آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23896

پاییز و کشت نخودسبز

با شروع سرما وقت آن رسیده که محصولات جدیدی را کشت کنیم و در پاییز زیبا یک کشاورزی کوچک در گلدان و یا باغچه کوچک خانه‌مان داشته باشیم.

پاییز و کشت نخودسبز
با شروع سرما وقت آن رسیده که محصولات جدیدی را کشت کنیم و در پاییز زیبا یک کشاورزی کوچک در گلدان و یا باغچه کوچک خانه‌مان داشته باشیم.

نخودسبز یا نخودفرهنگی (Pisum sativum)

اخبار سبز کشاورزی ؛ سمیه لطفی میشامندانی | نخودسبز گیاهی از خانواده حبوبات و از گیاهان گلدار و زیرخانواده باقلا است. دانه‌های نخود سبز داخل غلافی کیسه‌ای قرار گرفته‌اند. این کیسه‌ها از گل به عمل آمده و دانه‌ها را خود جا می‌دهند. نخودفرنگی از زمان‌های قدیم مانند خیلی از سبزی‌ها برای پخت و پز به کار می‌رفت. این گیاه معمولا در فصل سرد سال یعنی از شروع سرما تا اوایل تابستان کشت می‌شود.
کشاورزان نخودفرنگی را یک محصول فصل سرد می‌شناسند که سرشار از ویتامین‌های C، B6، K، A و مواد معدنی مانند فسفر، منیزیم و روی و آهن و مس است. پرورش نخودفرنگی در باغ آشپزخانه می‌تواند موجب غنی شدن خاک گردد که در رشد گیاهانی همچون گوجه فرنگی و کلم بسیار مفید است.
بیشتر بخوانید: کاشت و پرورش سبزی و صیفی در منزل

کاشت نخودفرنگی

ابتدا قطعه‌ای از باغچه را انتخاب کنید که نور کامل آفتاب داشته باشد و به طریق زیر عمل کنید:
1-مانند تمام محصولاتی که در خاک کشت می‌شوند ابتدا باید خاک دارای زهکشی خوبی باشد، سپس خاک را با کود و یا کمپوست مناسب تقویت کنید.
2-حفره‌های 2 تا 3 سانتی متری داخل زمین ایجاد و توجه داشته باشید که فاصله هر حفره بین 5 تا 6 سانتی متر باشد و اگر روی زمین‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهید فاصله باید 45 سانتی متر باشد.
3- در هر حفره یک بذر قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید.
4- سپس خاک را آبیاری کنید. بهتر است با آبپاش و یا پخش‌کننده آب این کار صورت بگیرد.
5-اگر از بذر نخودفرنگی بلند استفاده می‌کنید یک چوب به صورت ستون کنار هر جوانه قرار دهید تا گیاه به آن تکیه داده و رشد کند اما اگر از نوع کوتاه نخودفرنگی استفاده کرده‌اید نیازی به قرار دادن چوب نیست.

نکاتی برای رشد بهتر نخودفرنگی

-علف های هرز را با دست وجین کنید.
- به طور منظم آبیاری انجام شود، به هیچ عنوان روی برگ‌ها را آبیاری نکنید.
-مقداری روزنامه خرد شده و یا چمن خرد شده را روی سطح خاک بپاشید تا رطوبت گیاه حفظ شود.
-بهترین زمان برای برداشت نخودها وقتی است که غلاف آن سبزرنگ شده و دانه‌ها رشد کرده است.
چنانچه دیرتر برداشت شود شیرینی‌اش را از دست خواهد داد.

محافظت گیاه از پرندگان و حشرات

گیاه نخودفرنگی غذایی محبوب برای پرندگان و حشرات است توجه داشته باشید هنگامی که نخودفرنگی‌ها جوانه زدند روی آن‌ها را با یک توری بپوشانید تا از پرندگان در امان بمانند برای محافظت از شته‌ها گیاه را به سم‌های سیستماتیک آن را سمپاشی کنید. اما حشره‌ی دیگری که دوست دارد تخم‌های خود را در میان این گیاه نگهداری کند بیدها هستند که برای رفع این مشکل میتوانید از پشه‌بند استفاده کنید.
حالا که کشت نخودفرنگی را به خوبی یاد گرفتید می‌خواهیم شما را با خواص آن آشنا کنید.

خواص نخودفرنگی

-از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند: (فیبر موجود در نخودفرنگی مانع از ورود کلسترول به بدن شده و از ورود کلسترول برگ‌ها جلوگیری کرده وبرای سلامت قلب مفید می‌باشد.
-خطر سرطان را کاهش می‌دهد:(نخودفرنگی دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان و مواد شیمیایی است که از سرطان روده بزرگ و پروستات تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.
-باعث کاهش وزن می‌شود:(نخودفرنگی دارای پروتئین‌های زیاد بوده و کالری و چربی کمی دارد. کسانی که می‌خواهند یک خوراکی خوشمزه برای کاهش وزن میل کنند نخودفرنگی بهترین انتخاب است.
-کسانی که از دیابت رنج می‌برند یا می‌خواهند از بیماری دیابت در امان بمانند از نخودفرنگی استفاده کنند فیبر موجود در نخودفرنگی باعث می‌شود که سرعت هضم نشاسته و جذب گلوکز در بدن کاهش یابد.
-نخودفرنگی به دلیل داشتن ویتامین A فراوان وهمچنین بتاکاروتن برای سلامت چشم مفید است.
نخودفرنگی جزء گیاهانی است که در سبد خانواده کمتر دیده می‌شود اما باید بدانید که نخودفرنگی برای جلوگیری از آلزایمر مفید است و برای داشتن پوست و موی خوب برای سالم ماندن از سرطان روده بزرگ و پروستات و برای بسته نشدن عروق خونی و… بسیار مفید است.
اما توصیه ما به شما عزیزان این است که یک گیاه به این همه خواص را در سبدغذایی‌تان قرار داده و در خانه پرورش دهید تا به مرور به فواید بسیار آن آشنا شوید.

سمیه لطفی میشامندانی _خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای