آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30376

نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک

فرسایش خاک یک مسئله زیست محیطی جهانی است که از حاصلخیزی خاک و کیفیت آب می‌کاهد و همچنین موجب رسوب‌زایی و ایجاد سیل را افزایش می‌دهد

نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک
فرسایش خاک (Soil Erosion) یک مسئله زیست محیطی جهانی است که از حاصلخیزی خاک و کیفیت آب می‌کاهد و همچنین موجب رسوب‌زایی و ایجاد سیل را افزایش می‌دهد؛ به‌ویژه اینکه کشور ما دارای رتبه‌های اول فرسایش خاک در جهان با فرسایش سالانه ۲ میلیاردمترمکعب خاک است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی | فرسایش خاک جدا شدن و انتقال ذرات خاک به وسیله عوامل فرساینده نظیر آب یا باد است. پژوهش‌های مختلف بشری در ایران و ‌جهان نیز به اثر مثبت پوشش گیاهی به‌ویژه حفظ پوشش جنگلی در تنظیم فرآیند‌های هیدرولوژیکی سطح زمین و کاهش رواناب و فرسایش خاک اشاره کرده‌اند.

نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک نقش پوشش گیاهی جنگلی در کنترل فرسایش خاک

کاهش پوشش گیاهی از علل بروز سیلاب‌های مخرب

از علل بروز سیلاب‌های مخرب و‌ فرسایش خاک به‌عنوان زیربنای طبیعت می‌توان کاهش پوشش گیاهی در نتیجه فعالیت‌های انسانی مثل چرای شدید یا جنگل‌زدایی (Deforestation) را نام برد که منجر به جدا شدن چسبندگی ذرات خاک می‌شود که خطر هرزآب و فرسایش خاک را افزایش می‌دهد.

آزمایش جلوگیری از هدر رفت خاک در مزرعه گردشگری کشاورزی آموزشی توسکا فارم

به منظور نشان دادن اثر مثبت پوشش گیاهی جنگلی در کاهش سیلاب و کنترل فرسایش خاک این آزمایش ساده در کنترل جریان سطحی و هدررفت خاک با استفاده از شبیه‌ساز باران در مزرعه گردشگری کشاورزی آموزشی توسکا فارم واقع در استان گلستان و برای دانش آموزان دبیرستان‌های گرگان و گنبدکاووس و دادن آگاهی به نسل آینده برای حفاظت از آب و‌ خاک انجام شد.
گفتنی است، نخستین مزرعه گردشگری ایران با ترکیب ایده‌ نوین سرمایه‌‌گذاری و طبیعت در توسکستان گرگان، مرکز استان گلستان ساخته شده است.

محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر و ‌مدرس بین‌المللی حفاظت آب و خاک و‌ مروج سامانه‌های کشاورزی حفاظتی، گرگان، استان گلستان.

بیشتر بخوانید: گردشگری کشاورزی در اروپا و ۸ مزرعه برتر در جهان
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای