آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23010

چیزی شبیه به نفاق

بالاخره پس از انتشار شایعه‌ها و اظهارات ضد و نقیض، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، خیال همه را راحت و اظهار کرد محدودیت‌های اعمال شده بر پیام‌رسان‌های آمریکایی

چیزی شبیه به نفاق
بالاخره پس از انتشار شایعه‌ها و اظهارات ضد و نقیض، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، خیال همه را راحت و اظهار کرد محدودیت‌های اعمال شده بر پیام‌رسان‌های آمریکایی برداشته نمی‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی: او در این باره توضیح داد وقتی یک پیام‌رسان ضوابط جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کند، دلیلی ندارد که آزادانه بتواند فعالیت کند.
البته ایرانیان اگر اظهارنظر چند هفته پیش او را با دقت می‌خواندند متوجه می‌شدند که جمهوری اسلامی ایران بعد از سال‌ها تحمل شبکه‌های اجتماعی خارجی تصمیم‌گرفته آخرین شبکه‌های اجتماعی خارجی فعال در ایران را هم مسدود کند و به فعالیت‌هایشان در کشور پایان دهد.
بسیاری از ناظران که امور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در ایران دنبال می‌کنند؛ در سال‌ها اخیر شاهد بوده‌اند که مقامات دولتی چندبار و در مناسبت‌های گوناگون برای مسدود ساختن شبکه‌های اجتماعی واتس‌آپ و اینستاگرام تلاش کرده‌اند که سرانجام آذری‌جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، را فراخوانده تا از طریق وی به عمر کاری این شبکه‌های در ایران خاتمه دهد.
وزیر وقت پس از جلسه دادگاه به اطلاع‌رسانی درباره تقاضای دادستانی پرداخت و دادستان کل کشور که آن هنگام در مسافرت به یکی از استان‌های شمال کشور به سر می‌برد، بلافاصله اظهار داشت که هیچ اراده یا برنامه‌ای برای مسدود ساختن شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و… وجود ندارد؛ اما حالا معلوم شد که این اراده وجود داشته، اما فرصت و امکان عملی ساختن آن مهیا نبوده است.
با این مسدودسازی، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که می‌تواند از آنچه ولنگاری فضای مجازی در ایران می‌خواند، بکاهد و به استفاده از اینترنت در ایران سامان دهد.
مدت‌هاست که مقامات ایرانی، به‌ویژه مقامات ایرانی ارشد درباره آزادی‌های موجود در اینترنت ایران، آن را منبع ولنگاری توصیف می‌‌کنند و هشدار می‌دهند و می‌گویند که باید این آزادی‌ها محدود و حضور ایرانیان در فضای مجازی و اینترنت به شکل هدایت شده و کنترل شده تبدیل شود.
این مقامات گاهی درمورد مصداق‌هایی که ولنگاری اینترنت توصیف شده توضیح می‌دهند؛ اما دقیقا نگفته‌اند چه منظوری از اینترنت سالم و نجیب دارند.
به این ترتیب، معلوم نیست که اگر قرار باشد اینترنت به شکلی که مقامات ارشد ایرانی می‌خواهند اداره شود، چه بر سر اینترنت در ایران می‌آید و آیا مقصود مقامات ایرانی از اینترنت همان اینترنت داخلی کشور است که به آن اینترنت ملی می‌گویند یا شکل دیگری از شبکه‌های جهانی اینترنت مدنظر مقامات جمهوری اسلامی است.
جالب است که همین شبکه‌های اجتماعی که گمراه کننده تشخیص داده و می‌شوند؛ اقامتگاه بسیاری از مقامات ریز و درشت ایرانی است و از صدر تا ذیل مقامات در آن مطب به اشتراک می‌گذارند و گاهی موضع‌گیری غیررسمی خود را در این صفحات بازگو می‌کنند.
به همین دلیل، پرسش اصلی آن است که اگر اینستاگرام و واتس آپ بد و گمراه‌کننده است؛ چرا همین مقامات فیلترکننده یا حامی مسدودسازی در آن حضور دارند، اطلاعات به اشتراک می‌گذارند و مطالب گوناگون به زبان فارسی نشر می‌دهند؟
روشن است که حرف همین مقامات با عملی که انجام می‌دهند همخوانی ندارد و می‌توان این مغایرت را به چیزی شبیه نفاق توصیف کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای