آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20540

سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی ازجمله تولید گندم را در دستور کار قرار داده

سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید
از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی ازجمله تولید گندم را در دستور کار قرار داده است.
اخبار سبز کشاورزی : بدین منظور در ابتدای امر، تعیین زودهنگام نرخ خرید تضمینی گندم و افزایش ۱۳۰ درصدی آن نسبت به سال گذشته، حمایت از کشت قراردادی گندم در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود و سم را در دستور کار قرار داد.
در سال‌جاری آمارها حاکی از آن است که ۹ میلیون تن گندم در سراسر کشور تولید شده که انتظار می‌رود دولت حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن را از کشاورزان خریداری کند، این در حالی بود که با اقدامات دولت قبل و منطقی نبودن نرخ خرید تضمینی در سال گذشته، کشاورزان تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم به دولت فروختند.
بنابراین، این امر به واردات ۷ میلیون تنی گندم در سال گذشته دامن زد. در سال‌جاری نیز آمارهای سه‌ماهه نخست گمرک حاکی از آن است که گندم با سهم ۱۶ درصدی، رتبه اول واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که در این بازه زمانی بیش از یک‌ میلیون و ۷۳۳ هزار تن به ارزش ۷۱۸ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار به گندم اختصاص‌یافته است.
بیشتر بخوایند: غیرت کشاورزان و عبور از مرز ۷ میلیون تن خرید گندم
با این‌ حال میزان تولید و میزان خرید تضمینی در کنار کاهش ۳ میلیون تنی نیاز کشورمان به گندم به دلیل اصلاح نظام یارانه آرد و جلوگیری از قاچاق این محصول، سبب شده کشورمان به‌راحتی در سال آینده به خودکفایی در این کالای اساسی برسد.
گفتنی است تا قبل از اصلاح نظام یارانه‌ای آرد، میزان نیاز سالانه کشورمان به گندم بیش‌ از ۱۲ میلیون تن بود که از این میزان ۹ میلیون تن آن به آرد نانوایان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن به آرد صنف و صنعت و مابقی آن برای بذر سال آینده کشاورزان، تأمین آرد عشایر و روستاییان و در بعضی موارد به خوراک دام آنها اختصاص می‌یافت.

70درصد کشت گندم دیم تحت پوشش بیمه است 70درصد کشت گندم دیم تحت پوشش بیمه است

افزایش ۴۰ درصدی میزان خرید تضمینی گندم

علی‌قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران درخصوص افزایش تولید گندم در سال جاری گفت: خوشبختانه با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم میزان استقبال کشاورزان از تولید و فروش این کالای اساسی به دولت افزایش ‌یافته است.
وی افزود: به‌طوری‌ که در سال جاری شاهد افزایش ۴۰ درصدی میزان خرید تضمینی گندم بوده‌ایم و انتظار می‌رود تا پایان فصل برداشت بیش از ۷ میلیون تن گندم در سراسر کشور از کشاورزان خریداری شود.
نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال گذشته میزان خرید تضمینی این محصول توسط دولت قبل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود. ایمانی گفت: با اصلاح نظام یارانه‌ای آرد نیاز کشورمان به گندم به ۹ میلیون تن رسیده است و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک میزان واردات این محصول ۳ میلیون تن کاهش یابد.

افزایش قابل‌توجه میزان خرید تضمینی با حمایت دولت

عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز دراین‌باره اظهار داشت: در سال‌جاری با توجه به واقعی شدن قیمت گندم، کشاورزان تمام محصول خود را به دولت فروختند و درحالی‌که در سال گذشته تنها ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شد اما در سال‌جاری تا به امروز میزان خرید تضمینی گندم در مرز ۷ میلیون تن قرار دارد.
وی افزود: امیدواریم تا پایان فصل میزان خرید تضمینی گندم بیش از ۷ میلیون تن باشد زیرا در استان‌های سردسیر هنوز برداشت گندم ادامه دارد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در مقایسه با سال قبل حداقل ۲,۵ میلیون تن افزایش خرید گندم خواهیم داشت و میزان تولید گندم در کشور افزایش مناسبی داشته است.
وی تصریح کرد: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) و وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در کشور اجرایی شد که در سال آینده در سطح بیشتری انجام می‌شود ، در این طرح کشاورزان از لحاظ تأمین مواد اولیه تولید و آموزش برای تولید در دیمزارها حمایت می‌شوند.
هاشمی گفت: برای سال زراعی آینده حمایت از تولید کشت گندم در حدود ۵ میلیون هکتار انجام خواهد شد و یارانه کاشت به‌صورت خدمات ازجمله بیمه فراگیر گندم، حمل، ورود دانش و کارشناس به مزرعه و کود و سم ارائه خواهد شد.
وی اظهار داشت: درصورتی‌ که حتی ارائه بارشی مانند امسال داشته باشیم در سال آینده ۹ میلیون تن خرید تضمینی گندم خواهیم داشت. با بهینه‌سازی مصرف آرد خبازی در کشور با ۷.۵ میلیون تن گندم نیاز کشور تأمین خواهد شد، همچنین نیاز صنف و صنعت حدود ۱.۵ میلیون تن است و درنهایت می‌توان گفت با ۹.۵ میلیون تن به خودکفایی کامل خواهیم رسید.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با فعالیت‌ها و سیاستگذاری دولت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می‌توانیم در سال آینده به خودکفایی در تولید گندم دست‌یابیم. هاشمی گفت: حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۵ میلیون هکتار گندم دیم برای سال آینده خواهیم داشت که ازلحاظ کیفی و راندمان تولید سال آینده شاهد بهبود تولید گندم خواهیم بود./روزنامه ایران
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای