آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31098

پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها
یکی از اظهارات مداوم مخالفان محصولات تراریخته، «غیرطبیعی» بودن آن‌ها است، اما یک واقعیت ساده می‌گوید که تمام محصولات کشاورزی و دام‌هایی که اکنون پرورش و تولید می‌کنیم، همگی به نوعی تراریخته‌اند و المثنی یا بدل موجوداتی هستند که خداوند خلق کرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ذرت‌هایی که اکنون مصرف می‌کنیم جد اصلی آن‌ها یک علف باریک بود که 9 هزار سال قبل در دره Balsas در کشور مکزیک کنونی می‌روئید و مردمان بومی آن مناطق با انتقال آن گیاه ضعیف و کشت آن به صورت غیرطبیعی به ذرت‌هایی دست یافتند که امروزه کشت آن بدون کمک انسان‌ها ناممکن است.

گندم‌ها که در حال حاضر ادامه حیات و جان انسان‌ها به کشت و تولید آن‌ها وابسته است یک هیولای ژنتیکی به‌دست آمده از شش کپی‌برداری از هر یک از ژن‌های آن است که با هیبریداسیون‌های پی‌درپی از 10 هزار سال قبل تاکنون هم‌چنان در حال تغییر و تحول است و تمام این تغییرات در این چند هزار سال به دست انسان‌ها به اجرا درآمده است.
سیب زمینی فروتن با آن شکل و شمایل خجول و سر به زیر، به طور کلی از یک غده کوچک، سفت و سمی که در ارتفاعات بالای 3 هزار متر در کوه‌های آند می‌روئید، 9 هزار سال قبل توسط بومیان آن مناطق کشف گردید به‌گونه‌ای که در حال‌حاضر مجموعه‌ای از خوشمزه‌ترین غذاها را می‌توان با آن درست کرد.
برای انواع سیب‌زمینی، این امور چندان طبیعی نیست که آن را در مناطق حاره و پائین‌تر از عرض‌های جغرافیایی 3 هزارمتر بکارند.

پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها

نکته طنز آمیز در مورد کشت سیب زمینی در انگلستان «که بعدها یکی از مواد غذایی اصلی آن‌ها شد»، آن بود که کشیش‌های برخی از مناطق، خوردن سیب‌زمینی را به دلیل آن که نام این غده در کتاب آسمانی نیامده است در قرن 18، قدغن کردند!! که دلیلی احمقانه به نظر می‌آید.
مرغ‌هایی که آدم‌های کره زمین، سالیانه 18 میلیارد از آن‌ها را می‌خورند و به‌وجود آورنده بخش عظیمی از اقتصاد جهان هستند از فرزندان یک پرنده لاغر قرمز رنگ جنگلی که به سرعت پرواز می‌کرد، هستند.
حال در صنعت مدرن پرورش مرغ که در هر جا به هر میزان می‌توان از آن را تولید کرد، چیزی نیست مگر انتخاب، تلقیح و تلاقی چند هزارباره و رسیدن به شرایط کنونی.
اجداد وحشی گاوهای کنونی که دیگر اثری از آن‌ها وجود ندارد، عبارت بودند از جانورانی لاغر، چابک و دونده که اهلی کردن آن‌ها موجب کوچک شدن مغز و رام شدن غیرطبیعی آن‌ها گردید، شاهکاری که موجب وقفه در جابه‌جایی سلول‌های عصبی در جنین‌های بعدی گوساله‌ها شد و به طور اتفاقی در بسیاری از سایر دام‌های اهلی شده نیز به این طریق خودنمایی کرد.

پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها پاسخی به مخالفان تراریخته‌ها

اشاره دیگر به غیرطبیعی بودن برخی غذاهای طبیعی، توانایی هضم آن‌ها با اتکاء به اثرات پخت است که در واقع یک روند غیرطبیعی است. هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی و در کجا برای اولین‌بار آتش کشف یا اختراع شد. بر اساس شواهد باستان‌شناسی، این اتفاق بین نیم تا 2 میلیون سال قبل رخ داد. شواهد آناتومیک اما قوی‌ترند، چرا که انسان قادر به ادامه زندگی از مواد خام به‌تنهایی نبوده است و بنابراین سابقه استفاده از آتش می‌تواند تا دو میلیون سال قبل باشد.
بسیاری از انسان‌ها در روزگار کنونی به خام‌خواری روی آورده‌اند، اما اولین نتیجه چنین رفتاری از دست دادن وزن، تحمل ناباروری و کمبود انرژی لازم برای فعالیت روزانه است، چرا که دستگاه گوارش به‌گونه‌ای نیست که بتواند انرژی کافی را از مواد خام نظیر سبزی‌ها، میوه‌ها یا گوشت خام به‌دست آورد.
یکی از نتایج پختن غذا احتمالا بزرگ‌تر شدن مغز انسان است که می‌تواند یک روند غیرطبیعی به‌شمار آید. تکنولوژی یکی از پیوست‌‎ها و حلقه‌های زنجیر تحول است که دارای نوآوری بیولوژیکی و انسانی است که اگر چه اندکی کند و آهسته، اما به‌طور مستمر سعی بر تامین غذا به میزان کافی و پایدار دارد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای