آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32752

سرمایه‌گذاری روی زمین با کشت بی‌خاک‌ورزی

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند

سرمایه‌گذاری روی زمین با کشت بی‌خاک‌ورزی
روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی | این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه‌ای در سراسر جهان برگزار می شود.
حاج رحمان شهابی، کشاورز ۶۱ ساله اهل روستای عوض حاجی گنبد کاووس، یکی از کشاورزان صاحب‌بینش احترام به زمین و ‌خاک است که امسال موضوع روز جهانی زمین پاک یعنی سرمایه‌گذاری در روی زمین را در عمل به اجرا درآورده است.
بیشتر بخوانیم: روی سیاره‌مان سرمایه‌گذاری کنیم
وی ۱۵۰ هکتار مزارع دیم خود را در بخش ۷ گنبد کاووس استان گلستان به صورت بی‌خاک ورزی (No-Tillage) و بدون دستکاری خاک به زیر کشت برده است.
در این روش کارنده بی‌خاک‌ورز فقط با ایجاد یک شیار باریک و بدون زیر و رو کردن خاک بذور انواع گیاهان اعم از غلات و دانه‌های روغنی و حبوبات را درون شیارها ریخته و آن را با خاک ‌می‌پوشاند.
بیشتر بخوانید: حفاظت از خاک با کشت اسطوخودوس
در این روش سازگار با محیط زیست چون پوشش گیاهی قبلی خاک از بین نمی‌رود خود در افزایش نگهداشت نزولات جوی و همچنین کاهش تبخیر کمک کرده و‌ موجب می‌شود که کشت و پرورش انواع محصولات غذایی به صورت پایدار و بدون آسیب به خاک و‌زمین صورت گیرد.

سرمایه‌گذاری روی زمین با کشت بی‌خاک‌ورزی سرمایه‌گذاری روی زمین با کشت بی‌خاک‌ورزی

در تصویر فوق مزرعه گندم بی‌خاک‌ورزی حاج رحمان شهابی را که در آبان ۱۴۰۱ کشت کرده، مشاهده می‌کنید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای