آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34226

پرورش سودآور بلدرچین

پرورش بلدرچین به دلیل امتیازات منحصر به فرد آن می‌تواند برای علاقمندان به تولید ماکیان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. نگهداری این پرنده بسیار آسان بوده

پرورش سودآور بلدرچین

پرورش بلدرچین به دلیل امتیازات منحصر به فرد آن می‌تواند برای علاقمندان به تولید ماکیان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. نگهداری این پرنده بسیار آسان بوده و نیاز به فضای وسیعی مانند مرغداری‌های صنعتی ندارد، ضمن آن که برای تولید گوشت و تخم بسیار مناسب است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ علاوه بر آن به دلیل آن که این پرنده هنوز حالتی نیمه‌وحشی دارد، نسبت به بسیاری از بیماری‌های رایج در مرغداری‌ها مقاوم است. در سال‌های اخیر، آن‌هایی که فضای کافی برای پرورش مرغ را ندراند به این کار روی آورده‌اند. علاقمندان به پرورش بلدرچین، قبل از شروع به کار باید چند نکته را در نظر داشته باشند که عبارتند از: بلدرچین پرنده کوچک جثه‌ای است که موطن اصلی آن آسیا است، اما در حال حاضر در سرتاسر جهان پراکنده شده است.

از زمان‌های دور، این پرنده در دسته‌های کوچک برای مصرف گوشت و تخم‌های آن در ژاپن پرورش داده می‌شد، اما نوع وحشی آن در سرتاسر آسیا دیده می‌شود.

پرورش بلدرچین به دلیل امتیازات منحصر به فرد آن می‌تواند برای علاقمندان به تولید ماکیان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. نگهداری این پرنده بسیار آسان بوده پرورش بلدرچین به دلیل امتیازات منحصر به فرد آن می‌تواند برای علاقمندان به تولید ماکیان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. نگهداری این پرنده بسیار آسان بوده

تخم‌گذاری: این پرنده به طور متوسط در طول سال تا 280 عدد تخم می‌گذارد که از سن شش هفتگی این روند آغاز می‌شود. این ویژگی یکی از توانایی‌های جذاب بلدرچین است. اندازه تخم‌ها کوچک و دارای طعم و مزه بسیار مطلوب است. نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی کلسترول کمتر و پروتئین بیشتر دارند و برای افرادی که مشکل رژیم غذایی دارند بسیار مطلوب‌اند.

مراقبت آسان: بلدرچین‌ها پرندگانی سرسخت هستند و در فضایی کوچک قابلیت پرورش دارند و به دلیل آن که سر و صدای چندانی تولید نمی‌کنند برای نگهداری در یک محیط کوچک در گوشه‌ای از خانه مناسبند. آن‌ها در هرگونه محیط با درجه حرارت متغیر و نوع غذا قابل پرورش هستند.

رشد سریع: یکی از مزایای پرورش بلدرچین رشد سریع آن است. پس از 6 تا 8 هفته به عنوان یک منبع غذایی قابل بهره‌برداری هستند. علی‌رغم اندازه کوچک و جثه ظریف، طعم و مزه گوشت آن با گوشت قرقاول مقایسه می‌شود.

مزایای پرورش بلدرچین: یکی از مزایای مهم بلدرچین، قابلیت تخم‌گذاری فراوان آن است که 280 تا 300 عدد تخم در طول سال می‌گذارد. تخم‌ها کوچک، اما بسیار مغذی هستند و میزان زرده آن‌ها نسبت به سفیده بیشتر از تخم مرغ معولی است. مزیت دیگر آن‌ها نیاز نداشتن به مراقبت‌های مستمر مشابه مرغ‌های معمولی است، بنابراین حتی در مناطق شهری در صورت وجود فضای لازم قابل نگهداری هستند.

یکی از گونه‌های درشت‌تر آن(Jumbo)، برای تولید گوشت به کار برده می‌شوند و پس از 6 هفته می‌توان آن را کشتار کرد. آن‌هایی که تمایل به مصرف گوشت و تخم این پرنده ندارند، حتی می‌توانند به عنوان یک پرنده دست‌آموز آن را در خانه نگهداری کنند.

این پرنده به دلیل ویژگی زندگی اجتماعی و توانایی دست‌آموز شدن برای دوست‌داران پرندگان که فضای محدودی دارند، گزینه مناسبی است. دست آموز شدن بلدرچین از اوان تولد آن امکان‌پذیر است. چنانچه آن‌ها صاحب خود را بشناسند، بسیار مهربان و با عاطفه هستند.

تنوع بلدرچین‌ها

این پرنده مبتنی بر نوع والدین خود دارای رنگ‌های مختلف است. یکی از معمولی‌ترین نوع بلدرچین دارای پرهایی به رنگ زرد طلایی با خال‌های سیاه است. نوع Coturnix دارای پرهای با رنگ قهوه‌ای روشن مایل به خاکستری است.

انواع دیگری از بلدرچین وجود دارد که هر یک دارای ظاهر خاص خود هستند. از بدو تولد پرهای آن‌ها به تدریج تیره شده و تا زمان بلوغ رنگ اصلی خود را به دست می‌آورند.

تشخیص بین پرنده نر و ماده در ابتدای تولد سخت است، چرا که هر دو پوششی یکسان دارند، بنابراین باید تا رسیدن به بلوغ کامل منتظر تشخیص جنسیت آن‌ها ماند. هر چند نرها دارای رشد سریع‌تری هستند.

خصوصیات رفتاری

معمولا نرهای جوان اغلب به یکدیگر حالت تهاجمی دارند، بنابراین بهتر است که در یک‌جا نگهداری نشوند. اما چنانچه فضای کافی برای زندگی داشته باشند این حالت کمتر در آنها دیده می‌شود. پرندگان ماده آرام بوده و سر و صدای چندانی تولید نمی‌کنند، اما پرندگان نر معمولا سر و صدا کرده و بنابراین نگهداری آنها چندان لازم نیست مگر آن که هدف جوجه‌کشی از آنها باشد.

بلدرچین‌ها به دلیل داشتن بال‌های کوچک قادر به پروازهای بلند نیستند و منحصرا در فواصل کوتاه پرواز می‌کنند، بنابراین در صورت محصور نمودن محل پرورش، برای اطمینان از خارج نشدن آن‌ها باید حصار احداث شده بلندتر از حد پرواز آن‌ها باشد. چنانچه بلدرچین‌ها تحت استرس و فشار قرار گیرند، امکان دارد اقدام به فرار نمایند که این شرایط در صورت وجود شکارچی و یا صدای شدید و ناگهانی رخ می‌دهد.

جوجه‌کشی

از آنجایی که بلدرچین‌ها پس از 6 هفته به بلوغ می‌رسند، می‌توان روش‌های مختلفی برای جوجه‌کشی از تخم‌های آنها به کار برد. در دستگاه جوجه‌کشی، طول دوره بین 17 تا 18 روز و حرارت دستگاه باید 27 تا 38 درجه باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۴- اردیبهشت ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای