آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30835

کشت بی‌خاک‌ورزی در اراضی روستای عوض حاجی

عوض حاجی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در شمال استان گلستان و آقای حاج‌رحمان شهابی کشاورز، باغدار و دامدار ۶۰ ساله خلاق، پیشرو و نمونه

کشت بی‌خاک‌ورزی در اراضی روستای عوض حاجی
عوض حاجی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در شمال استان گلستان و آقای حاج‌رحمان شهابی کشاورز، باغدار و دامدار ۶۰ ساله خلاق، پیشرو و نمونه ساکن این روستا است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی از استان گلستان | این کشاورز نمونه امسال در سال زراعی بیش از ۶۰ هکتار از مزارع خود در حومه این روستا را به صورت بی‌خاک‌ورزی و فقط با یکبار تردد با استفاده از کارنده بی‌خاک ورز آسکه ۲۲۰۰ سازه کشت بوکان که تولید داخل کشور است، کشت نموده است؛ این در حالی است که این منطقه تا تاریخ ۱۵ اسفند یکی از خشک‌ترین سال‌های خود را به علت کمبود نزولات آسمانی طی می‌کند.
بیشتر بخوانید: کرم‌های خاکی یا مهندسین اکوسیستم

زراعت متکی بر آب سبز

این ۶۰ هکتار اراضی وی دیم و فاقد هر گونه منبع آب سطحی و زیرزمینی است و زراعت این کشاورز فقط متکی بر آب سبز یعنی آب باران است.
بخش ۷ گنبد کاووس دارای میزان تبخیر سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلی‌متر و بارندگی زیر ۲۵۰ میلی‌متر است. طی سال زراعی جاری ۱۱۳ میلی‌متر باران باریده که نسبت به سال قبل ۵۰ درصد و نسبت به دوره آماری ۵۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بررسی شاخص‌های بارندگی بیانگر وقوع خشکسالی شدیدی است که در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در نیمه اول اسفندماه ۳۰ درصد کاهش بارش نسبت به دوره آماری را در منطقه گنبد کاووس نشان می دهد.

عدم برگردان خاک در زمان کشت

مزرعه ۱۵ هکتاری تحت کشت جو وی در سال زراعی جاری که سال خشکی است در تاریخ ۱۲ آبان کشت شده و‌ در مقایسه با مزارع اطراف که به طریق سنتی و با استفاده از شخم و ‌دیسک و عملیات خاک ورزی کشت شده است، دارای سطح سبز مطلوبی بوده و اکنون در مرحله ساقه رفتن و آبستنی است.
علت سبزی مزارع بی‌خاک‌ورزی ایشان فقط به دلیل عدم برگردان خاک در زمان کشت و افزایش ظرفیت نگهداشت آب در خاک از طریق عدم دستکاری خاک است.
همچنین وی اعلان کرد که در سال آینده تمامی زراعت‌های خود را به‌صورت کشت مستقیم و بدون عملیات خاک ورزی کشت خواهد کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای