آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30600

کرم‌های خاکی یا مهندسین اکوسیستم

کرم‌های خاکی (Earthworms) روزانه به اندازه وزنشان خوراک می‌خورند و بیرون می‌دهند و این کودی آلی و سالم‌ برای تقویت خاک و سالم سازی خاک‌ها است. اخبار سبز

کرم‌های خاکی یا مهندسین اکوسیستم
کرم‌های خاکی (Earthworms) روزانه به اندازه وزنشان خوراک می‌خورند و بیرون می‌دهند و این کودی آلی و سالم‌ برای تقویت خاک و سالم سازی خاک‌ها است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی حفاظتی و مروج خاک‌های سالم | از سودمندی‌های دیگر آن‌ها این است که آن‌ها با ایجاد حفره و تونل در دل خاک آب و هوا را در زمین نفوذ می‌دهند و این برای رشد گیاهان بسیار سودمند است.
بیشتر بخوانید: نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک

کرم‌های خاکی یا مهندسین اکوسیستم کرم‌های خاکی یا مهندسین اکوسیستم

سهم قابل توجه کرم‌های خاکی در حاصل‌خیزی خاک

سهم کرم‌های خاکی در حاصل‌خیزی خاک بسیار قابل توجه است. کرم‌های خاکی مهم‌ترین عضو فون خاک محسوب می‌شودن که تکثیر، رشد و فعالیت آن‌ها تحت تأثیر اقلیم، نوع خاک، پوشش گیاهی، کیفیت و سهولت دسترسی به مواد آلی قرار می‌گیرد.
آنها‌ در تجزیه مواد آلی خاک، تهویه خاک، افزایش نفوذ پذیری خاک و دانه‌بندی ذرات خاک دخالت می‌کنند. هنگامی که کانال‌های ایجاد شده به وسیله کرم‌های خاکی نفوذپذیری آب باران را در خاک افزایش دهند، بر حرکت مواد غذایی در خاک نیز اثر خواهند گذاشت.
بیشتر بخوانید: کرم‌ خاکی از مفیدترین موجودات جهان

نقش کرم‌های خاکی در باروری اکوسیستم خاک

کرم‌های خاکی از طریق مخلوط کردن، خُرد کردن و تجزیه بقایای گیاهی سهم زیادی در باروری اکوسیستم خاک دارند.
در هر هکتار زمین کشاورزی حدود ۴۰ تن در سال به وسیله کرم‌ها زیر و رو می‌شود. بر اثر راه روی کرم خاکی در خاک شیارهایی به وجود می‌آید که به وسیله آن‌ها آب و هوا بهتر به ریشه گیاهان نفوذ می‌کند.

عوامل تهدیدزا برای کرم‌های خاکی

از عوامل تهدیدزا برای این موجودات مفید عملیات خاک‌ورزی شدید نظیر برگردان کردن خاک و‌ پودر کردن خاک با ادوات گاوآهن برگداندار و دیسک است که موجب تخریب حفره‌های ایجاد شده توسط این موجودات شده و همچنین آنها را به‌عنوان یک غذای رایگان در معرض شکارگران پرنده قرار می‌دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای