آخرین خبرها:
شناسه خبر: 38525

جیب خالی گندمکاران

از ابتدای سال جاری فرآیند خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده و این روزها آخرین دانه‌های طلایی رنگ گندم از مزارع در حال جمع‌آوری هستند،

جیب خالی گندمکاران

وعده سرخرمن به گندمکاران تمامی ندارد

از ابتدای سال جاری فرآیند خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده و این روزها آخرین دانه‌های طلایی رنگ گندم از مزارع در حال جمع‌آوری هستند، اما جیب گندمکاران خالی مانده، به‌طوری که در برخی استان‌ها تنها 3 درصد از مطالبات زارعین پرداخت شده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در پاسخ به مطالبه جدی گندمکاران مبنی‌بر تسریع در پرداخت بهای گندم وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی جدید از ثبت رکورد در خرید تضمینی گندم خبر داده و گفته است: امسال در خرید تضمینی گندم از ۱۰ میلیون تن عبور خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: آب پاکی دولت روی دست گندمکاران
وی با وعده‌ای دوباره به کشاورزان اذعان داشته است: مطالبات گندمکاران به‌زودی پرداخت می‌شود. طی هفته‌های اخیر این چندمین‌بار است که محمدعلی نیکبخت وعده سر خرمن داده است.
این دیرکرد در پرداخت‌ها در حالی است که در سال زراعی جاری حتی نرخ خرید تضمینی گندم نیز دقیق مشخص نشد و در آستانه سال زراعی جدید هنوز تکلیف قول‌هایی که برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از 15 هزار تومان به 17 هزار تومان داده شد، معلوم نیست.

‌افزایش ۴۱درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این ارتباط از عبور خرید گندم در «استان فارس» از مرز یک میلیون تُن خبر داده و گفته است: میزان خرید گندم از کشاورزان این استان در سال جاری بیش از دو برابر (۱۰۵ درصد)، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
سید سعید راد، مقدار خرید گندم از ابتدای سال جاری را ۹ میلیون و ۶۶۶ هزار تُن اعلام کرده و افزوده است: این میزان گندم در قالب یک میلیون و ۸۸۲ هزار محموله از ۶۷۳ هزار کشاورز خریداری شده است.
وی با اشاره به اینکه ارزش کل گندم‌های خریداری شده تا این تاریخ بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: مطالبات کشاورزان ۱۰ استان بین ۷۰ تا ۹۵ درصد و مطالبات کشاورزان ۷ استان دیگر نیز بین ۵۰ تا ۶۹ درصد پرداخت شده است.
راد با بیان اینکه پیگیری پرداخت مطالبات گندمکاران بدون وقفه در جریان است، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۱ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ (بیش از دو برابر) ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

تناقض در آمار پرداخت ها

بر اساس گفته‌های مسئولان استان‌هایی که در برداشت گندم در کشور آخر هستند، از جمله استان‌های غربی کردستان، کرمانشاه و همدان حاکی از این است که آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اشتباه است.

کمتر از 3 درصد مطالبات گندمکاران کردستان پرداخت شده

برای مثال نماینده سنندج در جلسه علنی مجلس در تذکری به رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون 840 هزار تن گندم مربوط به استان کردستان تحویل سیلو شده که ارزش آن حدود 12 هزار میلیارد تومان است؛ اما تنها 300 میلیارد یعنی کمتر از 3 درصد پرداخت شده است. این وضعیت پاسخگوی کار و تلاش کشاورزان استان کردستان نیست و باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود. لازم است اعتبارات لازم تخصیص داده شود.
همچنین مدیرکل غله و بازرگانی استان همدان در مصاحبه‌ای درصد پرداخت مطالبات گندمکاران را تنها 6درصد عنوان کرده است و از کرمانشاه نیز خبر می‌رسد استان کردستان.

پیش بینی غلط دلیل عدم تامین اعتبار

منابع آگاه می گویند پیش‌بینی غلط از میزان تولید گندم در کشور یکی از دلایل عدم پرداخت مطالبات کشاورزان بوده است؛ به طوری که مسئولان در برابر خرید 10میلیون تن خرید تضمینی گندم شگفت‌زده هستند.
برای نمونه عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در مورخ 20تیرماه سال 1402 گفته بود: برای امسال پیش‌بینی می‌شود ۹ میلیون تن گندم تحویل دولت شود.
با این حال گندمکاران نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند و توقع دارند در برابر تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی دولت راهکار تشویقی برای کشاورزانی که هم اکنون نتوانسته‌اند در برابر تعهدات خود به بانک عمل کنند و مشمول جریمه شده‌اند راهکاری اتخاذ شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای