آخرین خبرها:
شناسه خبر: 38489

سگ به چه میزان غذا در روز نیاز دارد؟

سگ‌ها در گذشته موجوداتی گوشتخوار بودند به مرور و گذشت زمان تبدیل به موجوداتی همه‌چیز خوار شدند. این بدان معنی است که سگ‌ها می‌توانند هم از گوشت

سگ به چه میزان غذا در روز نیاز دارد؟

سگ‌ها در گذشته موجوداتی گوشتخوار بودند که به مرور و با گذشت زمان تبدیل به موجوداتی همه‌چیز خوار شدند. این بدان معنی است که سگ‌ها می‌توانند هم از گوشت و هم از فرآورده‌های گیاهی تغذیه کنند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو» | گوشت و مواد غذایی گیاهی می‌تواند نیاز سگ را تامین کند. گوشت و فرآورده‌های گوشتی، گلیکوژن مورد نیاز سگ را تامین می‌کند و گیاهان و فرآورده‌های گیاهی، فیبرها را که متشکل از نشاسته و سلولز هستند تامین می‌کنند که هر دو ماده برای تغذیه کامل سگ لازم است و هم گلیکوژن و هم نشاسته به همراه مواد آلی دیگر برای تغذیه سگ ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: مشکلات کدام نژاد سگ کمتر است؟

تجربه لذت‌بخش داشتن سگ تجربه لذت‌بخش داشتن سگ

سگ‌ها خود را با زندگی انسان تطبیق داده‌اند

سگ‌ها به‌عنوان حیوانات همه‌چیز خوار توانستند خود را با زندگی انسان تطبیق دهند؛ به‌طوری که پس‌مانده غذای انسان برای سگ‌ها به‌عنوان غذایی کامل مطرح می‌شود.

سگ‌ها در طول تاریخ توانسته‌اند خود را از گوشتخواری به همه‌چیز خواری برسانند، ولی اگر قرار باشد هر دو نوع ماده غذایی در اختیار سگ باشد، سگ گوشت را اعم از سفید یا قرمز انتخاب می‌کند.

به کرات دیده شده در فصولی که شکار به اندازه کافی یافت نمی‌شود، سگ‌سانان به خوردن میوه‌جات نیز روی می‌آورند و نشاسته و قند را در بدن خود تجزیه می کنند؛ ولی فراموش نشود که پروتئین‌ها صرفاً در فرآورده‌های گوشتی و لبنیات قابل رویت هستند.

چگونه با سگ‌مان در منزل ارتباط صمیمانه داشته باشیم؟ چگونه با سگ‌مان در منزل ارتباط صمیمانه داشته باشیم؟

غذای سگ بستگی به میزان فعالیت، سن و سال و شرایط محیطی دارد

در بسیاری از موارد گفته شده که سگ‌ها یک ششم تا یک دهم وزن خود باید غذا بخورند، البته این موضوع بستگی به میزان فعالیت سگ‌ها، سن و سال و شرایط محیطی دارد.

هرچه سگ کوچک‌تر باشند میزان پروتئینی که لازم دارد، بیشتر است؛ یعنی سگ در تولگی لازم است که میزان بیشتری گوشت یا لبنیات مصرف کند.

هر چه سن سگ‌ها بیشتر می‌شود، روده سگ‌ها تکامل بیشتری یافته و در نتیجه قابلیت جذب مواد قندی را نیز پیدا خواهند کرد؛ به‌طور طبیعی سگ‌هایی که فعالیت زیادی دارند باید میزان بالایی پروتئین مصرف کنند.

ورزش کردن در سگ‌ها باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود و ماهیچه‌ها به همراه غذای که سگ مصرف می‌کند رشد پیدا می‌کنند.

سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟ سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟

هر موجود زنده‌ای همواره به چهار دسته ماده آلی نیاز دارد که عبارتند از: کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و لیپیدها.

تمامی غذایی که موجودات زنده مصرف می‌کنند دارای این چهار دست ماده آلی است؛ حال اگر موجود گوشتخوار یا گیاهخوار باشد، درصد این مواد می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین تمامی جانداران که شامل آغازیان، قارچ‌ها، گیاه‌هان و جانوران می شود، از این چهار دسته ماده آلی تغذیه می‌کنند.

در کنار این مواد آلی، مواد معدنی نیز مورد نیاز است که ویتامین‌ها جزو مهم‌ترین آنها هستند.

بنابراین سگ‌ها در طول روز به میزان گوشت سفید یا قرمز و میزان مواد قندی نیاز دارند که مواد قندی را می‌توان از نان، سیب‌زمینی، ماکارانی و امثالهم به دست آورد و اگر تغذیه‌ای بسیار مناسب برای سگمان مد نظرمان است بهتر است لبنیات نیز به آن اضافه کنیم.

طراحی محیط بیرون برای سگ‌ها طراحی محیط بیرون برای سگ‌ها

بیشتر بخوانید: سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟ قسمت پنجم

جذب پروتئین در بدن سگ‌ها در غذای پخته و خام متفاوت است

اگر گذر شما به باغ وحش افتاده باشد در کنار قفس گربه‌سانان بوی تند مدفوع آنها را احساس می‌کنید، گربه‌ها برخلاف سگسانان میزان بیشتری پروتئین در غذای روزانه خود مصرف می‌کنند.

در صورتی که سگی دارید که فعالیت روزانه زیادی دارد، لازم است حجم غذای بیشتری به سگ بدهید و درصد پروتئین آن را بالا ببرید.

آخرین تحقیقات دامپزشکی حاکی از آن است که جذب پروتئین در بدن سگ‌ها در غذای پخته و خام متفاوت است؛ به این صورت که غذای خام مخصوصاً گوشت خام سریع‌تر می‌تواند در بدن سگ هضم و جذب شود و غذای پخته دیرتر جذب بدن می‌شود.

غذای پخته علاوه بر دیرجذب بودن باعث ایجاد پلاک‌های دندانی در سگ‌ها شود و بعضا بوی بدی که از دهان سگ‌ها خارج می‌شود مربوط به باکتری‌هایی است که در غذای پخته به سادگی توانسته‌اند رشد بکنند و می‌توانند سگ را در فصول گرم دچار مسمومیت کند.

سگ‌هایی که قرار است فعالیت فیزیکی سطح بالایی داشته باشند بهتر است در کنار غذاهای پخته شده از غذای خام نیز استفاده کنند، البته به صورت وعده‌ای و در طول هفته.

هرچه فعالیت سگ بیشتر باشد میزان ماهیچه یا عضله‌سازی در سگ بالاتر است، در نتیجه به میزان بیشتری پروتئین نیاز دارد و این مهم در سن ۳ تا ۱۲ ماهگی بیشتر به چشم می‌خورد.

طراحی محیط یکی از اصول تربیتی سگ‌ها طراحی محیط یکی از اصول تربیتی سگ‌ها

بیشتر بخوانید: سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟ قسمت پنجم

حجم غذای سگ‌ها

سگ‌های بزرگ در طول روز می‌توانند یک وعده غذا بخورند؛ ولی ترجیحاً بهتر است ۲ تا ۳ وعده در روز به آنها غذا داده شود و برای امور تربیتی بهتر است حجم غذایی را که در طول یک روز برای آنها در نظر گرفتیم تقسیم بر سه کنیم و فراموش نکنیم که سگ ما همیشه باید به اندازه چند لقمه گشنه باشد.

توله‌ها بهتر است روزی ۳ تا ۵ مرتبه تغذیه شوند تا زمانی که در پیش مادر هستند از ۵ وعده تغذیه‌ای، سه وعده را شیر و دو وعده را پس از 20روزگی از غذای پخته تغذیه کنند.

پس از بیست روزگی سگ‌ها می‌توانند روزی سه مرتبه تغذیه کنند و بهتر است زمانی که تا دندان‌های شیری آنها نریخته از غذای پخته استفاده شود و به مجرد اینکه دندان‌های اصلی آنها جوانه زد، یعنی سن ۳ تا ۵ ماهگی بهتر است از غذای خشک یا غذاهای کارخانه‌ای استفاده شود؛ چراکه این غذاها دارای تعادل انزیم‌ها ویتامین‌ها پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند و به علت سخت بودن و داشتن مواد آنتی‌باکتریال از تشکیل پلاک در سن ۳ تا ۵ ماهگی یعنی دقیقاً زمانی‌که دندان‌های اصلی سگ در حال رشد هستند، جلوگیری کند.

پلاک‌های دندانی مشکلات گوارشی و کمبود انرژی می‌تواند مربوط به تغذیه ناسالم باشد.

فرایند انگل‌زدایی باید دائماً اتفاق بیفتد

فراموش نکنیم که هر تغذیه‌ای در هر سن و سالی فرایند انگل‌زدایی باید دائماً اتفاق بیفتد؛ اگر سگ شما در داخل منزل زندگی می‌کند حدوداً شش ماه یکبار و اگر در محیط با سگ‌های دیگر زندگی می‌کند حداقل سه ماه یک بار انگل‌زدایی اتفاق بیفتد.

انگل‌ها می‌توانند به مرور اندام‌های داخلی سگ را آسیب‌پذیر کنند و از عمر مفید سگ و انرژی که می‌تواند در اختیار ما بگذارد، بکاهند.

بارها این سوال پرسیده شده که سگ ما با وجود اینکه انگل‌تراپی شده است و غذای خوبی می‌خورد، باز هم رشد فیزیکی خوبی ندارد.

لازم است یادآوری کنم که در صورتی سگ می‌تواند رشد فیزیکی خیلی خوب داشته باشد که از نظر روانی تامین شده باشد و جایگاه مشخصی در ساختار خانواده یا گروه داشته باشد.

زمانی که سگ دارای مسئولیت است آنزیم‌ها به‌خوبی فعالیت می‌کنند و رشد طبیعی سگ اتفاق خواهد افتاد.

آموزش و تربیت مساوی با آرامش خاطر

دوباره به شعار اصلی خودمان برمی‌گردیم آموزش و تربیت مساوی با آرامش خاطر، پس اگر تمایل دارید سگی داشته باشید که از لحاظ فیزیکی سالم باشد، فرایندهای ذهنی و روانی سگ را در نظر بگیرید و فراموش نکنید سگی که مسئولیتی نداشته باشد، سگ سالمی نخواهد بود و آنچه را در الگوی ژنتیکی آن نوشته شده است، تجلی نخواهد بخشید.

سگ‌ها موجوداتی چند بعدی هستند و روان یا ذهن سگ کنترل کننده مابقی اتفاقات درونی سگ‌ها هستند، پس فراموش نکنید مهم‌ترین نکته در نگهداری سگ‌ها، آموزش و تربیت سگ است.

در صورت رعایت این نکات شما سگی سالم پویا و پر جست‌وخیز خواهید داشت.

آکادمی تربیت و پرورش سگ بیبرو با استفاده از امکانات خود توانایی تامین میزانی از خوراک مخاطبان خود را دارد؛ در صورت تمایل داشتن تغذیه بسیار کامل می‌توانید از فرآورده‌های غذایی این مجموعه استفاده نمایید.

آکادمی تربیت و پرورش سگ بیبرو آکادمی تربیت و پرورش سگ بیبرو

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/bibroclub/

تلفن تماس: ۰۹۳۶۲۶۱۵۱۷۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای