آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39349

بلوک بریکس پلاس و مسئله امنیت غذایی (بخش دوم)

از سال 2008 نگرانی‌ها در مورد امنیت غذایی جهانی اعضای بریکس را وادار به ایجاد یک جریان مستحکم مبادله غذایی شامل صادرات عمده اعضا

بلوک بریکس پلاس و مسئله امنیت غذایی (بخش دوم)

لزوم جریان سیال کالاهای اساسی در بین اعضای بریکس

از سال 2008 نگرانی‌ها در مورد امنیت غذایی جهانی اعضای بریکس را وادار به ایجاد یک جریان مستحکم مبادله غذایی شامل صادرات عمده اعضا مانند ذرت آرژانتینی، برنج و گندم هندی، جو روسی و روغن آفتابگردان، غلات و پنبه چینی و سویای برزیلی نموده است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر حسین شیرزاد، تحلیل گر و دکترای توسعه کشاورزی | چنین مبادله‌ای می‌تواند بعداً شامل سایر محصولات کشاورزی بازارهای نوظهور نیز شود. علی‌رغم برخی اختلاف‌نظرها، فوریت حل چالش‌های جهانی امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی ممکن است بر این نگرانی‌ها غلبه کند و انسجام را در میان اعضای آینده بریکس تشویق کند.

آگرو پولی، هژمونی شرکت‌ها بر زنجیره غذایی جهانی آگرو پولی، هژمونی شرکت‌ها بر زنجیره غذایی جهانی

واردکنندگان مواد غذایی مانند عربستان سعودی می‌توانند امنیت غذایی بیشتری را به‌دست آورند، درحالی که درها را به روی حجم بالاتر فروش انرژی باز می‌کنند. در ماه مارس، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی و دامداری عربستان، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی، 35 درصد از سهام Olam Agri، تامین کننده جهانی غلات، دانه‌های روغنی، برنج و خوراک دام را به‌دست آورد.

همچنین افزایش همکاری در انرژی سبز می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بلوک بریکس پلاس و مسئله کشاورزی و امنیت غذایی (بخش اول)

درصد برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر در کشورهای بریکس از 19 درصد در سال 2010 به 37 درصد در سال 2020 افزایش یافته است.

با دور شدن کشورها از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک‌تر، فرصت‌های متعددی برای کشورهای بریکس برای افزایش تجارت فرامرزی انرژی و تجارت دریایی غذا وجود دارد.

در دو دهه گذشته، برزیل خود را به‌عنوان رقیب مستقیم ایالات متحده در بازار جهانی محصولات زراعی تثبیت کرده است.

برزیل دارای مزارع وسیع، قیمت زمین‌های کشاورزی پایین و نور خورشید و منابع طبیعی فراوان است. با توجه به این عوامل، بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، فعالیت‌های خود را در برزیل گسترش داده‌اند تا از رشد سریع صنعت بهره ببرند.

ایران در حال حاضر نهاده های دامی، سویا، ذرت، کنجاله سویا، شکر، گوشت و کنسانتره میوه را از برزیل وارد می‌کند.

BRICS+ and the dollar: new currency blocs likely to form

BRICS+ and the dollar: new currency blocs likely to form

بیشتر بخوانید: نگاه چینی به پدیده امنیت غذایی

حتی اقدامات اولیه برای واردات پنبه از برزیل- چهارمین تولیدکننده بزرگ پنبه جهان- در حال انجام است. از سال 2019، برزیل اوره را از ایران وارد کرده است، نهاده‌ای که در تولید کود استفاده می‌شود. در سال 2021، ایرانی ها 4.5 درصد از حجم کل اوره وارداتی برزیل را تامین کردند و در سال 2020، چهارمین تامین کننده مواد اولیه به برزیل بودند.

وزیر کشاورزی برزیل در سفر خود به ایران برای خرید میوه و زعفران ایرانی ابراز تمایل کرد. براساس توافق دو طرف، ایران به‌زودی صادرات میوه ازجمله خرما و کشمش به برزیل را آغاز خواهد کرد.

جایگاه بریکس در سیستم جهانی غذا

کشورهای بریکس از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مهم محصولات کشاورزی هستند و نقش مهمی در سیستم غذایی جهانی دارند. سه تولیدکننده عمده مواد غذایی در جهان، اعضای بریکس هستند و کل تولید ناخالص داخلی کشاورزی کشورهای بریکس بیش از نیمی از کل جهان را تشکیل می‌دهد. با گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری بین کشورهای بریکس و سایر مکانیسم‌های چندجانبه، کشورهای بریکس می‌توانند سازکار تجارت مواد غذایی خود را ایجاد کنند که نه تنها باعث رونق و توسعه کشاورزی در این کشورها می‌شود.

بلکه می‌توانند طیف گسترده‌ای از مواد غذایی باکیفیت بالا را برای مردم خود فراهم کنند. کشورهای بریکس بیش از یک سوم تولید جهانی کشاورزی را تولید می‌کنند و نقش و مسئولیت مهمی در تضمین پایداری بخش کشاورزی و غذا، امنیت غذایی و تغذیه جهانی دارند.

تقویت بیشتر همکاری در حال توسعه کشورهای بریکس برای تضمین امنیت غذایی جهانی اهمیت زیادی دارد، از این روی یک بلوک غذایی مهم را تشکیل می‌دهند.

آنها بیش از 42 درصد از جمعیت جهان و بیش از 21 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند تولید ناخالص کشاورزی کشورهای بریکس بیش از 53 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. این پنج کشور مدیریت 45 درصد عرصه های سبز کشاورزی جهان برعهده دارند. آنها با هم بیش از یک سوم تولید جهانی غلات را تولید می‌کنند.

کشورهای بریکس "یک نیروگاه عظیم کشاورزی" هم در مصرف و هم در تولید هستند و سالانه میلیاردها دلار تجارت غذا را به خود اختصاص می‌دهند.

با این حال، بخش بزرگی از این تجارت با کشورهای خارج از بریکس- اروپا و ایالات متحده- به دلیل موانع تجاری در داخل بلوک و فقدان زیرساخت های لازم برای تسهیل تجارت گسترده کشاورزی اتفاق می‌افتد.

گروه (بریکس)، به‌عنوان یک بلوک تجاری بیش از 315 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد می‌کند ، اما بسیاری از این تجارت خارج از بلوک انجام می‌شود.

به‌عبارتی تنها 20 درصد از این تجارت با اعضای بریکس انجام می شود هند و چین تقریباً 85 درصد از این (ارزش) را وارد می‌کنند بنظر می رسد اعضای این بلوک بتوانند برخی از این محصولات را از روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی وارد کنند و تجارت در داخل بلوک را افزایش دهند.

کشورهای بریکس به طور کلی تمایل دارند محصولات کشاورزی بیشتری را از قاره آفریقا به عنوان نسبتی از کل واردات کشاورزی وارد کنند؛ لذا (بریکس) باید نقش مسلط‌تری در پرداختن به سیاست‌های کشاورزی داشته باشد.

بی‌تردید نابرابری‌هایی نیز در توان تولید کشاورزی بین کشورهای عضو وجود دارد، لیکن برای تقویت تجارت جمعی کشاورزی و افزایش فعالیت واردات و صادرات کالاهای کشاورزی در داخل بلوک توحید مساعی امکان‌پذیر است.

شوربختانه موانع تجاری در داخل بلوک به شدت بر بهره‌وری کشاورزی تأثیر گذارده و نگرش حمایت‌گرایانه در میان کشورهای عضو ممکن است بر رونق کشاورزی تأثیر منفی بگذارد.

Weighing expansion, BRICS increasingly draws membership requests – Middle East Monitor

Weighing expansion, BRICS increasingly draws membership requests – Middle East Monitor

بیشتر بخوانید: ژئوپلیتیک دالان غذایی جدید بین منطقه ای

پتانسیل تحقق یک اتحاد غذایی

در بریکس، پتانسیل عظیمی برای تحقق بخشیدن به یک اتحاد غذایی و تعامل با سایر کشورهای قاره آفریقا در رابطه با تجارت کشاورزی وجود دارد. روسیه پیش بینی تولید ناخالص داخلی (GDP) 2023 خود را به رشد متوسط 1.2 درصد رساند، در حالی که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی روسیه تا پایان سال 2023 به 2.267 تریلیون دلار برسد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین چشم‌انداز رشد اقتصادی روسیه را برای سال 2023 افزایش داد؛ با این حال، تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم روسیه رشد در سال 2023 به 4.9 درصد رسید که نشان می‌دهد رشد می‌تواند بالاتر باشد.

اقتصاد به خوبی با تحریم‌های اعمال شده بر آن سازگار شده است، در حالی که بازرگانان روسی به سرعت کریدورهای تجاری تاریخی خود را به شرق باز می‌گردانند.

روسیه به لطف منابع عظیم خود از پتانسیل کشاورزی بالایی برخوردار است. روسیه در بسیاری از زمینه ها رهبر جهانی است. به عنوان مثال، این کشور دارای 9 درصد از زمین های قابل کشت کره زمین، 50 درصد از خاک سیاه آن، یکی از بزرگترین ذخایر آب شیرین در جهان، و 25 درصد از جنگل های جهانی است. توسعه پویای بخش کشاورزی آن در طول دوره شوروی این کشور را قادر ساخت تا برخی از حیاتی ترین مسائل امنیت غذایی خود را حل و فصل کند و آن را با سایر کشورهای توسعه یافته هم تراز کند. برزیل با بیش از 200 میلیون نفر، بزرگترین کشور و اقتصاد آمریکای لاتین است.

با گسترش تجارت در اقتصاد در حال توسعه برزیل و بین المللی شدن اقتصاد، برزیل غذای نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر را تامین می کند.نقش دولت در اقتصاد کاهش یافته است. اقتصاد برزیل دارای پتانسیل بالایی در بخش های کشاورزی، صنعتی و خدماتی است اما از بهره وری پایین رنج می برد.

در 30 سال گذشته، برزیل از جایگاه شانزدهم به رتبه پنجم در حجم تولیدات کشاورزی جهانی رسیده و از یک واردکننده به یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده در بازار جهانی تبدیل شده است.

شیوع سوء تغذیه در کشور از 15 درصد در سال‌های 1990-1992 به کمتر از 5 درصد در سال‌های 2012-2014 کاهش یافته است که با شاخص‌های مشابه در کشورهای توسعه‌یافته همخوانی دارد. این گام‌های مهم به لطف توسعه بخش کشاورزی کشور و ادغام برزیل در بازارهای بین‌المللی که در ابتدا به عنوان کانالی برای تجاری‌سازی مازاد تولید در نظر گرفته می‌شد، ممکن شد، اما در نهایت ثابت شد که یک استراتژی رشد موفق است.

شرکت ملی تحقیقات کشاورزی برزیل (Embrapa) نقش ویژه ای در اجرای راه حل های فن آوری جدید ایفا کرد. اتفاقا "امبراپا" به نیروی محرکه توسعه بخش کشاورزی کشور تبدیل شده است. یکی از وظایف آن انجام مطالعه ای بود که به اجرای فن آوری های جدید، تجزیه و تحلیل اثرات اقتصادی آنها، توسعه برنامه هایی برای تقویت مقیاس پذیری آنها و ترویج روش های کشاورزی کارآمد در منابع بین تولیدکنندگان پرداخت.

منطقه سرادو نمونه مشخصی از تلاش های امبراپا است - علیرغم اینکه در ابتدا برای کشاورزی نامناسب اعلام شد، امروزه بیش از 45 درصد از کل تولید غلات کشور را تشکیل می دهد. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد چین از نظر( PPP برابری قدرت خرید) در سال 2014 به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: کشاورزی برزیل و تجربه چهار دهه آگرو-نئولیبرالیسم

چین 28.4 درصد از تولیدات کشاورزی جهانی را به خود اختصاص داده است که این کشور را در بالاترین سطح جهانی قرار می دهد. طیف وسیعی از پروژه های مختلف توسط Cargill، یکی از تامین کنندگان پیشرو جهانی محصولات غذایی و کالاهای کشاورزی، مالی و صنعتی پشتیبانی می شود.

برای رسیدگی به صلاحیت‌های پایین در میان کشاورزان، کارگیل برنامه‌های آموزشی منظمی را اجرا می‌کند که فناوری‌های پیشرفته‌تری را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و کشاورزی را سودآورتر کند. تا به امروز، بیش از 3 میلیون کشاورز چنین برنامه های آموزشی را گذرانده اند. از سال 2009، کارگیل به نیروهای وزارت کشاورزی این کشور پیوست تا به بیش از 5000 کشاورز چینی کمک کند تا سیستم‌های آبیاری خود را بهبود بخشند و راه‌حل‌های فناوری دیگر را برای حفظ منابع آب پیاده‌سازی کنند.

در نتیجه سال ها کار، مصرف آب بین 20 تا 40 درصد کاهش یافته است که بر درآمد کشاورزان نیز تأثیر مثبت داشته است. یکی از آخرین ابتکارات طراحی شده برای بهبود تولید غلات در چین به طور مشترک با WWF، شرکت کوکاکولا، مقامات منطقه‌ای و مزارع کوچک اجرا می شود.

این امر باعث افزایش تولید غلات، کاهش ضایعات، حفظ منابع آب و بهینه سازی مصرف کود می شود. آفریقای جنوبی توسعه یافته ترین کشور این قاره است. در حالی که این کشور تنها 5 درصد از جمعیت آفریقا را در خود جای داده است، سهم این کشور در تولید ناخالص داخلی کل منطقه نزدیک به 30 درصد است.

یکی از عوامل محرک رشد اقتصادی این کشور، اصلاحات گسترده در بخش کشاورزی کشور است. آفریقای جنوبی به طور کامل قادر به تامین نیاز داخلی خود برای غذا است.

Size, population, GDP: The BRICS nations in numbers

Size, population, GDP: The BRICS nations in numbers

انتشار بیانیه مشترک امنیت غذایی جهانی

این اقتصادهای نوظهور به عنوان مناطق جغرافیایی کلیدی تولید، گردش و مصرف کالاهای کشاورزی دستخوش تغییرات عمیقی هستند. میزبانی نیروی کار ارزان و فراوان و وفور منابع طبیعی و مسکن تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان فقیر و همچنین، به طور قابل توجهی، ثروتمندان مرفه است.

بلوک بریکس از زمان انتشار بیانیه مشترک خود در مورد امنیت غذایی جهانی در سال 2009، همکاری های گسترده‌ای در زمینه علم، فناوری، اطلاعات و تجارت داشته‌اند و به ترتیب کنفرانس وزیران بریکس را در مورد نوآوری های علم و فناوری، صنعت، ارتباطات، کشاورزی و تجارت برای ارتقای مشترک همکاری در زمینه های مختلف برای امنیت غذایی برگزار کردند.

مسائل امنیت غذایی کشورهای بریکس نیز توجه گسترده محققان را به خود جلب کرده است. چون کشورهای بریکس به دلیل ویژگی‌های جمعیتی و اجتماعی منحصر به فرد خود، نقش اساسی در مبارزه با گرسنگی در جهان ایفا می کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه هفتم توسعه و حل قضایای پارادوکسیکال در کشاورزی ایران

امروزه نقش مهم مجموعه طرح های همکاری بریکس در مقابله با بحران جهانی غذا توجهات بسیاری را جلب کرده است حتی برخی از محققین تولیدات کشاورزی کشورهای بریکس را همراه با عوامل انرژی و محیطی مورد توجه قرار داده و تأثیر تولید مواد غذایی و همچنین موانع آن را مورد بحث قرار داده اند.

از نظر همکاری امنیت غذایی، به طور سیستماتیک پیشرفت همکاری BRICS از زمان تأسیس کارگروه تعاونی در سال 2011 از منظر پلت فرم های تبادل اطلاعات علم و فناوری، همکاری تجاری کشاورزی و حکمرانی جهانی رونق گرفت.

این همکاری ها مکانیسم انتقال تجربیات ترویجی را بهبود بخشد، به مزیت های مکمل متقابل نزدیک شد، مشارکت فنی در زمینه های کلیدی را ارتقا و به توسعه برد-برد دست یافته است.

نشست وزرای کشاورزی با موضوع همکاری امنیت غذایی

با تلاش مشترک کشورهای بریکس، پیشرفت قابل توجهی در نهادینه سازی همکاری امنیت بکمک نشست های وزرای کشاورزی اعضا در زمینه امنیت غذایی حاصل شده است.که در ادامه به مهمترین آنها اشاره دارم، این به دلیل تدوین "برنامه اقدام جامع" با تمرکز بر امنیت غذایی است.

در این راستا، اولین نشست وزرای کشاورزی و توسعه کشاورزی بریکس در مارس 2010 در روسیه، مسکو برگزار شد.به دنبال اولین اجلاس وزرای کشاورزی بریکس، یک گروه کاری متخصص کشاورزی (AEWG) توصیه شد. برنامه اقدام (16-2012) که توسط AEWG تهیه شد، عمدتاً عملیات زیر را مشخص کرد: ایجاد سیستم پایگاه اطلاعات کشاورزی کشورهای بریکس (با هماهنگی چین).

توسعه یک استراتژی کلی برای تضمین دسترسی به غذا برای آسیب پذیرترین جمعیت (هماهنگی توسط برزیل).کاهش تأثیر منفی تغییر اقلیم بر امنیت غذایی و سازگاری کشاورزی با تغییرات آب و هوایی (هماهنگ شده توسط آفریقای جنوبی).همکاری و نوآوری در فناوری کشاورزی پیشرفته (هماهنگ شده توسط هند).تجارت و ترویج سرمایه گذاری (هماهنگ شده توسط روسیه).

در واقع، برنامه اقدام همکاری کشاورزی BRICS (2012-2016) در نشست وزرای کشاورزی BRICS در سال 2011 به تصویب رسید؛ پنج پروژه همکاری بزرگ را مشخص کرد. دو پروژه بزرگ همکاری، تحت محتوای ؛ تحقیقات امنیت غذایی مربوط به آسیب پذیرترین افراد در جمعیت به رهبری برزیل و کاهش تأثیرات منفی تغییر اقلیم بر امنیت غذایی و ارتقای سازگاری کشاورزی با تغییرات آب و هوایی به رهبری آفریقای جنوبی، مستقیماً با امنیت غذایی مرتبط هستند.

در پرتو برنامه اقدام؛ محققان چینی نیز از سال 2016 بر همکاری فنی کشاورزی در کشورهای بریکس از منظر تجارت و سرمایه گذاری کشاورزی تمرکز کرده اند. مطالعات آنان نشان داده است که کشورهای بریکس در زمینه منابع کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی مکمل یکدیگر هستند و همکاری ها در سال های اخیر مستمرا تقویت شده است.

هفتمین نشست وزرای کشاورزی BRICS که در سال 2017 در "نانجینگ" چین برگزار شد، تکلیف و اقدامات لازم را بیشتر روشن کرد. همه کشورها به طور فعال تحقیقات مربوطه را نیز انجام دادند. هشتمین نشست وزرای کشاورزی BRICS در سال 2018 با موضوع "ترویج ابتکارات و اقدامات هوشمند در زمینه آب و هوا برای افزایش انعطاف پذیری سیستم های کشاورزی و غذایی" در اسکوکوزا، آفریقای جنوبی برگزار شد. نهمین نشست وزرای کشاورزی BRICS در سپتامبر برگزار شد.

سال 2019 در برازیلیا، برزیل موضوع روشن "ترویج نوآوری و اقدام تکنولوژیک، بررسی راه های جدید برای تقویت سیستم های تولید مواد غذایی" بود که به طور موثر همکاری و گفت و گو در مورد امنیت غذایی را ترویج کرد. جلسه دوم، کارگروه همکاری امنیت غذایی، ابتکارات بسیاری را برای ارتقای همکاری امنیت غذایی جهت انجام معرفی نمود.

بیشتر بخوانید: رویای ارگانیک، یک درام تراژیک سریلانکایی

تشکیل کارگروه تجارت کشاورزی شورای تجارت بریکس

از این روی کارگروه تجارت کشاورزی شورای تجارت بریکس با هدف ایجاد بستری برای اطمینان از گفتگوی منظم بین جوامع تجارت کشاورزی و دولت های کشورهای بریکس ایجاد شده است. هند میزبان نشست کشورهای بریکس در مورد توسعه کشاورزی در دهلی نو در 14 اکتبر 2016 به ریاست " ویکرامجیت سینگ ساهنی"، رئیس هولدینگ " Sun International Ltd"، بود. سهم هند در صادرات کالاهای جهانی از 0.7 درصد در سال 2000 به 1.6 درصد در سال 2020 افزایش یافت، اما همچنان نقش ثانویه را در تجارت جهانی ایفا می کند. صادرات کشاورزی و صنعتی هند اندک است.

این کشور در صادرات خدمات تخصص دارد و از مهاجرت نیروی کار هندی به خارج از کشور استفاده گسترده ای می کند. کارگروه تجارت کشاورزی شورای بازرگانی BRICS راه های جدید مشارکت بین کشورهای عضو بریکس را مورد بحث قرار داد. هدف این کارگروه بررسی زمینه های کلیدی همکاری در کشاورزی و بخش وابسته است.

در چند سال گذشته، چندین ایده بین اعضای گروه رد و بدل شده و پیشنهادات مهمی در رابطه با هر یک از حوزه های مختلف تعامل مانند امنیت غذایی، توسعه مهارت، نوآوری و فناوری، انتقال فناوری ارائه شده است.

چنانکه دردهمین نشست وزرای کشاورزی و توسعه کشاورزی بریکس که در سپتامبر 2020 برگزار شد، از راه اندازی یک پلتفرم مجازی در سال 2016 به نام پلتفرم تحقیقات کشاورزی BRICS (ARP) برای ارتقای تحقیقات در کشاورزی و فعالیت های وابسته، اطلاعات و فناوری جهت به اشتراک گذاری، ظرفیت سازی و بهبود در سیاست ها تقدیر شد.

هر پنج کشور دارای سیستم‌های تحقیقاتی کشاورزی قوی هستند که روی بسیاری از چالش‌های پیش روی کشورهای در حال توسعه مانند تغذیه جمعیت رو به رشد به روشی پایدار کار می‌کنند. بیوتکنولوژی نیز نقش کلیدی در این پیشرفت ها ایفا خواهد کرد، همانطور که رویکردهای کشاورزی-اکولوژیکی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

کشاورزی هوشمند آب و هوایی برای انطباق با تغییرات نامشخصی که کشاورزان بریکس با آن روبرو هستند ضروری خواهد بود و به شدت به تحقیقات پیشرفته متکی خواهد بود

دکترین همکاری های جامع بلند مدت

در سال های اخیر، کشورهای بریکس در حال بررسی مکانیسم های بلندمدت و پایدارتری برای همکاری در بخش کشاورزی بوده اند. موضوعات امنیت غذایی، کاهش فقر و تولید محصولات کشاورزی و نوآوری های تکنولوژیک در دستور کار رهبران بریکس قرار دارد. همکاری کشاورزی BRICS به ویژه به امنیت غذایی جهانی کمک کرده و انگیزه ای برای بهبود اقتصادی در دوران پس از همه گیری فراهم کرده است.

بر اساس آمار، در سال 2021، کل تجارت کشاورزی بین کشورهای بریکس و سایر کشورها به 588.3 میلیارد دلار رسید. شایان ذکر است که نسبت به سال 2010، حجم تجارت محصولات کشاورزی 128 درصد افزایش یافته است. مثلا، هند در حال حاضر پنجمین شریک تجاری بزرگ برزیل است و هند 9.72 میلیارد دلار محصولات در سال 2022 صادر کرد که نسبت به 6.77 میلیارد دلار آمریکا در سال 2021 افزایش قابل توجهی داشته است.

برزیل در سال 2022 6.34 میلیارد دلار به هند صادر کرد که از 4.9 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است.عمده محصولاتی که هند به برزیل صادر می کند نفت تصفیه شده، آفت کش ها و داروهای بسته بندی شده است. عمده محصولاتی که برزیل به هند صادر می کند نفت خام، روغن سویا و طلا است. روسیه طی دو سال گذشته به سرعت از جایگاه 25 به 7 در میان شرکای تجاری هند رسیده است.

تجارت دوجانبه بین آوریل 2022 و فوریه 2023 به رکورد 45 میلیارد دلار رسید. تقریباً یک سوم این حجم را محصولات معدنی (شامل سنگ معدن و سوخت) تشکیل می داد. به نوبه خود، هند در سال 2021 کالاهایی به ارزش 4.43 میلیارد دلار به فدراسیون روسیه صادر کرد. اینها عمدتاً محصولات شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات و وسایل نقلیه، محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی هستند.

می توان انتظار داشت که این تجارت با توجه به اقلام کالایی مطلوب متقابل که این دو در اختیار دارند، رشد کند، علاوه بر این به بهبود مسیرهای تجاری به زودی از طریق کریدور" INSTC " در دسترس خواهد بود.هند بیش از 100 میلیارد دلار تجارت درون بریکس در سال 2022 ثبت کرد و با همه اعضا تجارت کرده است. بریکس به هند اجازه می دهد تا اختلافات متقابل را حل کند و از آن برای تقویت روابط با آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده کند. بر اساس داده های اداره کل گمرک چین، در سال 2022، تجارت دوجانبه بین چین و برزیل به 165.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.1 درصد افزایش داشته است.

در آوریل سال جاری، دو کشور قراردادهای تجاری متعددی را برای تقویت بیشتر امضا کردند که در نتیجه تجارت دوجانبه در ژوئن 2023 به 13.85 میلیارد دلار رسید که نشان می‌دهد سطح تجارت پایدار است و اندکی افزایش یافته است. حجم تجارت متقابل چین و روسیه افزایش یافته و در سال 2022 به 190 میلیارد دلار رسیده است.

حجم تجارت بین روسیه و چین در شش ماهه اول سال 2023 به این رشد ادامه داده و همچنین نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. مدت مشابه سال گذشته روسیه منبع اصلی واردات زغال سنگ، نفت خام و گاز چین است.

از ابتدای سال جاری میلادی روند صادرات انرژی به چین روند صعودی داشته و دامنه تجارت کشاورزی و محصولات کشاورزی نیز در حال گسترش است. صادرات روسیه به چین در پنج ماه اول سال 2023 84 درصد افزایش یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای