آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43290

اضافه کردن میکروارگانیسم به جای کود

برای تهیه ساخت کودهای ازته به سوخت‌های فسیلی نیاز است که می‌تواند موجب تخریب محیط زیست شود،

اضافه کردن میکروارگانیسم به جای کود
مزرعه سبز : برای تهیه ساخت کودهای ازته به سوخت‌های فسیلی نیاز است که می‌تواند موجب تخریب محیط زیست شود، ضمن آن که همین کودها پس از مصرف می‌توانند به آلودگی بیشتری منتهی شوند؛ اگرچه فناوری تولید کودهای شیمیایی تهیه کردن غذا برای میلیاردها انسان را امکان‌پذیر می‌کند؛ اما به نوبه خود موجب مشکلات دیگری نیز می‌شوند. تولید انواع کود از سوخت‌های فسیلی در حال حاضر مشمول بیش از 20 درصد از تولید کربن در بخش کشاورزی است و کودهای که از مزارع شسته می‌شوند نیز موجب آلودگی آب‌ها و مناطق مرگ‌زا در اقیانوس‌ها می‌شوند.
کارخانه‌های تولید کود علاوه‌بر آنکه خود مقادیر زیادی سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، برای تولید کود به گاز طبیعی نیاز دارند تا آمونیاک و سایر اشکال از کودهای ازته را تولید نمایند.
یک شرکت استارتاپی اخیراً با صرف 50 میلیون دلار به منظور کمک به ساخت جایگزینی برای مصرف کودهای سینتیک از سوخت‌های فسیلی به این کار اقدام و میکروارگانیسم‌ها را برای این کار برگزیده تا در جهت تولیدات از ان ها استفده شود. این کار توسط باکتری انجام می‌شود؛ چراکه آن‌ها توانایی جذب از هوا را دارند.
معمولا باکتری‌هایی را که این شرکت مورد استفاده قرار می‌دهد، فقط چند ساعت می‌توانند زنده بمانند؛ اما این شرکت به کمک یک استاد از دانشگاه هاروارد می‌تواند در یک پروسه خاص، عمر این باکتری‌ها را تا دو هفته افزایش دهد تا این باکتری‌ها بتوانند مقادیر بسیار بیشتری از ازت هوا را برای مصرف گیاهان تثبیت کنند.
این شرکت شروع به پرورش باکتری‌ها در یک راکتور زیستی نمود و با تغذیه این باکتری‌ها آنها را مقاوم و طول عمرشان را بیشتر می‌کند.
این باکتری‌ها در واقع همان باکتری‌های موجود در خاک هستند. با این روش در این راکتور زیستی به یک باره تغذیه این باکتری‌ها قطع می‌شود و آنها احساس می‌کنند که به غذای بیشتری نیاز دارند و در نتیجه این شوک شروع به جذب کربن هیدروژن و اکسیژن می‌کنند تا بتوانند مواد غذایی بیشتری را در خود نگهداری کنند و به این طریق زمان طولانی‌تری زنده می‌مانند.
کشاورزان محصول حاوی این باکتری‌ها را مانند کودهای معمولی روی مزرعه پخش می‌کنند. در روش‌های معمولی پخش کود امکان دارد که مقادیر زیادی از کودهایی که به یکباره پاشیده می‌شوند به دلیل آن که گیاه نمی‌تواند در مدت زمان کمی آنها را مصرف نماید، از مزرعه شسته شده و وارد خاک یا آب‌های جاری می‌شوند؛ اما این باکتری‌ها طبق میزان نیاز خود از هوا ازت جذب می‌کنند و این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که آنها احساس کنند در محیط اطرافشان ازت کمی وجود دارد. هنگانی که احساس کردند که به اندازه کافی ازت در اختیار دارند این روند را متوقف می‌کنند.
این باکتری‌های علاوه بر ازت مقداری از کربن هوا را نیز در خود ذخیره می‌کنند؛ پس از مرگ آنها این کربن در خاک باقی می‌ماند و موجب سلامت خاک می‌گردد؛ ضمن آن که به محصولات نیازمند کربن در تامین این عنصر کمک می‌کنند. این مواد حتی می‌توانند در مزارع محصولات ارگانیک نیز مورد استفاده قرار گیرند.
این محصول می‌تواند تا حدود 80 درصد جایگزین کودهای شیمیایی گردد و تدریجاً تا صددرصد به کار رود. کشاورزانی که معمولا دو نوبت از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند می‌توانند یک نوبت از این کود میکروارگانیسمی و یک نوبت کود شیمیایی استفاده نمایند.
این روش بر روی چندین مزرعه مورد آمازیش عملی قرار گرفته و تغییرات معنی‌دار به وجود آورده است. در آغاز کار با 600 کشاورز تماس گرفته شده و آن‌ها سه نکته را تذکر دادند عبارتند از:
اول آن که هیچ پولی بابت آن پرداخت نمی‌کنند؛
دوم آنکه روش‌های کاری خود را تغییر نمی‌دهند؛
سوم روی ادوات جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
شرکت استارتاپ kola Bio در حال اقدام برای ساخت کاگروه‌های تولید این کود میکروارگانیسم در مجاورت مزارع چرا است که نباید حالت متمرکز داشته باشند؛ چون که محصول آن عمر کوتاهی دارد. بنابراین باید چنین مراکزی در مجاورت و نزدیک مزارع مورد نظر باشند.
مجریان این برنامه اعتقاد دارند که انجام چنین کاری امکان‌پذیر بوده و می‌توان آن را جایگزین کودهای شیمیایی کرد؛ در صورتی که این کودهای میکروارگانیسم نتیجه داشته و قیمت آن نیز قابل رقابت باشد، کشاورزان از آن استقبال خواهند کرد؛ چراکه این کود به بزرگترین سرمایه آنها، یعنی خاک کمک زیادی خواهد کرد.

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای