آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26842

بازار گل و گیاهان زینتی در اختیار دلالان

تولیدکننده گل و گیاه زینتی گفت: بازار صنعت گل و گیاه زینتی در اختیار دلالان است و تولیدکنندگان از این بخش کمترین سود را می برند.

بازار گل و گیاهان زینتی در اختیار دلالان

تولیدکننده گل و گیاه زینتی گفت: بازار صنعت گل و گیاه زینتی در اختیار دلالان است و تولیدکنندگان از این بخش کمترین سود را می برند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ محمدعلی صفاری اظهار کرد: با وجود تمام برتری که تولید گل و گیاه زینتی دارد، این صنعت به شدت نادیده گرفته شده است.

این تولید کننده گل و گیاه زینتی با بیان اینکه گلستان بستر مناسبی برای رویش و پرورش انواع گل وگیاه است، افزود: به دلیل ناتوانی کشورهای آسیای میانه در تولید این محصول به واسطه شرایط آب و هوایی آن، فرصت مناسبی را برای صادرات گل و گیاه فراهم آورده است.

صفاری با بیان اینکه قیمت بذر وارداتی دستخوش نوسانات نرخ دلار می‌شود، گفت: به این ترتیب برای خرید مجدد باید رقمی بیش از گذشته پرداخت کنیم که این در سال مبلغ گزافی برای تهیه بذر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌ نهاده‌های کشاورزی مربوط به گل و گیاه زینتی مانند سم، کود، بذر، پلاستیک، گلدان و هزینه‌های مربوط به گلخانه مثل حامل های انرژی و دستمزد کارگر روز به روز افزایش یافته که این ادامه فعالیت را سخت تر می کند.

به گفته وی، بالا بودن هزینه های تولید، فرایند تولید سنتی، نبود بازارهای فروش، سیستم حمل و نقل و محدودیت های واردات بذر از جمله موانعی است که منجر به عدم توسعه این صنعت در استان شده است.

این تولید کننده گل و گیاه زینتی وجود دلالان و واسطه گران را از عوامل بازدارنده در فرایند تولید و صادرات این محصولات دانست و بیان کرد: بخش اعظمی از چالش‌های این حوزه واسطه گری است.

وی اضافه کرد: واسطه‌هایی که در این بخش حضوردارند، تولیدات کشاورز را با قیمت پایین خریداری کرده و در بازار به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

به گفته صفاری، گلستان از جمله استان های دارای پتانسیل برای تولید و صادرات برخی گونه های گل و گیاه است، که باید روی آن سرمایه گذاری شود.

این تولیدکننده گلستانی خاطرنشان کرد: اکثر محصولات تولیدی در استان عرضه می شود و مقداری از تولیدات نیز به استان‌هایی مانند، خراسان رضوی، مازندران و سمنان ارسال می شوند.

وی در پایان افزود: توسعه تولیدات گل و گیاه در افزایش شادی و نشاط روحی و روانی، آرامش شهروندان و کاهش معضلات عصبی در جامعه اثر بسیار مثبتی دارد و باید به گسترش آن در فضاهای سبز نیز توجه بیشتری شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای