آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36536

وزیر جهاد کشاورزی یک سقف شیشه‌ای را شکست

انتصاب یک زن به‌عنوان سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نه تنها برای وزارت جهاد کشاورزی اتفاق میمون و مبارکی است

وزیر جهاد کشاورزی یک سقف شیشه‌ای را شکست

انتصاب یک زن به‌عنوان سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نه تنها برای وزارت جهاد کشاورزی اتفاق میمون و مبارکی است، بلکه می‌تواند برای دیگر وزارتخانه‌ها نیز الگو باشد؛ چراکه زنان همواره نقش خلاقانه و سازنده‌ای در روابط عمومی داشته‌اند و سبب رشد و پویایی در نوع ارتباطات درون و برون سازمانی شده‌اند. هر چند اغلب فضای مناسب برای فعالیت در اختیار آنها گذاشته نشده است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ فاطمه امیری | اولین انتصاب وزیر جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اختصاص داشت که استقبال خوبی را از طرف تشکل‌های بخش کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارکنان این سازمان به دنبال داشت و اکنون دومین انتصاب به مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: پشتیبانی وزیر از روابط عمومی، بیش از پیش ادامه خواهد یافت

ورود بی‌سابقه یک زن به این عرصه سبب دلگرمی زنان فعال در بخش کشاورزی شده و امید است بهبود بیش از پیش فعالیت‌های این مرکز را در انجام وظایف گسترده نیز به‌دنبال داشته باشد.

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه و ذخیره با ارزش هر جامعه محسوب می‌شود و زنان نیمی از این سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند. آمارهای جهانی نشان می‌دهد دو سوم از کارهای انجام شده در جهان توسط زنان صورت می‌گیرد، در حالی که تنها یک‌دهم درآمد جهانی به زنان تعلق دارد.

نظریه سقف شیشه‌ای

علاوه‌بر تبعیض در دریافتی حقوق زنان با چالش‌های دیگری برای رشد و پیشرفت در محل کار روبه‌رو هستند که برای توصیف آن از نظریه سقف شیشه‌ای استفاده می‌شود.

بر اساس مطالعات علمی سقف شیشه‌ای بیان می‌کند که زنان در دست‌یابی به سطوح بالای سلسله مراتب شکست می‌خورند. آنها به پست‌های عالی در سازمان نزدیک می‌شوند، اما به ندرت آن را به چنگ می‌آورند.

این سرخوردگی باعث می‌شود که تصور کنند یک سقف شیشه‌ای وجود دارد، یعنی موانعی تبعیض آمیز در راه تلاش خود برای دست‌یابی به سطوح عالی مدیریتی در سازمان‌ها مشاهده می‌کنند و به نوعی سقف شیشه‌ای نوعی نابرابری است.

وظیفه روابط عمومی مهندسی ارتباطات دولت و مردم است وظیفه روابط عمومی مهندسی ارتباطات دولت و مردم است

این انتصاب دارای اهمیت بالایی است

با توجه به این نظریه و آنچه زنان در ایران در واقعیت در محل کار تجربه می‌کنند، بدون آنکه به چالش‌های پیش‌روی آنها در قوانین و دستورالعمل‌ها توجه جدی شود این انتصاب برای وزارت جهاد کشاورزی دارای اهمیت بالایی است.

وزیر جهاد کشاورزی با انتخاب فاطمه زارعان بنی‌اسدی در مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرکزی که از آن به‌عنوان پیشانی سازمان یاد می‌شود اقدامی جدید را صورت داد که می‌تواند زمینه‌ساز حضور زنان بیشتری در عرضه روابط عمومی باشد.

انتخاب زارعان به این عنوان را می‌توان انتصابی بدون ریسک دانست؛ چراکه با وجود پیشینه و کارنامه درخشان او در سال‌های خدمت در مناصب مختلف می‌توان موفقیت وزیر جهاد کشاورزی را دست‌کم در مرکز روابط عمومی اجتناب‌ناپذیر دانست؛ اما آنچه از زارعان انتظار می‌رود این است که زمینه را برای ورود زنان توانمند در عرصه روابط عمومی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی فراهم اورد تا در فضای مردسالارانه موجود حداقل زنان علاقه‌مند و شایسته بتوانند مسیر پیشرفت و ظهور و بروز استعداد و پتانسیل‌های خود را سهل‌تر طی کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای