آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31807

تامین مالی زنجیره ارزش سعودی

عربستان بخوبی دریافته که تصمیمات بهینه اقتصادی بهره برداران کشاورزی برای سرمایه گذاری در تولید دانش بنیان به شدت تحت تأثیر دسترسی به ابزارهای مالی است.

تامین مالی زنجیره ارزش سعودی

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان -17

بخش نهم

عربستان بخوبی دریافته که تصمیمات بهینه اقتصادی بهره برداران کشاورزی برای سرمایه گذاری در تولید دانش بنیان به شدت تحت تأثیر دسترسی به ابزارهای مالی است.

اخبار سبز کشاورزی ، حسین شیرزاد | به گونه ای که اگر برای کشت محصولات، ابزارهای مناسب تعدیل یا کاهش ریسک وجود نداشته باشد، یا اگر ابزارهای مالی موجود با نیازهای کشاورزان مطابقت نداشته باشند، ممکن است کشاورزان از اتخاذ فناوری‌های بهتر، خرید نهاده‌های کشاورزی موثرتر یا اتخاذ تصمیمات دیگری که می‌تواند کارایی کسب‌وکارشان را بهبود بخشد، دلسرد شوند.

لذا، بهبود دسترسی به منابع مالی می تواند انتخاب های سرمایه گذاری کشاورزان را افزایش دهد و ابزارهای موثرتری برای مدیریت ریسک ها در اختیاربگذارد.

همانطور که تولیدات کشاورزی به زنجیره های بازار یکپارچه و پیچیده تر تبدیل می شود، تامین مالی زنجیره ارزش اهمیت پیدا کرده است و به ارتباط کشاورزان کوچک با بقیه زنجیره کمک می کند. تامین مالی زنجیره ارزش به خدمات مالی اطلاق می شود که از طریق زنجیره ارزش جریان می یابد تا نیازهای شرکت کنندگان در زنجیره را برطرف کند.

نیازهای مالی می تواند از تضمین فروش گرفته تا تهیه محصولات یا تامین مالی باشد. در نظام مالی عربستان چندین محصول مالی برای تامین مالی زنجیره‌های ارزش، مانند ابزارهای مالی اسلامی تجاری، مزارعه، مساقات، صکوک کشاورزی، مرابحه، انواع مشارکت متناقصه، دریافت‌های انبار، لیزینگ، فاکتورینگ و غیره طراحی و ایجاد شده‌اند.

صنعت فرآوری مواد غذایی

توسعه صنعت فرآوری مواد غذایی در عربستان سعودی موقعیت خوبی برای رشد با نرخ قابل توجهی در آینده نزدیک دارد در سال 2022 عربستان سعودی اعلام نمود که 24.26 میلیارد دلار برای تولید غذای محلی سرمایه گذاری می کند. پردازش و بسته بندی مواد غذایی در رخداد سعودی کشاورزی 2023 یازدهمین "رویداد پک غذای عربستان" را در بر می گیرد… بسته غذایی عربستان طیف وسیعی از تجهیزات و راه حل های تولید کنندگان و توزیع کنندگان ماشین آلات و خدماتی را که برای فرآوری، تولید و بسته بندی مواد غذایی و همچنین نمایشگاه های نقاط فروش ضروری هستند، به نمایش می گذارد.

در فروشگاه ها. بازار غذا و نوشیدنی عربستان سعودی بزرگترین و جذاب ترین بازار خاورمیانه است. پردازش و بسته بندی مواد غذایی 21.7 میلیارد دلار آمریکا ارزش گذاری شده است.

ترویج خانه های سبز

عربستان سعودی در حال نوسازی بخش کشاورزی خود در حاشیه کلان شهرهااست. رشد جمعیت و افزایش درآمد باعث افزایش تقاضا برای افزایش کشاورزی و تولید در خانه های سبز در نزدیکی مراکز شهری شده است ارزش تولیدات کشاورزی و خانه های سبز 12.88 میلیارد دلار برآورد شده است . سرمایه‌گذاری‌های جدید، فناوری‌های نوآورانه و راه‌حل‌های گلخانه‌ای برای بهبود بهره‌وری، کیفیت، قابلیت اطمینان و ایمنی مواد غذایی به‌دنبال هستند.

ارزش بازار دام

ارزش واردات دام و محصولات دامی پادشاهی 5.2 میلیارد دلار برآورد شده است. بخش طیور عربستان سعودی به ارزش 1.17 میلیارد دلار آمریکا رشد تولید عمده ای را در سال های اخیر تجربه کرده است. بازار مرغ محلی به سرعت در حال رشد است و نیاز مبرم به متخصین خارجی دارد.

بازار خوراک‌ دام

انتظار می رود بازار خوراک دام عربستان سعودی با نرخ 5.93 درصد رشد کند و به اندازه بازار 3.36 میلیارد دلار برسد. عربستان سعودی یکی از بازارهای با رشد سریع خوراک دام در منطقه خاورمیانه است

ارزش بازار طیور

بازار گوشت طیور عربستان سعودی در سال 2022 به 4.30 میلیارد دلار آمریکا رسید و پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد 1.64 درصدی را ثبت کند تا در سال 2028 به 4.74 میلیارد دلار برسد. این کشور همچنین قصد دارد 4.5 میلیارد دلار (2023-2025) سرمایه‌گذاری کند. پیش بینی می شود که بازار مرغ محلی از سال 2022 تا 2025 به میزان 3.47 درصد رشد کند.

بازار بخش دامپزشکی

سیاست قید شده در مستر پلان دام ملی، مستلزم بهبود مستمر امکانات، خدمات و نیروی انسانی دامپزشکی است. ابتکار عمل شامل افتتاح یک بیمارستان شتر دامپزشکی در منطقه قاسم است. انتظار می رود خدمات دامپزشکی گسترش یابد تا طیف کاملی از خدمات ضروری مورد نیاز بخش کشاورزی را پوشش دهد. بازار بخش دامپزشکی تا سال 2027 به 201.80 میلیون دلار می رسد. این بحش نیز به متخصصین مجرب خارجی در آینده نیاز دارد.

شیلات و آبزی پروری

پیش‌بینی می‌شود که با افزایش تقاضای محلی و بین‌المللی، بازار شیلات و آبزی پروری پادشاهی در طول دوره پیش‌بینی (2020-2025) نرخ رشدی معدل 4.1 درصدی را ثبت کند. قرار است تولید آبزی پروری عربستان تا سال 2029 به 970000 تن در سال برسد. عربستان 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نوسازی و افزایش چشمگیر تولید برنامه ریزی کرده است.

افزایش تولید ارگانیک

وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی افزایش تولید ارگانیک را با رشدی بیش از 300 درصد در سال 2023 هدف گذاری کرده است. تقاضای بزرگ مصرف کنندگان برای غذاهای ارگانیک، عسل و خرما در حال افزایش است. تولید عسل با هدف ترویج فرهنگ زنبورداری در کشور پادشاهی مطابق با برنامه چشم انداز 2030 برای تنوع بخشیدن به بازار و تشویق زنبورداران به ارائه محصولات با کیفیت بالا برای بازار محلی، مورد توجه بیشتر سیاست گذاران قرار گرفته است.

ارزش بازار بسته بندی آب

بازار آب بطری شده عربستان سعودی شاهد رشد سریعی برای استفاده خانگی و همچنین استفاده توسط هتل ها و رستوران ها است. عربستان بزرگترین مصرف کننده آب بطری در خاورمیانه است و 52 درصد از کارخانه های آب بطری در GCC را به خود اختصاص داده است. بازار آب بطری شده عربستان سعودی به ارزشی در حدود 2462 میلیون دلار آمریکا رسیده و انتظار می‌رود بازار در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۳-۲۰۲۸ با نرخ۶.۷ درصدی رشد کند و تا سال ۲۰۲۷ به نزدیک به ۳۶۵۸ میلیون دلار آمریکا برسد.

بازار خرده فروشی مواد غذایی

عربستان سعودی بزرگترین بازار خرده فروشی مواد غذایی با شبکه زنجیره تامین چندپاره درخاورمیانه است. بازار خرده فروشی مواد غذایی عربستان سعودی، بزرگترین بازار در شورای همکاری خلیج فارس، با پنج شرکت برتر که تنها 13 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند، تشکیل شده است.

پیش‌بینی می‌شود تعداد هایپرمارکت‌ها نزدیک به 70 درصد افزایش یابد، در حالی که تخمین زده می‌شود تعداد سوپرمارکت‌ها از سال 2013 تا 2018 به میزان 54 درصد افزایش یافته وهمراه با رشد مورد انتظار خود، هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها به شدت به خدمات بازرگانی (انواع قفسه ها و نگهداری موجودی) ارائه شده توسط واردکنندگان/توزیع کنندگان وابسته هستند.

سخن پایانی؛ عربستان می داند که کاهش تولید غذای محلی بر امنیت غذایی ملی تأثیر خواهد گذاشت و در فصولی که قیمت مواد غذایی در داخل در حال افزایش است، منجر به واردات بیشتر مواد غذایی، افزایش وابستگی کشور به سایر کشورها برای امنیت غذایی خود می شود بنابراین، سعودی ها با جذب متخصصین و نیروی کار ماهر کشاورزی از کشورهای مختلف، به کارگیری گزینه‌های سازمانی کارآ ، استفاده از آخرین فنآوری های نو، تقویت شرکتهای دانش بنیان، استارتاپ های کشاورزی و همچنین تنوع در تسهیلات و سرمایه گذاری ذینفعان مختلف برای مبارزه با این مشکل جهانی، اقدامات جدی برای سازگاری و کاهش تغییرات آب و هوا انجام می‌دهند .

تقویت جامعه کشاورزی و کشاورزان ذینفعان کلیدی در این زمینه هستند زیرا نه تنها مستقیماً تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند، بلکه اقدامات آنها می تواند به تغییرات آب و هوایی و مدیریت حکمرانی غذا در کشور نیز کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای