آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16209

رشد ۲۸۰درصدی قیمت نخود در سال گذشته

در حالی که قیمت حبوب در کشور نسبت به سال قبل روندی افزایشی داشته است، قیمت نخود با رشد ۲۸۳ درصدی در صدر لیست قرار دارد.

رشد ۲۸۰درصدی قیمت نخود در سال گذشته

جایگاه یازدهم ایران در تولید عدس

در حالی که قیمت حبوبات در کشور نسبت به سال قبل روندی افزایشی داشته است، قیمت نخود با رشد ۲۸۳ درصدی در صدر لیست قرار دارد.
به گزارش مزرعه سبز به نقل بازار، حبوباب یا بُنشن انواع دانه‌های خوراکی هستند که به صورت خشک مصرف می‌شوند و معروف‌ترین آنها شامل عدس، لوبیا، ماش، باقلا، نخود، لپه و دانه سویا است که بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی در بحث تولید عدس کشور کانادا جزو برترین کشورها محسوب می شود؛ به طوری که در سال زراعی۲۰۲۰-۲۰۲۱ حدود دو میلیون تن عدس در این کشور تولید و عرضه شده است. از سوی دیگر دو کشور هند و ترکیه نیز در جایگاه دوم و سوم بزرگترین تولیدکنندگان عدس قرار دارند.

ایران با تولید ۷۰ هزار تن عدس در سال ۲۰۲۰ در جایگاه یازدهم دنیا قرار دارد

گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو نیز نشان می‌دهد در مدت نامبرده کشور ایران نیز تولیدی حدود ۷۰ هزار تن عدس را رقم زده است و به این ترتیب در جایگاه یازدهم دنیا قرار دارد.
بر اساس این گزارش، از دیگر حبوبات معروف لوبیا است که بر اساس داده های منتشر شده سازمان فائو، هند با تولید حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در صدر لیست تولیدکنندگان این محصول قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای میانمار و برزیل در جایگاه دوم و سوم دنیا جای دارند.
نخود یکی دیگر از حبوب نسبتا پرمصرف در دنیا است که براساس گزارش منتشر شده از سوی فائو، در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور کانادا به عنوان برترین تولیدکننده این محصول، تولیدی بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن را به ثبت رسانده است. بر اساس این گزارش در بخش تولید نخود بعد از کانادا نیز کشورهای روسیه، چین، اوکراین و هند در جایگاه دوم تا پنجم دنیا قرار دارند.
قیمت هر کیلوگرم نخود در سال گذشته ۱۲ هزار تومان بوده و حال در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ۴۶ هزار تومان افزایش یافته است و به این ترتیب ۲۸۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد قیمتی داشته است.

وضعیت تولید حبوبات در ایران مناسب است

بر اساس گزارشات منتشر شده در حالی که در ایران وضعیت تولید حبوبات نسبتا مناسب است و سالانه واردات کمی در این حوزه صورت می گیرد؛ اما تغییرات قیمتی حبوب در اردیبهشت جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته محسوس و قابل تامل بوده است؛ به طوری که براساس داده‌های منتشر شده در حالی که در سال ۱۴۰۰ قیمت هر کیلوگرم عدس درشت ۲۵ هزار تومان بوده، در اردیبهشت جاری قیمت این محصول به ۴۸ هزار تومان رسیده و به این ترتیب حدود ۹۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
از سوی دیگر قیمت هر کیلوگرم نخود در سال گذشته ۱۲ هزار تومان بوده است و حال در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ۴۶ هزار تومان افزایشی یافته است و به این ترتیب ۲۸۳ درصد نسبت به سال قبل رشد قیمتی داشته است.
همچنین در حالی که قیمت هر کیلوگرم لوبیا قرمز قلمی در سالی که گذشت ۳۴ هزار تومان بوده است در حال حاضر به نرخ ۴۹ هزار تومان به فروش می رسد و این نشان از جهش قیمت ۴۴ درصدی ظرف یک سال را دارد.
لپه ریز، یکی دیگر از حبوبات پرمصرف در کشور است که در حال حاضر به قیمت ۴۹ هزار تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت این محصول در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار تومان بوده و به این ترتیب می‌توان گفت قیمت لپه ریز نسبت به سال گذشته حدود ۱۳۰ درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، قیمت لوبیای سفید در حالی امسال به ۵۱ الی ۵۳ هزار تومان رسیده که در سال گذشته با قیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می شد.
در بین تمامی حبوبات، نخود با ۲۸۳ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد قیمتی را داشته است و به این ترتیب می‌توان گفت در رده لوکس‌ترین حبوب قرار می‌گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای