آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23308

۵ درصد خرمای درجه یک ایران راهی اروپا می شود

افزایش محصولات باغی در حالی در سال زراعی جدید رقم خورده که بخش نخیلات هم بی نصیب از این امر نبوده و پیش بینی می شود نسبت به سال قبل ۲۰درصد افزایش تولید خرما

۵ درصد خرمای درجه یک ایران راهی اروپا می شود

ریسک فساد پذیری بالای خرمای مضافتی

افزایش محصولات باغی در حالی در سال زراعی جدید رقم خورده که بخش نخیلات هم بی نصیب از این امر نبوده و به گفته نیکفر فعال بخش، پیش بینی می شود نسبت به سال قبل ۲۰درصد افزایش تولید خرما به ثبت رسیده باشد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، خرما از جمله محصولات پرمصرف در دنیا است که کشورهایی مانند ایران، عربستان، مصر، عراق و غیره جزو تولید کننده های اصلی آن محسوب می شوند.

در واقع بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران سومین تولید کننده محصول خرما از نظر حجم تولید بوده است. به عبارت دیگر فائو می گوید: در مدت نامبرده کشور مصر تولیدی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن داشته است و در جایگاه اول قرار گرفته است.

از سوی دیگر عربستان سعودی نیز با رقم زدن تولیدی بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن دومین تولید کننده برتر بوده و ایران نیز در این سال تولیدی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن داشته و به این ترتیب سومین تولید کننده برتر این محصول در دنیا است.

بیشتر بخوانید: خرمای هرمزگان محروم از بازارهای جهانی

حجم خرمای ممتاز و درجه یک ایران بالا است

با این وجود ایجاد بازار برای این محصول در بازارهای بین المللی خود مساله جدی است که خرمای ایران نیز بی نصیب از این مسائل نیست. به طوری که به گفته کارشناسان، کشورهای اروپایی اگرچه خواهان خرمای ممتاز و درجه یک هستند اما در بحث خرید یکسری استانداردهای خاص مد نظر دارند که شاید دیگر کشورها بیشتر از ایران توانسته اند این استانداردها را رعایت کنند.

وحید نیکفر فعال صنعت خرما و عضو اسبق انجمن ملی خرمای ایران در خصوص اینکه چند درصد از خرمای درجه یک تولیدی ایران به بازارهالی اروپایی ارسال می شود گفت: حجم بسیار کمی است شاید بتوان گفت کمتر از ۵ درصد است.

نیکفر افزود: حجم خرمای ممتاز و درجه یک ایران بالا است اما در مورد محصول خرمای مضافتی به صورت خاص، چون شهد آن زیاد است و رطوبت بالا است لذا به دلیل ریسک فسادپذیری اش چندان در کشورهای اروپایی از این محصول استقبال نمی شود.

نیکفر همچنین در خصوص افزایش تولید خرما در سال زراعی جاری نیز اظهار داشت: هر سال تولید خرما در کشور افزایش دارد که عمدتا به دلیل توسعه کشتی است که در سال های قبل بخصوص در منطقه شرق استان کرمان صورت گرفته است.

زیرساخت ها برای صادرات خرمای هرمزگان فراهم نیست زیرساخت ها برای صادرات خرمای هرمزگان فراهم نیست

افزایش بیش از۲۰درصدی تولید خرما نسبت به سال گذشته رقم خورده است

وی با بیان اینکه هنوز آمار رسمی در خصوص میزان تولید در سال جاری اعلام نشده است، افزود: با این وجود پیش بینی می شود احتمالا نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰درصد افزایش تولید داشته ایم.

نیکفر خاطر نشان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شده است و امسال نیز به اصطلاح سال خوب کشت است برخلاف سال قبل که سال بد بود و لذا افزایش تولید قابل توجه است.

این فعال حوزه خرما در خصوص وضعیت بازار نیز گفت: بازار داخل بسیار ضعیف است آن هم به این دلیل که بازار داخل ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی مردم دارد؛ یعنی خرما جزو کالاهای غیر ضروری و لوکس محسوب می شود و لذا در اولویت سبد خانوارها نیست.

وی ادامه داد: با این وجود بازار خارج خوب است و اگر مشکلی پیش نیاید خوب پیش می رود به خصوص اینکه تقاضای کشور هند هر سال نسبت به قبل بالاتر می رود.

کشور هند عمدتا خریدار خرمای سطح پایین ایران است

گفتنی است کشور هند عمدتا خریدار خرمای سطح پایین ایران است و لذا شاید از نظر حجم صادرات آمار را جابجا کند اما از نظر ارزشی تغییرات چندانی در رده بندی کشور ندارد. نیکفر در این خصوص نیز گفت: هند غالبا خریدار محصولات با کیفیت پایین ایران است اما با این وجود در برخی از بازارهای هند بخشی از خرمای باکیفیت تر ایران معرفی و عرضه شده است و به این ترتیب تقاضا برای این گروه از خرما نیز در حال بالا رفتن است.

نیکفر همچنین در خصوص تغییر قیمت محصول خرما با افزایش میزان تولید نیز اظهار داشت: قیمت ها هنوز مشخص نیست اما به طور کلی قیمت عمده خرمای درجه یک در منطقه بم ۵۵هزار تومان است که در اواخر سال قبل نیز حدودا همین قیمت بوده و لذا چندان افزایش نداشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای