آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16954

چرا با تضییع‌کنندگان بیت‌المال در تعاون روستایی برخورد نمی‌شود؟

تأمین میوه های طرح تنظیم بازار شب عید 1401 را می توان فعالیتی پرابهام در کارنامه وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم دانست که حاشیه های آن کماکان ادامه دارد.

چرا با تضییع‌کنندگان بیت‌المال در تعاون روستایی برخورد نمی‌شود؟

تاکنون چنین ثلمه‌ای به بیت‌المال وارد نشده است

تأمین میوه های طرح تنظیم بازار شب عید 1401 را می توان فعالیتی پرابهام در کارنامه وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم دانست که حاشیه های آن کماکان ادامه دارد.
اخبار سبز کشاورزی : از جمله اینکه مجلس طرح سوال از وزیر را به همین مناسبت اعلام وصول کرده است. اخیراً هم برخی خبرگزاری های مطرح کشور از خبرنگاران خود خواسته اند با پوشش دادن اخبار توزیع میوه تنظیم بازار شب عید، به فاسد شدن میوه های باقی مانده در سردخانه ها بپردازند و از مسئولان نظارتی روند رسیدگی به این موضوع را جویا شوند و اطلاع رسانی کنند.
اما موضوعی که رسانه ها را به اطلاع رسانی پیرامون میوه شب عید ترغیب می کند، آگهی مزایده ای است که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تاریخ 31/ 01/ 1401 منتشر و تا تاریخ 4/ 2/ 1401 برای آن مهلت تعیین کرده است.

آماری سراسر ابهام

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، در متن این مزایده آمده است: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نظر دارد مقادیری از مازاد میوه های تنظیم بازار نوروز 1401موجود در سردخانه های تحت کلید خود در استانهای طبق لیست پیوست را از طریق مزایده عمومی یک مرحله ای و به بالاترین قیمت پیشنهادی به صورت نقدی به فروش برساند.
مقدار میوه‌ای که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قصد داشته به صورت مزایده به فروش برساند، برای سیب دو هزار و 653تن، پرتقال والنسیا 430تن، پرتقال تامسون 9هزار و 167تن و در مجموع 12هزار و 250تن است که در سردخانه های استانها دپو و از کیفیت آن بسیار کاسته شده.
در همین حال به میوه های دپو شده در سرخانه های یزد، اصفهان و… نیز هیچ اشاره ای نشده است.
علی رغم حاشیه های خرید میوه دولتی با قیمتی بالاتر از بازار و در حجم هایی بیش از نیاز طرح و در قالبی خارج از سامانه ستاد، همچنان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با انتشار آگهی مزایده ای در سایت سازمانی و نه در سامانه ستاد که دستگاه های ملی مکلف و موظف به انتشار آگهی های مزایده یا مناقصه خود در آن هستند، اقدام به فروش میوه های دولتی (بیت المال) در مهلتی بسیار محدود کرده، اما در عمل پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد این مزایده یا لغو شده یا به طور کامل و مطلوب دولت اجرایی نشده است.

باغداران و کمیسیون کشاورزی باغداران و کمیسیون کشاورزی

هدررفت صدها میلیارد تومان ثروت ملی

به گفته مسئولان سازمان تعاون روستایی، برای تنظیم بازار میوه شب عید سال 1401 بیش از ۲۵هزار تن سیب و ۲۵هزار تن پرتقال ذخیره شد که از بیستم اسفند ماه 1400 مقرر بود بین مردم با قیمتی معادل 30درصد پایین تر از قیمت بازار و 20درصد (حدود ده هزار تن) به صورت توزیع هوشمند (توسط شرکت بازرگانی که در بلاتکلیفی به سر می‌برد) عرضه شود که عملاً زمان عرضه به روزهای پایانی اسفند و در حد سه روز موکول شد که قیمت حدود پنج درصد با بازار اختلاف داشت و توزیع هوشمند هم به صورت عملیاتی رخ نداد.
اینها از جمله دلایل مهمی است که میوه طرح تنظیم بازار روی دست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ماند و اجرای این طرح هیچ منفعتی برای مردم نداشت و در نهایت سبب هدررفت میلیاردها تومان از بیت المال شد.

چه کسی پاسخگوی تضییع بیت المال است؟!

از سوی دیگر مبلغ خرید موضوعی است که هنوز ابهامات آن برطرف نشده، به طوری که شاه میری، مشاور ارشد سازمان تعاون روستایی، در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال برای این سازمان را ۱۳هزار و ۵۰۰ و هر کیلوگرم سیب را ۱۴هزار تومان اعلام کرده، در حالی که قراردادهای منعقد شده بین اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مباشر سازمان با صاحبان سردخانه نشان می‌دهد که هر کیلوگرم سیب به مبلغ ۱۴هزار و ۵۰۰ و هر کیلوگرم پرتقال ۱۳هزار و ۹۰۰تومان خریداری شده و همه این‌ها در حالی است که قیمت عرضه عمده این محصولات در سردخانه‌ها به گواه صاحبان سردخانه و مشاهدات عینی (و مصاحبه های صدا و سیما) کمتر از این مبالغ بود.
در همین راستا مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، نیز اعلام کرده بود سازمان تعاون روستایی زمانی که قیمت پرتقال با هزینه تمام شده چیدن، بسته بندی و حمل در میدان (کف بازار) هفت تا هشت هزار و ۵۰۰تومان بوده، آن را کیلویی ۱۳هزار و ۹۰۰تومان از دلال‌ها خریداری کرده است.
این سازمان حدود ۵۰هزار تن سیب و پرتقال خریداری نموده و بی‌تردید تمامی این محصول از کشاورزان خریداری نشده، چراکه بیشترین حجم محصول در دست یک کشاورزان ۲۰۰ الی 500تن است. علاوه بر اینکه در آن زمان کمتر محصولی روی درخت مانده بود.

پاسخ آن دنیا و عقوبت این دنیا در حیف و میل بر عهده کیست؟

با این وصف آگهی مزایده تعاون روستایی را می توان راهکاری ابتدایی برای رفع چالش های میوه تنظیم بازار شب عید در راستای بستن این پرونده عنوان کرد. با این حال از استان‌ها خبر می‌رسد این مزایده در برخی مناطق لغو شده و برگزار نشده است. بر این اساس مشخص نیست نحوه قیمت‌گذاری، عرضه و فروش ‌میوه مازاد این طرح یا ذخیره ملی در نهایت به چه سرنوشتی دچار شده است؟

سکوت معنادار نهادهای نظارتی

در این بی سازمانی چه بد که سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات، دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی و حاکمیتی درون وزارتخانه نسبت به این فاجعه ضایع شدن میوه های بیت المال سکوت کرده‌اند، زیرا تا چند روز دیگر میوه‌هایی را که به قیمت ارزان به دلالان فروختند و حاضر نشدند به همان قیمت به آستان قدس بفروشند از سردخانه‌ها خارج و کسی را یاری بررسی تخلفات نیست!

فاطمه امیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای