آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18101

ظرفیت کم نظیر گلستان برای تولید و صادرات میگو

پرورش میگو در گلستان یکی از طرح های توسعه بخش بوده که سهم زیادی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال، برای این استان دارد. اخبار سبز کشاورزی: میگو که هم اکنون به

ظرفیت کم نظیر گلستان برای تولید و صادرات میگو
پرورش میگو در گلستان یکی از طرح های توسعه بخش بوده که سهم زیادی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال، برای این استان دارد.
اخبار سبز کشاورزی : میگو که هم اکنون به عنوان محصول صادراتی در گلستان تولید می‌شود، نقش بسزایی در ارزآوری داشته و با رفع موانع و استفاده از ظرفیت‌های موجود، این استان می‌تواند قطب تولید، صادرات و تکثیر بچه میگو باشد.
اصلی‌ترین ظرفیت برای پرورش میگو در گلستان وجود زمین‌های مناسب برای کشت است. گمیشان به دلیل نزدیکی به دریا و مقاومت در مقابل کشت گیاه، برای احداث مزارع میگو بهترین گزینه ممکن بود که از سال‌ها پیش این تصمیم اتخاذ شد.
تاکنون پروژه‌های مختلف پرورش میگو در غرب گلستان آغاز به کار کرده‌اند و چشم انداز توسعه‌ای آن با ورود دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام رو به رشد است.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان در خصوص جانمایی این مزارع در گمیشان به خبرنگار مهر گفت: مجتمع میگوی گمیشان با هدف استفاده از پتانسیل آب دریای خزر و زمین‌های شور لم‌یزرع شمال گمیشان در فاز اول به مساحت چهار هزار هکتار در این منطقه احداث شد.
اسماعیل جباری از صادرات حجم زیادی از این محصول خبر داد و گفت: بیش از ۹۵ درصد میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی و آسیایی، با هدف افزایش صادرات غیرنفتی صادر می‌شود.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان ادامه داد: در ایام همه‌گیری ویروس کرونا، صادرات میگو از طریق استان‌های جنوبی انجام می‌شد که با توجه به باز شدن مرز اینچه برون و مسیر ریلی ما، امسال این صادرات از طریق استان گلستان رخ خواهد داد.
جباری با بیان اینکه این موضوع تأثیر زیادی در ارزآوری به استان داشته، اظهار کرد: هم اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم و سعی ما بر این است تمامی محصولات تولیدی را صادر کنیم.

بچه میگو در گلستان تکثیر خواهد شد

وی در خصوص تأمین بچه میگو در گلستان گفت: در استان گلستان امکان تکثیر پست لارو وجود ندارد و بچه میگوها از استان‌های جنوبی نظیر بندرعباس و بوشهر به استان وارد می‌شود.
جباری علت این عدم تکثیر را نبود آب با کیفیت عنوان کرد و افزود: هم اکنون در حال انجام مذاکرات با یکی از شرکت‌های استان هستیم تا با برنامه‌ریزی و مطالعات دقیق، در سال آینده تکثیر بچه میگو در گلستان انجام شود.

فاز دوم مجتمع پرورش میگو در انتظار پیمانکار

وی همچنین در خصوص آغاز عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان گفت: طی سفر رئیس جمهور به استان اعتبارات خوبی برای اجرای عملیات زیربنایی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گلستان تصویب شده که هم اکنون در حال پیگیری برای جذب پیمانکار هستیم.
جباری تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر هیچ‌گونه عملیات اجرایی نداشته و پس از انتخاب پیمانکار عملیات جاده سازی، برق رسانی و احداث کانال‌های آبرسان انجام خواهد شد.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان از تأثیر مکانیزاسیون در بهبود عملکرد مزارع میگو سخن گفت و افزود: با توجه به شوری آب خزر، تجهیز مزارع به هواده می‌تواند اثر مثبتی بر افزایش تولیدات داشته باشد.

وانامی، مقاوم و سازگار با شرایط گلستان

مرکز فن آوری نوین پرورش میگوی گمیشان در دهه ۷۰ شروع به کار کرده و پس از اجرای پروژه‌های ترویجی و آموزشی از گونه‌های تجاری میگو مناسب‌ترین گونه، یعنی گونه وانامی را برای تولید در گلستان انتخاب کرده است.
رئیس اداره میگو گمیشان در این خصوص جایگزینی گونه وانامی با سفید گفت: با توجه به ضعف گونه سفید میگو، در سال‌های اخیر گونه وانامی جایگزین آن شد.
موسی کیا اظهار کرد: وانامی در مقابل بیماری‌ها بسیار مقاوم بوده و با آب و هوای گلستان نیز سازگار است و به آسانی در مقابل آفات و بیماری‌ها آسیب نمی‌بیند.
وی در رابطه با بیماری لکه سفید که در سال‌های اخیر میگوی گلستان را درگیر کرده بود، گفت: علت این بیماری عدم رعایت بهداشت از مبدا آن، در استان‌های جنوبی بوده که هم اکنون به طور کامل رفع شده است و هیچ موردی در مزارع میگو استان وجود ندارد.
پرورش میگو در جهت رشد اقتصادی و در راستای اقتصاد مقاومتی کشور بوده و دارای مزایای مختلفی از جمله انتقال دانش فنی، بومی سازی صنعت پرورش میگو و فعال شدن صنایع کشور با هدف اتکا به ظرفیت‌ها و پتانسیل داخلی است. اما تولیدکنندگان در این شغل همانند سایر مشاغل با چالش‌هایی زیادی روبرو هستند.

پس روی آب دریای خزر چالش بزرگ تولیدکنندگان

مدیر یکی از مجتمع‌های پرورش میگو گمیشان در خصوص چالش موجود در مسیر تولید میگو گفت: در سایت پرورش میگو گمیشان دو چالش اصلی وجود دارد که در بیشتر مواقع سد راه تولیدکنندگان می‌شود.
مجید سبزه اظهار کرد: عدم کارگاه تکثیر پست لارو (بچه میگو) که موجب افزایش هزینه‌های تولید کننده می‌شود و پس روی آب دریای خزر که موجب رسوب در دهانه کانال متصل به دریا شده، از چالش‌های اصلی ما در این حوزه هستند که گاهی موجب تعویق در تاریخ ذخیره سازی می‌شوند.
وی همچنین در خصوص آسیب‌هایی که بیماری لکه سفید بر این تولیدات این شرکت وارد کرده گفت: ما از معدود شرکت‌هایی بودیم که بیمه کشاورزی انجام داده و این موضوع مانع از آسیب رسیدن به شرکت ما پس از شیوع این بیماری شد.
سبزه افزود: اگرچه دولت هیچ حمایتی از صنایع تولیدی که در اثر این بیماری متضرر شده‌اند نکرد، اما از طریق بیمه بخشی از ضرر ما جبران شد.
مدیر مجتمع پرورش میگو گمیشان ادامه داد: با وجود موانع فراوان همچنان به تولید ادامه داده و چشم‌انداز ما افزایش مزارع و احداث کارگاه‌های تکثیر بچه میگو است که هم اکنون کارشناسان شرکت در حال انجام مطالعات برای اجرایی کردن این پروژه هستند.
گفتنی است این شرکت که از سال ۱۳۹۰ احداث شده، هم اکنون دارای ۱۰ مزرعه و ۱۱۰ استخر است و برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.
استان گلستان با نگهداری ۲۰ هزار قطعه پیش مولد میگو به عنوان ذخیره گاه و پشتیبان مولدین مورد نیاز کشور است. در سال ۱۳۹۶ با راه اندازی مرکز تکثیر میگو در استان چرخه تولید میگو شامل تکثیر، پرورش و مولد سازی میگو به طور کامل در گلستان انجام پذیر شده است. همچنین با اجرای فاز ۱ و ۲ مجتمع میگو در سطح ۱۰ هزار هکتار زمینه اشتغال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌آید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای