آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23848

زهر عقرب، لیتری 9 میلیون دلار

عقرب گونه‌ای از هشت پایان است که حدود 200 گونه مختلف دارد و با داشتن دو چنگال یا انبرک در جلوی بدن و یک دم که معمولا از قسمت پشت به سمت جلو خمیده

زهر عقرب، لیتری 9 میلیون دلار

عقرب گونه‌ای از هشت پایان است که حدود 200 گونه مختلف دارد و با داشتن دو چنگال یا انبرک در جلوی بدن و یک دم که معمولا از قسمت پشت به سمت جلو خمیده و یک نیش در انتهای آن قرار دارد، شناخته می‌شود. عقرب‌ها جانورانی شکارچی هستند که از حشرات و جانوران کوچک‌تر تغذیه می‌کنند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ ملیکا گل باف | آن چه موجب ترس همیشگی انسان از این جانور می‌شود، زهر کشنده آن است. عقرب‌ها بسیار متنوع بوده و اغلب به رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای، زرد، قرمز و…. دیده می‌شوند. عقرب‌ها تقریبا در تمام کره زمین به جز مناطق یخبندان قطبی زندگی می‌کنند، اما کثرت جمعیت آن در مناطق معتدل و گرم است. این موجود در طول روز پنهان، اما شب‌ها برای یافتن طعمه از پناهگاه خارج می‌شود.

«گادیم» که از خطرناک‌ترین عقرب‌های جهان است به فراوانی در ایران دیده می‌شود و مورد اصابت نیش آن قرار گرفتن می‌تواند منجر به مرگ شود. در حدود 20 نوع از عقرب‌ها، دارای سم کشنده بوده، اما نیش بسیاری از آن‌ها در حد اثر نیش زنبور است.

زهر عقرب

اگر چه زهر این موجود ترسناک اغلب باعث مرگ می‌شود اما از این ماده در ترکیبات بسیاری از داروها استفاده می‌‌گردد که همین امر، عقرب را به موجود با ارزش اقتصادی تبدیل کرده است. زهر عقرب دارای مواد پیچیده‌ای است و عموما دارای هموتوکسین، کاردیوتوکسین و نوروتوکسین بوده که بسته به وجود درصد هر یک از این پپتیدها، اثر سموم آن‌ها متفاوت است.

سم عقرب برای درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، بیماری‌های التهابی روده‌ها، و ارتریت اسکلروز به کار می‌رود.

پرورش عقرب

به دلیل نقش زهر عقرب در درمان برخی از بیماری‌ها، عده‌ای پرورش آن را به منظور درآمدزایی به اجرا درآورده‌اند. از آنجایی که پرورش و استخراج زهر از این جانور کاری سخت است، قیمت زهر آن بسیار بالا و هر گالن آن(4/5 لیتر) در حدود 40 میلیون دلار ارزش دارد.

میزان تولید زهر عقرب بسیار اندک است به گونه‌ای که از هر 150 هزار عقرب در حدود 25 گرم سم خشک به دست می‌آید. سم‌گیری معمولا با شوک الکتریکی انجام و با دستگاه دیگری خشک می‌شود.

زهر عقرب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت، ام اس، روماتیسم، عوارض التهابی روده‌ها و… کاربرد دارد. پرورش عقرب دارای اصول و ضوابط خاصی است که علاقمندان به پرورش آن می‌توانند از طرق مختلف اطلاعات کافی را به دست آورند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای