آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28246

رونق تولید با کشاورزی ترویجی

رونق تولید با کشاورزی ترویجی

اخبار سبز کشاورزی ؛ با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

مهندس سعیدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نپکا

1- نهاده‌های داخلی اگر مبنای تولید را بر پایه تامین موادآلی و افزایش هوموس خاک قرار دهند بدون‌شک واردات نهاده‌های شیمیایی متوقف خواهد شد.

2- شرکت‌های تولیدکننده کودهای زیستی، معدنی و آلی و همچنین تولیدکنندگان آفت‌کش‌های ارگانیک متاسفانه با عدم دریافت مجوز فعالیت روبرو هستند.

3- چراغ مسیر تولید محصول سالم فقط با هدایت این شرکت‌ها به سمت کشاورزی ترویجی به جای کشاورزی تبلیغی، روشن می‌ماند.

4- قطعا دریافت ارزش‌افزوده در گام اول تولید نهاده، موجب کاهش هزینه تولید و کمک به معیشت کشاورزان می‌شود که پیامد مثبت آن کاهش تورم است.

5- ما در شرکت نپکا از طریق «مجله دام و کشت و صنعت»، تاکنون مقالات مطلوبی در حوزه آموزش کشاورزی ارائه نمودیم که هدف از آن ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء سطح آموزش در کشور است.

6- با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داشته‌ام، تاثیر تکنولوژی در این صنعت مزایایی دارد از جمله؛

الف-کاهش هزینه نهاده مصرفی / ب- مدیریت زمان / ج- تغذیه اصولی

7- در مورد عدم حمایت از مواد تکنیکال به‌درستی نمی‌دانیم، شاید تحریم باشد و شاید تنگ‌نظری. من به نوبه خود، به‌عنوان یک تولیدکننده در دریافت و خرید مواد تکنیکال ضعف دارم؛ لذا به درستی و با کیفیت به دستمان نمی‌رسد.

8- سم یک مقوله هنجاربرانگیز می‌باشد و عملا در جامعه جهانی جایگاهی ندارد ما باید به سمت کشاورزی سالم حرکت کنیم و آفت‌کش‌های ارگانیک و روش‌های بیولوژیک را جایگزین سم کنیم.

9- همیشه بازار تقاضا، تعیین‌کننده تولید و عرضه است. هر مقدار تقاضا برای نهاده داخلی داشته باشیم ظرفیت تولید نیز در کشور فراهم می‌باشد.

10- جواب این سوال را باید اشخاصی بدهند که حکم مسئولیتی دارند؛ مثلا چرا به علف‌کش‌های ارگانیک و آفت‌کش‌های با کیفیت داخلی، مجوز حفظ نباتات نمی‌دهند و در عوض واردات سنگین داریم؟

11- نبود کنترل و بازرسی در تولید محصولات و عدم حذف مسئول رشوه‌گیر و رانت‌خوار موجب شده تا ظرفیت‌های نرمال بخش صادرات از بین برود؛ مانند انهدام سیب‌زمینی تولید شده در ایران توسط ازبکستان

12- توان و رقابتی در کار نیست تا مادامی که کشاورزی سالم به معنای حقیقی کلمه اجرا نشود. سم وارداتی از آفت‌کش ارگانیک داخلی بهتر است.

13- آگاهی‌رسانی به کشاورزان از طریق کانال‌های آموزشی حضوری و مجازی در زمینه‌های گوناگون؛

الف- شناخت خاک / ب- شناخت اقلیم / ج- ریخت‌شناسی گیاهی

د- انتخاب رقم بذر / هـ- کسب علم تغذیه گیاهی

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای