آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39430

واقع‌بینی لازمه بیمه کشاورزی

کشاورزی علاوه بر این که ذاتا فعالیتی ریسکی است، مظلوم نیز است؛ اگرچه برای مدیریت ریسک‌های کشاورزی از ابزارهای مختلفی از جمله بیمه کشاورزی می‌توان استفاده کرد

واقع‌بینی لازمه بیمه کشاورزی

هاب بیمه و اسب کشاورزی

کشاورزی علاوه بر این که ذاتا فعالیتی ریسکی است، مظلوم نیز است؛ اگرچه برای مدیریت ریسک‌های کشاورزی از ابزارهای مختلفی از جمله بیمه کشاورزی می‌توان استفاده کرد، اما تاکنون ابزاری برای مدیریت مظلومیت کشاورزی ارائه نشده است تا کشاورزی در کنار فعالیت‌های مختلف اقتصادی، به عنوان یک فعالیت تعریف شود که نیازمند دانش و تخصص است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد | برای بیان شفاف‌تر این موضوع می‌توان به این مثال ساده اشاره کرد که کشاورزی در حوزه مدیریت یک بازار رقابتی کامل است به این مفهوم که برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی، آزادی ورود و خروج مدیریتی بدون توجه به تخصص وجود دارد آن هم بخشی که ذاتش ریسک است و نیازمند تخصص قوی‌تر. همچنین ورود به این بخش باید با حساسیت بسیار بالاتری صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: دایره کشاورزی، چسبندگی به گذشته یا بر مدار آینده

این از مظلومیت کشاورزی است که برخی تصور می‌کنند با تقلید چند عبارت و بیان چندباره آن می‌توان بخش کشاورزی را مدیریت کرد.

کشاورزی تاکنون نتوانسته است پرواز مطلوب و پایداری داشته باشد

به‌همین دلیل است که کشاورزی تاکنون نتوانسته است پرواز مطلوب و پایداری داشته باشد و قله‌های بهره‌وری را فتح نماید.

درواقع ورود و خروج بدون توجه به تخصص، سد راه پیشرفت کشاورزی و درواقع سد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالای موجود در این بخش است که واقعا باید «یکبار برای همیشه» برای آن چاره‌اندیشی بنیادین داشت و کشاورزی را از فضای مظلومیت شکل داده شده برای آن خارج و وارد ریل اصلی خود کرد.

وقتی از بیمه صحبت می‌شود به واقع یک نوع فناوری مطرح است که برای کمک به مدیریت ریسک در بخش کشاورزی به ویژه برای خرده مالک ها طراحی شده است.

هاب بیمه کشاورزی

زمانی که از هاب بیمه کشاورزی صحبت می‌شود باید دید در کدام فضا حرکت صورت می‌گیرد و قبل از بیان چنین واژه‌هایی ابتدا باید نظام بیمه کشاورزی ایران را شناخت و آن را مورد ارزیابی دقیق به لحاظ توانگری مالی و دیگر شاخص‌های ارزیابی کارکردی قرار داد.

اگر چنین شرایط و ساختاری مدنظر قرار گرفته باشد دیگر از هاب منطقه‌ای بیمه کشاورزی صحبت نخواهد شد زیرا در چنین شرایطی باید به چند موضوع شک کرد:

اول این که مفهوم هاب را درک نکرده و ورود چنین واژه‌ای به ادبیات بیمه‌ای ایران ناشی از بلوف مدیریتی و به نوعی اغراق در سبک مدیریتی است.

دوم این که درک درستی از مفهوم بیمه کشاورزی ندارند و تصویر نادرستی از آن در ذهن خود ساخته‌اند.

سوم این که در درک درست و شناخت قوی از دو مفهوم هاب و بیمه کشاورزی ندارند.

مظلومیت کشاورزی

در پس همه این ها، تنها می‌توان برای مظلومیت کشاورزی گریه کرد که افسار آن دست افرادی است که هم به اسب کشاورزی آسیب وارد می‌کنند و هم به خود، هم فضا را به سمتی میل می‌دهند که دیگر نمی‌توان از اسب کشاورزی برای اهداف ترسیم شده برای آن استفاده کاربردی و عملیاتی داشت و هم میدان سوارکاری را برای دیگرانی فراهم می‌آورند که قرابتی با امنیت غذایی ایران به ویژه از بعد پایداری و تضمین آن در آینده ندارند.

امید این که هاب بیمه و اسب کشاورزی در یک فضای واقع‌بینانه و به دور از فضاسازی‌های مدیریتی مورد تحلیل دقیق و ریزبینانه قرار گیرند تا نه بیمه کشاورزی که در مرحله پذیرش اولیه و حداقلی است خسارتی وارد شود و نه به اسب کشاورزی که در شرایط کنونی باید با زین و نعل درست در سایه مدیریت منطقی و البته عالمانه و هوشمندانه حرکت‌های درست و جهش‌های مدیریت شده را داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای