آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41949

بذر گیاهان دارویی سبز نشد

تنوع گیاهان دارویی یک ظرفیت ارزشمند در جهت توسعه اقتصادی کشور ما محسوب می‌شود که در این میان استان همدان به‌عنوان قطب تولید گیاهان دارویی همواره مورد توجه بوده است.

بذر گیاهان دارویی سبز نشد

اخبار سبز کشاورزی؛ فاطمه امیری|  اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی در صنایع دارویی و آرایشی در سطح بین‌المللی دایماً در حال افزایش است، به‌طوری که براساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در اراضی ملی استان همدان شناسایی شده و مهم‌ترین گونه‌ گیاهان خوراکی این استان شامل آویشن، بابونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی، مریم گلی و گونه‌های دارویی و معطر نیز شامل سیر، رازیانه، گشنیز، کُلزا و سیاهدانه است.

فعالان این عرصه معتقد هستند قابلیت جذب سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زمینه گیاهان دارویی در ایران و به‌ویژه استان همدان وجود دارد، اما آنچه محرز است بی‌برنامگی برای بالفعل درآمدن این پتانسل از سوی دستگاه‌های متولی به‌خصوص وزارت جهاد کشاورزی است.

 

خام فروشی گیاهان دارویی ادامه دارد

ابهام در آمار برنامه کشت گیاهان دارویی

طی روزهای اخیر گفت‌وگویی از سوی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مبنی‌بر کشت دو هزار هکتار گیاهان دارویی در قالب طرح جهش تولید در دیمزارهای استان منتشر شد.

به گفته حجت‌الله شهبازی، این میزان کشت گیاهان دارویی نسبت به سال قبل ۸۰۰ هکتار رشد دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: سال گذشته این طرح با سطح زیرکشت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار اجرا شد که حمایت‌های فنی برای انتخاب محصول و روش کاشت، داشت و برداشت مدنظر قرار گرفت.

وی، اهداف این طرح را افزایش درآمد کشاورزان و افزایش بهره‌وری منابع تولید دانست و گفت: در برنامه کشت قراردادی، راهکارهایی در راستای حمایت مالی در نظر گرفته شده، به‌طوری که بخشی از هزینه‌ها از اعتبارات ملی و استانی پرداخت می‌شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: تعدادی از محصولات پیشنهاد شده در این طرح به‌صورت الگویی در سایت‌های پیش‌بینی شده اجرا خواهد شد و به کشاورزان معرفی می‌شود. استان همدان در اجرای طرح گیاهان دارویی بین دیگر استان‌ها در سطح کشور پیشرو و پیشتاز است.

 

تلاش ترکیه برای ثبت عطاری به نام خود

کاهش یک‌هزار و 700 هکتاری کشت گیاهان دارویی

این در حالی است که آمار ارائه شده از سوی این مقام مسئول با گفته‌های سال گذشته وی مغایرت دارد؛ به‌طوری که شهبازی سال گذشته از کشت سه‌هزار و 700 هکتار گیاهان دارویی خبر داده بود که نسبت به آمار امسال وی یعنی دو هزار هکتار کاهش قابل توجه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الله شهبازی از اجرای طرح جهش تولید گیاهان دارویی برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: در این برنامه کشت ۳۷۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان برش برنامه کشت گیاهان دارویی دیم تهیه و ابلاغ شده است افزود: در این طرح ۳۰ درصد از مبلغ بذر پرداخت می‌شود. بخشی از هزینه بذر از محل کمک‌های دولتی و بخشی در پایان برداشت و تحویل محصول تهاتر می‌شود.

شهبازی بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار گیاه دارویی دیم شامل زیره سبز، سیاهدانه، خاکشیر، بابونه، خارمریم، گشنیز، قدومه، زعفران، مریم گلی، گل‌محمدی و موسیر در شهرستان‌های استان کشت شده است.

وی با تاکید بر اینکه کود شیمیایی گیاهان دارویی دیم در سامانه پایش کود بارگذاری و تحویل کشاورزان می‌شود، تصریح کرد: در هر شهرستان حداقل یک سایت الگویی پنج هکتاری به منظور ترویج اصول فنی کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی دیم ایجاد خواهد شد.

 

بذری که سال گذشته به کشاورزان داده شد حتی سبز نکرد

یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان همدان ارائه آمار بدون عملکرد مستند است، پیگیری خبرنگار ما نشان می‌دهد سال گذشته گیاهان دارویی کشت شده در قالب این طرح ثمری نداشت و کشاورزانی که در این طرح مشارکت کردند با زیان مواجه شده و از سازمان جهاد کشاورزی گله‌مند هستند.

یک کشاورز در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: بذری که سال گذشته به ما داده شد حتی سبز نکرد و ما را با زیان مواجه کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان نهاوند خاکشیر، بابونه، زیره و سیاه دانه مورد تبلیغ و تاکید برای کشت گیاهان دارویی قرار گرفت و برخی کشاورزان بذر را تحویل گرفتند، اما هر کدام به نوعی با مشکلاتی مواجه شدند؛ اول اینکه اصلا آموزش و پیگیری لازم برای کشت و داشت و برداشت این گیاهان دارویی به کشاورزان انجام نشد. برای مثال برخی کشاورزان خاکشیر را کشت کردند، اما بعد گفته شد که خاکشیر آلودگی ایجاد می‌کند و بذر آن را جمع کردند.

 

کشت گیاهان دارویی در سبزوار

محمدی ادامه داد: کشاورزانی که بابونه کشت کردند هم با مشکلاتی مواجه شدند و نتوانستند محصولی برداشت کنند که دلیل اصلی آن عدم‌اطلاع و آشنایی کشاورزان با این گیاه دارویی بود برای گیاه زیره هم کشاورزانی که برداشت محصول داشتند نتوانستند بازار آن را پیدا کنند و به حال خود رها شدند؛ در حالی که گفته شده بود برای بازار رسانی این محصول تدبیری صورت گرفته بود.

وی اظهار داشت: تمرکز مسئولان بر ارائه آمار و تبلیغ کشت گیاهان دارویی بدون پشتوانه کارشناسی باعث زیان کشاورز شده است؛ چراکه کشاورز نیاز به آموزش و ترویج دارد و نباید به حال خود رها شود یا با وعده و عید به سمت کشت گیاهان دارویی برود و زمانی‌که زیان دید دیگر هیچ مسئولی یاد او نکند نمونه این امر سال گذشته بود که هیچ مسئولی برای بازدید از مزارع کشاورزان زیان دیده از کشت گیاهان دارویی در عرصه حضور نیافت و هنوز امسال نیز خبر از افزایش کشت گیاهان دارویی داده می‌شود که به نظر می‌رسد اساس درستی هم نداشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای