آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32624

حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس

خاک‌ها تامین‌کننده بیش از ۹۵ درصد غذا و فیبر و سوخت انسان هستند و یک‌منبع تجدیدناپذیر محسوب می‌شوند که باید در حفظ و ‌حراست

حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس
خاک‌ها تامین‌کننده بیش از ۹۵ درصد غذا و فیبر و سوخت انسان هستند و یک‌منبع تجدیدناپذیر محسوب می‌شوند که باید در حفظ و ‌حراست آن ‌کوشا باشیم و با عملیات خاک‌ورزی نظیر دستکاری شدید با گاوآهن برگرداندار و دیسک افست آنها را از بین نبریم.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر خاک | اسطوخودوس (Lavendula - لاوندر) یک گیاه چند ساله شناخته شده و معطر است که هر ساله با شاخ و برگ سبز خاکستری، خوشه‌های گل بوته‌ای شکل و فشرده خودش می‌تواند هم منبع درآمد اقتصادی خوبی برای کشاورزان باشد و هم زیبایی را برای مزرعه شما به ارمغان بیاورد که موجب جذب گردشگران سلامت می‌گردد و هم به‌خاطر داشتن خواص فوق‌العاده می‌تواند استفاده‌های مختلفی داشته باشد.

حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس

بیشتر بخوانیم: نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک
این گیاه دارویی سرعت رشد متوسطی دارد و اغلب هر سال چند سانتی‌متر به قد گیاه اضافه می‌شود.
اسطوخودوس گیاهی گلدار از جنس Lavandula و خانواده نعنائیان (Lamiaceae) است. این گیاه چند ساله و هميشه سبز است و نوع معطر آن به طور معمول ارتفاع ۳۰ الی ۶۰ سانتي‌متری دارد؛ ولی به ارتفاع یک تا ۲ متر نیز می‌تواند برسد.
اسطوخودوس ۱۵ تا۲۰ سال در یک مکان باقی می‌ماند (پوشش بلندمدت خاک و تثبیت خاک بدون نیاز به دستکاری) این گیاه دارای سیستم ریشه طویل است که می‌تواند از عمق ۳ تا ۴ متری آب را جذب کند.
برگ‌های همیشه سبز و نیزه‌ای شکل آن ۲ تا ۶ سانتی‌متر طول و ۴ تا ۶ میلی‌متر عرض دارند و به رنگ سبز تیره است که دارای کرک‌های فراوانی هستند و به همین دلیل به رنگ خاکستری تا نقره‌ای دیده می‌شوند.
حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس مزرعه دو ‌هکتاری دیم اسطوخودوس مجتبی میرعرب، کشاورز باخرد و کارآفرین خلاق ۳۱ ساله، در اراضی شیبدار روستای فاضل‌آباد شهرستان آزادشهر استان گلستان.
بیشتر بخوانیم: کشت بی‌خاک‌ورزی در اراضی روستای عوض حاجی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای