آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23476

شایع ترین بیماری های گاو شیری کدامند؟

بیماری‌های گاو شیری می‌تواند موجب کاهش میزان بازدهی در آن‌ها باشد. با بررسی این بیماری‌ها و یافتن راهکارهای درمانی می‌توان سلامتی بیشتری به وجود آورد

شایع ترین بیماری های گاو شیری کدامند؟
بیماری‌های گاو شیری می‌تواند موجب کاهش میزان بازدهی در آن‌ها باشد. با بررسی این بیماری‌ها و یافتن راهکارهای درمانی می‌توان سلامتی بیشتری برای گاوها به وجود آورد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز مشکلات در گاوهای شیری و گوشتی ابتلا به بیماری‌های مختلف است. زمانی که یک گاو با بیماری‌های مختلف درگیر می‌شود، میزان شیردهی و گوشت او کم شده و به طور حتم با کاهش محصولات مورد نیاز انسان روبه‌رو خواهد شد. از همین رو بیماری‌های گاو شیری می‌تواند منجر به ضرر و زیان‌های فراوانی برای دامداران باشد.

شایع‌ترین بیماری‌های گاو شیری

اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد، آشنایی با بیماری‌های گاو شیری و راهکارهای درمانی برای آن می‌تواند به شما در افزایش میزان بازدهی گاوهای شیری‌تان کمک کننده باشد. در این مقاله و در ادامه با بررسی چند مورد از بیماری‌های گاو شیری که شایع‌تر هستند، به شما در شناخت بیشتر و کامل‌تر بیماری های دامی کمک خواهیم کرد.

۱.ورم پستان

به عنوان اولین بیماری شایع برای یک گاو شیری می‌توان به ورم پستان اشاره کرد. ورم پستان که یک بیماری پرهزینه و پیچیده است، می‌تواند بر روی کل گله گاو تاثیر گذاشته و مشکلات جدی اقتصادی را به وجود آورد. کاهش میزان شیردهی گاوها، کاهش میزان کیفیت شیر آن‌ها، نیاز به حضور کارگران بیشتر و افزایش هزینه کارگر، هزینه دامپزشک و درمان گاو برخی از این موارد هستند. با این حال، این بیماری با علائمی چون وجود لخته در شیر، ورم کردن پستان گاو، کاهش میزان تولید شیر و افزایش بار سوماتیک شیر قابل تشخیص خواهد بود.

لنگش

لنگش را نیز می‌توان یک بیماری پر هزینه برای دامداری دانست که در صورت ابتلا یک گاو، ممکن است تمامی واحد دامداری تحت تاثیر قرار گیرد. در ابتلا به این بیماری، تغذیه گاو اهمیت بسیاری را دارد و با در نظر گرفتن آن می‌توان مشکلات درمانی بسیاری را حل کرد. با این حال، ابتلا به بیماری‌های گاو شیری مانند لنگش می‌تواند موجب کاهش تولید شیر و کاهش میزان تولید مثل در گاوهای ماده شود.
به وسیله علائمی چون تغییر شکل سم، خونریزی و زخم شدن پاشنه، لنگیدن حیوان، کاهش میزان فعالیت و تحرک در حیوان می‌توان ابتلا به بیماری لنگش را تشخیص داد و برای درمان آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

لیستریوز

لیستریوز به عنوان یکی از بیماری‌های گاو شیری شایع شناخته می‌شود. این بیماری که بیشتر در فصول سرد سال، گاوهای شیری را در گیر می‌کند، به صورت معمول با انتقال یک باکتری به بدن گاو صورت می‌گیرد. در این بیماری نیز مانند هر بیماری دیگری، گاو ب میزان شیردهی کمتر و توانایی کمتری در تولید مثل روبه‌رو خواهد بود. از همین رو شناخت علائم این بیماری می‌تواند به افزایش سلامت گاو کمک کننده باشد.
علائمی چون افتادن گوش و چشم پلک در دام مبتلا، بیرون راندن زبان، سقط جنین، سپتی سمی احشایی و اشکال ریوی - چشمی برخی از این علائم است. با بررسی این علائم و تشخیص ابتلا به بیماری گاو شیری لیستریوز، لازم است تا راهکارهای درمانی مناسبی را برای گاو خوددر پیش بگیرید.

اسیدوز

از دیگر بیماری‌های گاو شیری که به عنوان بیماری‌های شایع برای این حیوانات شناخته می‌شود، می‌توان به بیماری اسیدوز اشاره کرد. اسیدوز بیماری است که در اثر مصرف زیاد کربوهیدرات‌های سهل التخمیر یا برعکس، بر اثر مصرف کم فیبر امکان به وجود می‌آید. این بیماری می‌تواند میزان اسیدیته موجود در شکم گاو را به شدت کاهش داده و موجب مشکلاتی گوارشی در او شود. به این ترتیب گاو ممکن است علائم مختلفی را از خود بروز دهد.
علائمی چون کاهش مصرف ماده خشک، بی اشتها بودن، کاهش میزان چربی در شیر، کاهش میزان سرعت رشد گاو، عدم تعادل در حرکت، ضعف و خستگی دائمی، درد دائمی در شکم خصوصا پس از مصرف غذا و خمیدگی و دراز کشیدن روبه‌رو باشد. در این شرایط، بررسی وضعیت گوارشی گاو می‌تواند منجر به شناخت بیماری‌های گاو شیری شده و راهکارهای درمانی مناسبی را برای افزایش سلامتی او به وجود آورد.

تب برفکی

تب برفکی را می‌توان یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها در بین گاوهای شیری دانست. گاوهای شیری با درگیری با تب برفکی، ممکن است آن را به دیگر گاوها نیز منتقل کرده و مشکلات بسیاری را در دامداری به وجود آورند. از همین رو شناخت این بیماری و علائم آن می‌تواند منجر به بهبود زودهنگام‌تر گاو شده و از هرگونه مشکلات اقتصادی و درگیری‌های جانبی بکاهد.
گاو مبتلا به تب برفکی به وسیله علائمی چون زخم در زبان، لثه‌ها، نوک پستان، بین دو سم می‌تواند شناسایی شود. در کنار این علائم ممکن است لنگش و آب ریزش بسیار شدید از دهان نیز وجود داشته باشد و به این ترتیب بیماری‌های گاو شیری تشخیص داده شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای