آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18320

گردشگری کشاورزی در اروپا و ۸ مزرعه برتر در جهان

زمانی که کشاورزان و دامداران منطقه تیرول در کشور اتریش(اواخر قرن نوزدهم) تصمیم گرفتند که مزارع و مراتع خود را برای اقامت آخر هفته در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهند، هرگز گمان نمی‌بردند که

گردشگری کشاورزی در اروپا و ۸ مزرعه برتر در جهان
اخبار سبز کشاورزی : زمانی که کشاورزان و دامداران منطقه تیرول در کشور اتریش(اواخر قرن نوزدهم) تصمیم گرفتند که مزارع و مراتع خود را برای اقامت آخر هفته در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهند، هرگز گمان نمی‌بردند که این اقدام ساده‌آنها، زمینه‌ساز شکوفایی و تولد بزرگ‌ترین برنامه توسعه اقتصادی روستاهای جهان شود.
دامداران و کشاورزان این منطقه که به‌دنبال راهی برای افزایش درآمد خود بودند، ناخواسته بنیانگذار یکی از مهم‌ترین صنایع گردشگری جهان شدند که امروزه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی نامیده می‌شود.
در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم، این مدل گردشگری به فراموشی سپرده شد و کشاورزان و دامداران به همان شیوه کار سنتی خود ادامه دادند. جنگ‌های جهانی برای اروپا و روستاییان جز ویرانی، فقر و فلاکت دستاورد دیگری نداشت. روستاها حتی بیشتر از شهرها نابود شدند و کشاورزان در شرایط سخت‌تری قرار گرفتند. کشاورزان و روستانشینان چاره‌ای به‌جز مهاجرت به شهرها نمی‌دیدند. زمین‌های آبا و اجدادی خود را می‌فروختند و برای مشاغل کاذب به شهرها سفر می‌کردند.
پس از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای اروپایی به‌دنبال راهکاری برای توسعه اقتصادی و احیای روستاهای خود بودند. در طول تحقیقات برای یافتن راه برون‌رفت از این مشکلات اقتصادی و اجتماعی و یافتن راه توسعه روستاها، توجه مسئولان وقت به راهکاری جلب شد که در اواخر قرن نوزده توسط دامپروران اتریشی ابداع شد.

گردشگری کشاورزی

فرانسه، انگلستان و ایتالیا از پیشروترین کشورها در این زمینه هستند و سایر کشورها نیز با الگوبرداری از آنها در این مسیر قدم برداشتند.

وام‌های بلاعوض برای گردشگری روستایی

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی بود که درگیر مشکلات بسیار ناشی از دو جنگ جهانی بود. بیکاری جوانان و زنان روستایی، مهاجرت به شهرها، مشکلات کشاورزان و … همه این‌ها دولت فرانسه را مصمم کرد که در دهه هفتاد میلادی برای رفع مشکلات روستاها چاره‌جویی کند.
بنابراین مسئولان وزارت کشاورزی فرانسه به کشاورزانی که در مزارع خود امکانات گردشگری ایجاد می‌کردند، وام‌های بلاعوض اختصاص داد.
در کنار حمایت‌های مالی، آموزش دهیاران روستا و روستاییان هم در دستور کار قرار گرفت. کشاورزان و روستاییان یاد می‌گرفتند چگونه باید با گردشگران خارجی و داخلی برخورد کنند. آموزش زبان‌های خارجی در بین کشاورزان رواج یافت. به‌زودی آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، خانه‌های مسافر، مهمانسراها، تور لیدرها راه پیشرفت خود را در روستاها یافتند.
کشاورزان، دیگر به شهرها مهاجرت نمی‌کردند چون در انتظار استقبال از گردشگران در مزارع خود بودند.
در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی، درآمد کشاورزان خرده‌پای ایتالیایی بسیار کم شده بود، از طرفی به‌دلیل افزایش نرخ شهرنشینی در ایتالیا، این تمایل در ساکنان شهرها برای تفریح در مناطق روستایی و استفاده از منابع‌طبیعی و تازه روستایی افزایش یافت.
صنایع روستایی مانند پنیر‌سازی و کارگاه‌های مشروبات الکلی به این امر کمک زیادی کرد. به همین دلیل، قانونی با عنوان قانون گردشگری کشاورزی مصوب شد و به کشاورزان اجازه داده شد در شرایط مشخص به توسعه فعالیت‌های گردشگری کشاورزی بپردازند.

20 هزار واحد گردشگری کشاورزی فعال در ایتالیا

هم‌زمان در ایتالیا و انگلستان این فعالیت‌ها و مجوزها آغاز شد، به‌گونه‌ای که در حال‌حاضر، بیش از ۲۰ هزار واحد گردشگری کشاورزی در ایتالیا ایجاد شدند و بنابر آمار وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس(متولی گردشگری در انگلیس) حدود 20درصد از واحدهای کشاورزی این کشور، به‌نوعی در حوزه گردشگری نیز فعال هستند. در حال‌حاضر، قاره اروپا مهم‌ترین مرکز اگروتوریسم دنیا محسوب می‌شود به‌طوری که، یک‌سوم گردشگرانی که هرساله وارد اروپا می‌شوند، فقط برای بازدید از مزارع گردشگری به اروپا سفر می‌کنند.

یک میلیون مزرعه گردشگری در فرانسه

بیشتر از یک‌میلیون مزرعه گردشگری فعال با امکان اقامت شبانه فقط در کشور فرانسه ایجاد شده است. دشت‌های زیبا و کم‌نظیر توسکانی در کشور ایتالیا هوش از سر هر گردشکری را می‌رباید.
در حال‌حاضر سایر کشورها در سراسر دنیا به سبب تنوع محصولی، فرهنگ ویژه کشاورزی و همچنین وجود محصولات خاص گردشگرپسند، وارد این عرصه شدند.
پس از کشورهای اروپایی، مناطقی از استرالیا و اقیانوسیه، امریکای‌شمالی، چین و جنوب‌شرق آسیا، به‌عنوان مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشاورزی شناخته می‌شوند.

هشت مزرعه برتر گردشگری کشاورزی در سال 2019 به انتخاب مجله بلومبرگ

علاقه به مزارع گردشگری به‎عنوان مهم‌ترین مراکز کاشت و تولید محصولات ارگانیک، باعث اقبال مردم سراسر جهان و توجه ویژه رسانه‌ها به این مزارع شده است.
همه‌ساله مجله معتبر و اقتصادی بلومبرگ، اسامی هشت تا ۱۰ مزرعه برتر جهان را اعلام می‌کند.
در سال2019 اسامی زیر اعلام شدند. به‌نظر می‌رسد هرکدام از این مزارع گردشگری می‌توانند الگویی برای ایجاد مناطق گردشگری روستایی و کشاورزی برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

اقامتگاه روستایی Coombeshead Farm, Cornwall-UK

این اقامتگاه یا هتل روستایی که در منطقه کورن‌وال انگلستان قرار دارد، متعلق به دو سرآشپز معروف به نام‌های تام آدامز و آوریل بلومفیلد است. این مزرعه فقط از محصولات داخلی استفاده می‌کند. رستوران را در محل سابق انبار ایجاد کرده است. یک اقامت زیبا و لذت‌بخش را در چهار اتاق خود ارائه می‌کند.
website: coombesheadfarm.co.uk

مزرعه گردشگری کاد ممی در شهر ونتو-ونیز Cade Memi, Veneto-Italy

مزرعه کاد ممی از شهر ونیز با قطار، چهل دقیقه فاصله دارد. این یک مزرعه خانوادگی است. اوتورینو (پدر خانواده) به کار کشاورزی می‌پردازد و میشلا(مادر خانواده) همراه دخترانش میز صبحانه را آماده می‌کند. این مزرعه، یک مزرعة ارگانیک است و تمام حیوانات مزرعه شامل: مرغ، مرغابی و خرگوش‌ها از محصولات ارگانیک مزرعه تغذیه می‌کنند.
website: cadememi.com

مزرعه گردشگری سرنبه(جورجیا-امریکا) Serenbe, Georgia-USA

مزرعه‌‌ای با گل‌های وحشی، آبشار، حیوانات حیات‌وحش مورد علاقه دوستداران محیط‌زیست است. این مزرعه کاملا بکر بوده و موارد و جاذبه‌های زیادی برای کاشفان محیط‌زیست دارد.
website: serenbeinn.com

مزرعه گردشگری اوونیارد فرانسه O'Vineyards, Carcassonne-France

مزرعه اووینیارد در فرانسه(بین شهر تولوز و مونپلیه) در شهر کارکاسون قرار دارد که قلعه تاریخی متعلق به قرن سیزدهم میلادی درآن واقع شده است. این شهر در واقع شهر انگور است. در این شهر، در باغ‌های بسیار بزرگی، انواع ارقام انگور را پرورش می‌دهند. این باغ‌ها و مزارع بهترین مکان دوچرخه‌سواری برای علاقه‌مندان به این ورزش است. در تمام این باغ‌ها روزانه پنج وعده غذا که از محصولات باغی و ارگانیک تهیه می‌شود؛ برای گردشگران سرو می‌شود.
website: ovineyards.com

مزرعه گردشگری رویال میل استرالیا Royal Mail Hotel, Dunkeld-Australia

منظره‌ای رویایی به سمت پارک ملی گرامپیان، برخورد و دیدار نزدیک با حیوانات کمیاب یا در معرض انقراض، سکونت‌گاه‌های بسیار زیبای اطراف این مزرعه و از همه مهم‌تر غذا و نوشیدنی‌های ارگانیک از جذابیت‌های این مزرعه گردشگری است. این مزرعه چند سرآشپز درجه یک دارد که همراه گردشگران از باغ بیولوژیک آشپزخانه بازدید می‌کنند که توسط مرغابی‌های مزرعه(بدون کودهای صنعتی و شیمیایی) پاک و تمیز می‌شود. رستوران توسط رابین ویکنز(یکی از بهترین سرآشپزهای استرالیا) اداره می‌شود.
website: royalmail.com.au

مزرعه گردشگری تمشک آمریکا Blackberry Farm, Tennessee-USA

مزارع تمشک، نوعی از فعالیت به نام برداشت محصول را به گردشگر ارائه می‌دهند و با ایجاد انواع مختلف تنوعات و سرگرمی طبیعی برای رضایت گردشگران فعالیت می‌کنند. تقریبا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مواد غذایی فرآوری شده در مزرعه تمشک تِنِسی حضور دارند و از محصولات ارگانیک این باغ، محصولات ثانویه تهیه می‌کنند و به گردشگران عرضه می‌کنند. سرآشپزهای معروفی نیز با این مزرعه همکاری می‌کنند و بسیاری از مسابقات و جشنواره‌های معروف جهانی در این مزرعه برگزار می‌شود.
website: blackberryfarm.com

مزرعه گردشگری انگورقرمز آسارا آفریقای‌جنوبی Asara Wine Estate, Western Cape, South Africa

مزرعه انگور قرمز آسارا در آفریقای‌جنوبی، بی‌شک زیباترین تاکستان دنیا است. این مزرعه یکی از شش مزرعه برتر دنیا در زمینه تولید واریته خاصی از انگور قرمز است. این مزرعه 104 هکتار است. دوچرخه‌سواری، در کنار سرو غذاهایی که با محصولات ارگانیک مزرعه طبخ شده، یکی از مهم‌ترین فعالیت این مزرعه است.
website : asara.co.za

مزرعه برونزفیلد- ژاپن Brown's Field, Chiba, Japan

رفتن به دل دشت‌های ژاپنی، در میان برنج‌زارها، حمام‌های عمومی سنتی، خانه‌های درختی در کشور ژاپن با آن تکنولوژی بالا، تفریحات ساده‌ای به‌نظر می‌رسد اما همیشه لذت‌بردن در امور ساده است.
در برونزفیلد، مزرعه کوچکی وجود دارد که توسط یک روزنامه‌نگار قدیمی و همسرش اداره می‌شود. همه مردم از داوطلبان محلی تا گردشگران، در این مزرعه دعوت هستند تا کارهای روزمره مزرعه را انجام دهند. وقتی‌که پاداش کار روزانه روی میز شام به داوطلبان داده می‌شود می‌بینید که زندگی کشاورزان ژاپنی چقدر لذت‌بخش است.
website:brownsfield-jp.com

دکتر لیلا طاهری - مدیر مسئول بولتن اگروتوریسم و فعال بخش خصوصی گردشگری کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۳-اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای