آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15787

گردشگری روستایی حلقه مفقوده کشاورزی

همواره بحث گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا برای کشورهای جهان مطرح بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. گردشگری روستایی راهی برای کسب درآمد بوده است

گردشگری روستایی حلقه مفقوده کشاورزی
مزرعه سبز : همواره بحث گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی به عنوان یک صنعت درآمدزا برای کشورهای جهان مطرح بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.
سیاست‌گذاران در دنیا به دنبال راهکارهای به روز و مختلفی جهت جذب گردشگران و ارزآوری برای کشورشان و در نهایت چرخش بخشی از تولید جامعه هستند.
در کشور ما نیز با توجه به پتانسیل‌های فراوان و ذاتی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، می‌توان از این صنعت مهم و اشتغال‌زا استفاده بهینه کرد.
قسمتی از صنعت گردشگری با بخش کشاورزی، منابع طبیعی و روستاها ارتباط مستقیم دارد که می‌توان علاقه‌مندان، متخصصان و دانش‌پژوهان را به استفاده از ظرفیت‌های بالای روستاهای کشور همچون مناظر طبیعی، صنایع دستی، تولید محصولات، فعالیت‌های کشاورزی و… ترغیب کرد.
در این رابطه، نظر خانم طیبه رحمانی، مدیر شرکت زنان روستایی سلیمان‌آباد در زرند کرمان، را جویا می‌شویم، وی سال‌هاست که در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی زنان روستایی همت گمارده و پیوسته درصدد جلب و جذب افراد و بهره‌گیری از توانایی‌های روستاییان و رونق گردشگری روستایی در زمینه‌های مختلف بوده است.
خانم رحمانی هم‌اکنون توانسته موفقیت‌های بسیاری را در جذب گردشگران و علاقه‌مندان کسب کند و در بخش اشتغال زنان روستایی و به نمایش گذاردن این توانمندی‌ها برای آحاد جامعه گام‌های موثری بردارد.

روستاگردی و فرهنگ‌سازی

هدف از گردشگری روستایی ، کمک به رونق تولید محصولات و ایجاد زمینه‌ای برای شناخت مردم از فرهنگ‌ بومی مناطق مختلف کشور است. همان‌طور که می‌دانید یک کشور از استان‎ها و استان‌ها از شهرها و شهرها از بخش‌ها و روستاها تشکیل شده و در اصل روستا مثل جنین داخل رحم مادر یا در اصل ریشه یک کشور است؛ اما متاسفانه‌ به جای اینکه ریشه را تقویت کنیم که درخت بتواند از بنیاد قوی‌تر و اصل و نژاد بهتری برخوردار باشد، همه توجهات را به سمت استان‌ها یا همان برگ‌های درخت معطوف کرده‌ایم که در نتیجه آن در آینده‌ای نه چندان دور با آفت‌زدگی و عوامل محیطی بنیاد محصول بر باد می‌رود.
این در حالی است که اگر ریشه درخت قوی و تنه درخت تنومند باشد، احتمال آفت‌زدگی کاهش می‌یابد. در این زمینه می‌توان با توجه به اصل گردشگری در روستاها، استعدادهای بنیادی را به دل روستا دعوت کرد و با نظرات دیگران و نتیجه‌های بنیادی، محصولی بهتر و روستایی آبادتر داشته باشیم.
همچنین می‌توان از سرمایه‌گذارانی که علاقه به کارآفرینی در روستا دارند دعوت به همکاری کرده و زمینه اجرای طرح‌های نوین را فراهم کرد؛ به شرط آنکه دولت هم از سرمایه‌گذاران حمایت کند و تا بتوان اقتصاد را رونق داد.
مروری بر اقتصاد کشاورزی ایران نشان می‌دهد، متاسفانه همیشه کشاورزان، متضرر نوسانات آب و هوایی و هزینه‌های هنگفت کود، سم و آبیاری هستند، زیرا یا دولت نهال‌های نژادی و بنیادی‌ را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد یا هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که از نهال‌های نژادی و بنیادی‌ استفاده کنند.

کشاورزان همچنان دنبال‌رو تجربیات پیشینیان

بسیاری از کشاورزان هنوز به طور کامل موفق نشده‌اند که از طرح‌های آبیاری‌ مدرن و کشاورزی همراه با کارشناسی و مشاوره استفاده کنند.
برخی از کشاورزان نیز همچنان دنبال‌رو تجربیات پیشینیان و تقلید از اینکه دیگران چه راهی می‌روند، هستند؛ در صورتی که در کشورهای مجاور که حتی خاک و زمین مناسب و مرغوب ندارند، داخل گلخانه‌ها و بر پشت‌بام‌ها محصولات باکیفیتی را پرورش می‌دهند.
چنانچه کشاورزان در کلاس‌های کشاورزی مدرن آموزش ببینند، راه پیشرفت برایشان باز شود و روش‌های نوین را از نزدیک ببینند، بدون شک کشوری آبادتر خواهیم داشت و استعدادهای جوانان ما در نطفه خفه نمی‌شود.
در این صورت، می‌توان جهانگردان و علاقه‌مندان به گردشگری روستایی و کشاورزی را که در بخش تولید و خدمات فعالیت می‌کنند به روستاهای کشور دعوت کرد و استعدادهای خفته را با یک‌ جرقه مبادله افکار و فرهنگ روشن کرد و چرخه اقتصادی را با اهرم زمان به نفع کشاورز به حرکت درآورد.
همچنین با اسکان مسافران و مهمانسراهایی که تشکیل می‌شود در بخش تامین هزینه‌های دهیاری و برای ارتقای روستا و رونق بخشیدن به آن کمک کرد.
در این صورت است که بخشی از هزینه‌های کشاورز از طریق گردشگری روستایی تامین می‌شود و توسعه پایدار روستایی و کشاورزی نیز صورت می‌گیرد.

هوشنگ سمنانی ـ کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای