرندگان‌مهاجر در تالاب های استان و همچنین ورود "امید" تک درنای سیبری باشیم که دو روز زودتر از سال گذشته به مازندران رسید.
وی افزود: همزمان با مهرماه و با نخستین بارش پاییزی و آبگیری محیط و فراهم شدن تغذیه‌ مناسب در تالاب‌های استان، شرایط مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان فراهم شده و هر روز شاهد فرود دسته علی مختلف پرنده در تالاب ها هستیم.
رئیس اداره حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه طبیعت مازندران هر ساله میزبان تعداد و گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر است، یادآور شد: همه تلاش ما برای ایجاد شرایط امن برای پرندگان است و باید همه ما در این بخش وارد عمل شده و شرایط خوب و امنی برای پرندگان فراهم کنیم.
ربیعی گفت: بارش‌های طی روزهای اخیر به افزایش جمعیت پرندگان در تالاب‌های مازندران کمک کرد و جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب فریدونکنار به بیش از ۳۰ هزار قطعه رسید و شاهد حضور خوتکاها، پرندگان‌کنار آبزی، اردک سرسبز و اردک فیلوش در طبیعت مازندران هستیم و به‌تدریج به تعداد این‌پرندگان‌مهاجر از انواع مختلف افزوده می شوند.
وی با اعلام اینکه طبق روال سال‌های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی وارد تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان مازندران می شوند، خاطرنشان کرد: شکار پرندگان در مازندران همچنان ممنوع و صدور پروانه شکار نیز منتفی است و انتظار است تا همه افراد برای حفاظت از پرندگان، وضعیت تغدیه و زیست پرندگان آبزی و کنارآبزی اهتمام داشته باشند.

ورود ۳۰ درصدی پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله

محمود هادیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر که پناهگاه حیات وحش میانکاله در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد هم با اشاره به ورود پرندگان مهاجر به پناهگاه حیات وحش، تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیستکره میانکاله گفت: باتوجه به ورود همه ساله پرندگان مهاجر به کشور و اینکه پناهگاه حیات وحش، تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیستکره میانکاله مامن و زیستگاه زمستانه و تابستانه تعداد کثیری از این پرندگان مهاجر است.
وی افرود: با در نظر گرفتن شروع فصل سرما با ورود پرندگان مهاجر زمستان گذران به میانکاله مواجه هستیم، که تاکنون بیش از ۳۰ درصد این پرندگان شامل انواع مرغابی ها، بخشی از فلامینگوها وارد منطقه شده و همچنان این وضعیت ادامه دارد که با سردتر شدن هوا ورود پرندگانی همچون قوها، پلیکان ها و انواع غازها را شاهد خواهیم بود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های اخیر و پسروی آب تالاب میانکاله و همچنین شکاروصید غیرمجاز، تخلیه فاضلابهای صنعتی، خانگی و کشاورزی به تالاب و… از تهدیدات جدی برای این پرندگان مهاجر در منطقه است.
به گفته هادیان، وسعت منطقه میانکاله حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است و ماموران سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان بصورت مستمر اقدام به پایش منطقه کرده و نمونه برداری از آب تالاب جهت سنجش میزان بار آلایندگی صورت می گیرد.
وی گفت: خوشبختانه از سال گذشته نسبت به سالهای قبل شاهد تلفات پرندگان نبوده و پرندگان مهاجر در وضعیت خوبی در منطقه زیست می کنند.
اگر چه کاهش بارندگی در چند سال اخیر و سال جاری موجب عقب نشینی آب تالاب‌ها و کاهش حضور پرندگان شده، اما همین آب‌گیری ناچیز تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها غنیمتی است تا بار دیگر شاهد حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران بوده و کوچ پرندگان به تالاب ها و آب بندان های مازندران و صدای زیبا و پرواز دسته جمعی شان همچون همه دوران کودکی تا حالا برایمان خاطرات خوب را تداعی کند و در کنار همه این زیبایی ها و بودن پرندگان‌مهاجر از آنان محافظت کرده و محیطی امن برای شان فراهم کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای