آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23026

پیش بینی فائو از کاهش مصرف و ذخایر جهانی غلات

ایندیپندنت نوشت: در گزارش جدیدی آمده است که شاخص قیمت مواد غذایی برای ششمین ماه متوالی در سپتامبر گذشته کاهش یافته است.

پیش بینی فائو از کاهش مصرف و ذخایر جهانی غلات
ایندیپندنت نوشت: در گزارش جدیدی آمده است که شاخص قیمت مواد غذایی برای ششمین ماه متوالی در سپتامبر گذشته کاهش یافته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایندیپندنت ، در گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) با اشاره به این موضوع امده است: قیمت مواد غذایی در سپتامبر گذشته ۱.۱ درصد نسبت به آمار آگوست(اوت) گذشته کاهش داشته است در حالی که ۵.۵ درصد بیشتر از ارزش خود در سال گذشته باقی مانده است.
در این گزارش همچنین آمده است: شاخص قیمت روغن نباتی این سازمان در طول ماه سپتامبر، ۶.۶ درصد کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۱ رسید.
در گزارش فائو با اشاره به اینکه در مقابل، قیمت غلات در ماه اوت ۱.۵ درصد افزایش یافت، عنوان شده است: قیمت جهانی گندم به دلیل نگرانی های مرتبط با وضعیت محصولات خشک در آرژانتین و آمریکا و روند سریع صادرات از اتحادیه اروپا در بحبوحه افزایش تقاضای داخلی و افزایش عدم اطمینان از تداوم ابتکار غلات دریای سیاه به بعد از نوامبر، ۲.۲ درصد افزایش یافت.

اهمیت امنیت غذایی در جهان اهمیت امنیت غذایی در جهان

پیش بینی کاهش ذخایر جهانی غلات

فائو در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه قیمت جهانی ذرت تا حد زیادی ثابت بوده است به طوری که افزایش دلار آمریکا به مقابله با فشار ناشی از احتمالات عرضه سختگیرانه تر مرتبط با کاهش انتظارات تولید در آمریکا و اتحادیه اروپا منجر شده است، تشریح کرد: شاخص قیمت تمامی انواع برنج ۲.۲ درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل تغییر در سیاست صادرات هند و نگرانی ها درباره سیل های شدید در پاکستان بوده است.
فائو در مورد قیمت محصولات لبنی نیز آورده است: این شاخص ۰.۶ درصد در ماه گذشته کاهش یافت که تا حد زیادی نشان دهنده تاثیر ضعف یورو در برابر دلار در کنار عدم اطمینان در بازار و چشم اندازهای تیره رشد اقتصاد جهانی است. این در حالی است که شاخص قیمت گوشت فائو، ۰.۵ درصد کاهش یافت جایی که قیمت گوشت گاو به دلیل افزایش صادرات برزیل کاهش یافت و قیمت گوشت مرغ هم به دلیل کاهش تقاضای واردات کاهش داشته است.
سازمان فائو در این گزارش، پیش بینی کرده است که تولید جهانی برنج به حدود ۵۱۲.۸ میلیون تن برسد که حاکی از کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ است. این در حالی است که این سازمان سپتامبر گذشته، افزایش یک درصدی تولید جهانی گندم نسبت به سال گذشته و رسیدن آن به ۷۸۷.۲ میلیون تن را پیش بینی کرده بود.
همین سازمان در ادامه پیش بینی کرده است که مصرف جهانی غلات طی مدت ۲۰۲۲- ۲۰۲۳ به میزان ۰.۵ درصد نسبت به فصل برداشت قبلی کاهش یابد و به ۲۷۸۴ میلیون تن برسد.
براساس این گزارش، انتظار می رود ذخایر جهانی غلات در پایان فصل ۲۰۲۳ به میزان ۱.۶ درصد کمتر از سطح اولیه خود کاهش یابد و به ۸۴۸ میلیون تن برسد. همچنین پیش بینی می شود که میزان ذخایر غلات جهان از حجم مصرف ۳۱ درصد در سال گذشته به ۲۹.۷ درصد در سال ۲۰۲۲- ۲۰۲۳ کاهش یابد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای