آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23093

نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان ‌می شود

استان‌مازندران دارای ظرفیت مناسب در بخش کشاورزی و باغی است، اما همچنان‌محروم از صنایع تبدیلی مناسب و اشتعال زاست.

نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان ‌می شود

استان مازندران محروم از صنایع تبدیلی مناسب و اشتعال زا

استان‌ مازندران دارای ظرفیت مناسب در بخش کشاورزی و باغی است، اما همچنان‌محروم از صنایع تبدیلی مناسب و اشتعال زاست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، مهر ماه فصل برداشت انار از باغات انار استان مازندران است و با شروع فصل پاییز، انار را می توانیم در هر کجای این استان ببینیم و از برداشت این‌میوه که درمان بسیاری از دردهاست تا پایان آبان ‌ماه برخوردار و بهره مند شویم.
استان‌مازندران با دارا بودن یک هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار، براساس پیش بینی انجام شده امسال ۳۰ هزار تن انار به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان از این باغات برداشت می شود.
در کنار تولید مناسب انار در استان مازندران و درآمدی که از تولید محصولات بومی ترش، شیرین، ملس و گل انار در کنار محصولات غیر بومی آلک، یوسف خانی، نادری و.. برداشت می شود، تولید فرآورده هایی همچون رب انار، انار خشک شده، سرکه انار و… هم‌منبع درآمدی برای باغداران در کنار تازه فروشی است؛ فرآورده هایی که به صورت سنتی تولید می شود و نیاز به صنایع تبدیلی انار را افزایش می دهد.

نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان‌می شود

مبرا یکی از باغداران‌ مازندرانی معتقد است که نبود صنایع تبدیلی در استان مازندران به عنوان استانی که بخش قابل توجهی از باغات انار کشور را به خود اختصاص داده است، به شدت احساس می شود و این امر کشاورزان را با چالش هایی مواجه کرده است.
وی گفت: متاسفانه بیشترین سود حاصل از محصولات باغی عاید دلالان شده و این‌مساله درآمد کشاورزان را کاهش می دهد و این در حالی است که با ایجاد صنایع تبدیلی می توان به راحتی اقتصاد بالایی را برای باغداران ایجاد کرد و شاهد رونق اقتصادی بود.
به گفته مبرا، با توجه به تولید با کیفیت انار مازندران و ارقام‌ مختلف این‌محصول می تواند نقش مهمی در صادرات داشته باشد و نیاز است تا تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی افزایش یابد تا بازارهای جهانی را با تولیدات و فرآورده های انار در اختیار داشته باشیم و در آمد خوبی حاصل شود.
وی افزود: نبود صنایع تبدیلی موجب شده که بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه ها برود که با خرید انار با قیمت‌ پایین از باغداران،آن را تبدیل به فرآورده های مختلف در استان های همجوار کرده و با قیمت و سود چند برابر به ما بفروشند و همه این عوامل، نیاز به صنایع تبدیلی در استان را افزایش می دهد.

صنایع تبدیلی محصولات باغی و کشاورزی گامی برای افزایش درآمد باغداران و کشاورزان

خلیلی یکی دیگر از باغداران انار مازندران با اعلام اینکه انار علاوه بر تازه خوری می تواند به محصولات ماندگار فراوانی تبدیل شود، گفت: انار خشک شده، رب انار، روغن هسته انار، پودر انار، آب انار و… از جمله فرآورده‌هایی است که می توان از انار استحصال کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه صنایع تبدیلی درآمد ثابت در کل سال را برای باغدار فراهم‌می کند، انتظار است که هم سرمایه گذاران و هم‌مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی وارد کار شوند و در این راستا برای ایجاد صنایع تبدیلی محصولات باغی انار تلاش شود تا در راستای افزایش درآمد اقدام شود.
خلیلی با اشاره به نظر مسئولان در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی انار و اینکه مجوز‌هایی صادر شده، اما به مرحله عملیاتی نرسیده است، خاطر نشان کرد: انتظار است با ایجاد شرایط آسان و ارائه تسهیلات مناسب برای ایجاد صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاران را به این امر راغب کنند.

سرمایه گذاران صنایع تبدیلی باغی و کشاورزی حمایت می شوند

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر به عنوان شهرستانی با بیشترین سطح زیر کشت انار گفت: ۷۰ درصد سطح زیر کشت انارستان های مازندران متعلق به بهشهر است و به همین دلیل و برای سود بیشتر باغداران‌، از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی استقبال می کنیم.
وی یادآور شد: متقاضی برای ایجاد صنایع تبدیلی انار و محصولات مختلف باغی و کشاورزی دیگر داریم و برخی از سرمایه گذاران تا مرحله مجوز پیش رفته اند، اما تاکنون عملیاتی نشد.
غلامرضا قنبری افزود: برای ایجاد صنایع وابسته باید متقاضی برای عملیاتی کردن این طرح وجود داشته باشد و چون سرمایه‌گذاری در این بخش خصوصی و حمایت دولت در حد تسهیلات یارانه‌ای است، چندان مورد توجه متقاضیان طرح‌های کشاورزی نیست.
وی افزود: این در حالی است که باغات انار مناسبی در مازندران و شرق مازندران با تولید محصول بالا داریم و از حضور سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی انار و محصولات باغی و کشاورزی استقبال می کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای