آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25776

چراغ کشت قراردادی گیاهان دارویی در همدان روشن شد

همدان از دیرباز به‌عنوان یکی از قطب‌های گیاهان دارویی محسوب شده و فعالیت بوعلی سینا در همدان نیز اعتبار این استان را از حیث گیاهان دارویی به یک برند ارتقاء داده

چراغ کشت قراردادی گیاهان دارویی در همدان روشن شد

کشت گیاهان دارویی در اراضی آیش همدان کلید خورد

استان همدان از دیرباز به‌عنوان یکی از قطب‌های گیاهان دارویی محسوب شده و فعالیت حکیم بوعلی سینا در همدان نیز اعتبار این استان را از حیث گیاهان دارویی به یک برند ارتقاء داده است؛ اما توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در این استان علی‌رغم ظرفیت‌های بی‌شمار به‌دلایل مختلفی از جمله نبود حمایت‌های اصولی و برنامه‌محور سیاست‌گذاران مورد غفلت واقع شده بود.

اخبار سبز کشاورز ؛ فاطمه امیری | امسال برای نخستین‌بار با ورود وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی در قالب کشت قراردادی با شرایط مطلوبی در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته که از طریق مجری‌گری اتحادیه تعاون روستایی در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی در بند خام فروشی

براساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی وجود ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در اراضی ملی استان شناسایی شده و مهم‌ترین گونه‌گیاهان خوراکی استان همدان شامل آویشن، با بونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی، مریم گلی و گونه‌های دارویی و معطر نیز شامل سیر، رازیانه، گشنیز، کُلزا و سیاهدانه است.

خام فروشی گیاهان دارویی ادامه دارد خام فروشی گیاهان دارویی ادامه دارد

کشت قراردادی گیاهان دارویی در استان همدان کلید خورد

مدیرعامل اتحادیه سراسری گیاهان دارویی در این ارتباط گفته است: در راستای اهداف مشخص شده برای سازمان مرکزی تعاون روستایی در نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، اتحادیه ملی گیاهان دارویی ایران با مباشرت اتحادیه تعاونی روستایی استان همدان و تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشت قراردادی گیاهان دارویی را آغاز کرده است.

به گفته مجیدی‌زاده، محصولات پیش‌بینی شده در این طرح سیاهدانه، خاکشیر، زیره سبز، بابونه آلمانی، خارمریم و گل‌محمدی است که تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رو به افزایش است.

وی ادامه داده است: با عملیاتی شدن این مهم بیش از یک‌هزار تن محصولات گیاهان دارویی به تولید استان در سال جدید اضافه خواهد شد که در همین خصوص نیز جلساتی با مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تشکل شده که در زمان برداشت محصول تمهیدات لازم برای خرید محصولات کشاورزان اندیشیده شود.

زنجیره ارزش تولید گیاهان دارویی در استان همدان

در طرحی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی با عنوان جهش تولید در دیمزارها به استان همدان ابلاغ شده است برای نخستین‌بار کشت گیاهان دارویی در کنار دیگر محصولات آورده شده و قرار است کشت گیاهان دارویی در دیمزارها و اراضی آیش برای نخستین‌بار در همدان اجرا شود.

در این ارتباط معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما از توسعه کشت و تقویت زنجیره ارزش تولید گیاهان دارویی در این استان خبر داده و گفته است: قرار است امسال با ایجاد شرایط مناسبی از اراضی آیش در تناوب با گندم و جو دیم برای کشت گیاهان دارویی استفاده شود.

شهرام پرورش اضافه کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی از آب سبز که منظور از آن آب باران است بهره گرفته می‌شود و برای ترغیب کشاورزان نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است؛ برای مثال بخشی از هزینه بیمه توسط ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) پرداخت شده و همچنین کشاورز در کشت قراردادی بخشی از هزینه بذر را می‌پردازد و بخش دیگری از آن در زمان برداشت و فروش محصول دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح دو هزار هکتار است، گفت: تاکنون برای کشت گیاهان دارویی در دیمزارها فعالیت حمایتی صورت نگرفته بود و این اولین‌بار است که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی سعی می‌شود کشت گیاهان دارویی در استان همدان در اراضی دیم ترویج شود.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گنجینه ای رها شده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گنجینه ای رها شده

برای گیاهان دارویی کشت قراردادی بازاریابی شده است

کشت گیاهان دارویی در استان همدان در حالی به یک اولویت تبدیل شده است که تاکنون برنامه مدون و مشخصی برای بازار گیاهان دارویی در استان وجود نداشته و اغلب گیاهان دارویی کشت شده در مانند رازیانه رزن و گشنیز نهاوند و موسیر با مشکلات بازاریابی همراه بوده‌اند؛ اما برای نخستین‌بار قرار است از تامین نهاده تا خرید توسط یک تشکل بخش کشاورزی در استان پیگیری شود که این امر نوید توسعه کشت گیاهان دارویی را می‌دهد.

در این میان بازار یک موضوع اساسی است این موضوع تا اندازه‌ای اهمیت دارد که بایست پیش از توسعه کشت گیاهان دارویی به آن توجه کرد. برای نمونه گیاهان دارویی مهمی در استان کشت می‌شوند که به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری به‌صورت خام از استان خارج می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان همدان در این خصوص با بیان اینکه برای بازار گیاهان دارویی کشت شده برنامه‌ریزی شده است، گفت: گیاهان دارویی کشت شده شامل خاکشیر، خارمریم، زیره، گل‌محمدی و سیاهدانه هستند و در صورت تمایل کشاورزان با قیمت توافقی محصولات آنها خریداری می‌شود.

رضا خزایی یادآور شد: اتحادیه تعاون روستایی استان مسئولیت تامین نهاده‌های کشت گیاهان دارویی را برعهده گرفته و با همکاری دستگاه‌های مرتبط به‌دنبال تحقق هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی است. در این راستا کشاورزان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه‌های تعاون روستایی سراسر استان نسبت به دریافت اطلاعات بیشتر اقدام کنند.

فاطمه امیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای