آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33622

پلمب راهکار نیست

پلمب، راهکار نیست/ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفته است پلمب‌کردن مکان‌های اقامتی به‌دلیل بی‌‌حجابی راهکار نیست

پلمب راهکار نیست

واکنش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به تعطیلی اقامتگاه‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفته است پلمب‌کردن مکان‌های اقامتی به‌دلیل بی‌‌حجابی راهکار نیست. این صحبت در شرایطی مطرح می‌شود که پلمب مراکز گردشگری با توقیف یک کشتی تفریحی در جزیره قشم ادامه دارد و به بیش از ۲۰ مورد رسیده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ پیش از این، اقامتگاه «خانه عامری‌ها»، اقامتگاه «چاه عروس ابوزیدآباد»، شهر زیرزمینی «اویی» نوش‌آباد، اقامتگاه و کمپ گردشگری «متین‌آباد»، اقامتگاه بومگردی شهرستان ورزنه و «نایین قلعه» نایین در استان اصفهان، پارک طبیعت‌گردی یزد، باغ گردشگری «اورس» شاهرود در استان سمنان، بومگردی «پوریعقوب» خواف در خراسان‌رضوی، سه بومگردی در رشت در استان گیلان، آمل در استان مازندران و رابر در استان کرمان، یک مجتمع گردشگری و تفریحی در قزوین، دریاچه پارک جنگلی «شورمست» سوادکوه و مجموعه «شهید رجایی» ساری در استان مازندران، مجتمع گردشگری «مهر و ماه» و «دیر گچین» در استان قم، دریاچه «شیهون» در دزفول استان خوزستان، «تنگه کافرین» شهرستان بدره استان ایلام هم پلمب شده بودند.
ضرغامی: وقتی خانه عامری‌ها در کاشان پلمب می‌شود که گردشگر خارجی در این هتل اقامت داشته و افراد زیادی اتاق‌های آن را رزرو کرده‌اند، این افراد پس از پلمب کردن آواره خیابان‌ها می‌شوند و با چنین کاری ضربه مهلکی به صنعت گردشگری کشور وارد می‌شود
این پلمب‌ها به‌دلیل بی‌حجابی، بدحجابی، نداشتن حجاب یا عدم توجه به رعایت عفاف و حجاب اتفاق می‌افتد که «یاور عبیری» رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی ایران پیش از این تأکید کرده بود که یک ضرر و زیان مالی، هم برای مالکان کسب‌وکار و هم برای مسافران و گردشگران است.
از نگاه صاحبان کسب‌وکار به‌جز ضرر مالی موضوعات دیگری همچون نگرانی مسافران از رزرو و پلمب مجدد اقامتگاه، اطلاع‌نداشتن از بازگشایی اقامتگاه، ایجاد تشویش و اضطراب در جریان پلمب و خاطره‌های بدی که با گردشگران می‌ماند، نیز دامن‌گیر اقامتگاه‌های بومگردی شده است.
اتفاقی که ضرغامی هم پیش از این به آن اشاره کرده و گفته بود: «مراکز اقامتی را عده زیادی رزرو کرده‌اند و وقتی به‌خاطر یک تخلف خاص پلمب می‌شود، در واقع تضعیف حقوق عمومی است به‌خصوص گردشگران خارجی که برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، مشکلات دیگری در کشور پیدا می‌کند. ما نباید کشور را برای گردشگر خارجی ناامن نشان دهیم. اگر با آثار مختلف ایران‌هراسی یعنی با بهانه‌های ایران‌هراسی مقابله می‌کنیم، یکی از آن‌ها هم می‌تواند گردشگر خارجی باشد، تصور کنید جایی را رزرو کرده و وارد شده و به‌هر دلیل آنجا پلمب شده است و رزرو‌ از بین رفته است.»

پلمب‌کردن راهکار مقابله با بی‌حجابی نیست

او حالا هم در جلسه جمع‌بندی مصوبات سفر به شاهین‌دژ در آذربایجان‌غربی گفته است: «پلمب‌کردن مکان‌های اقامتی به‌دلیل بی‌حجابی راهکار نیست. اگر من چنین جمله‌ای را می‌گویم برخی‌ها اینطور تبلیغ می‌کنند که ضرغامی مخالف حجاب است! اما تنها هدف و منظور من این است که پلمب‌کردن راهکار مقابله با بی‌حجابی نیست.»
او این‌بار نیز به تبعات ماجرا اشاره کرده و گفته است: «وقتی خانه عامری‌ها در کاشان پلمب می‌شود درحالی‌که گردشگر خارجی در این هتل اقامت داشته و افراد زیادی اتاق‌های آن را رزرو کرده‌اند، این افراد پس از پلمب‌کردن آواره خیابان‌ها می‌شوند و با چنین کاری ضربه مهلکی به صنعت گردشگری کشور وارد می‌شود.»
ضربه پلمب به گردشگری خارجی بخشی از تبعات ماجراست. سه هزار و ۴۰۰ اقامتگاه بومگردی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که به‌طور میانگین، هر یک برای سه تا پنج نفر اشتغالزایی مستقیم داشته‌اند و حالا هر بار پلمب که ضرر زیادی به شاغلان آن‌ها وارد می‌کند؛ شاغلانی که مرکز کسب‌وکارشان در دوره شیوع کرونا تعطیل بود و امسال تازه می‌خواستند دوباره کمی رونق بگیرند و ضرر خود را جبران کنند که آن هم به پلمب‌ها ختم شد.
برخی از مالکان این اقامتگاه‌ها می‌گویند: «ماجرای پلمب‌ها که مراکز مختلف را در برگرفته، آرامش روانی جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ زیرا برنامه‌ریزی مسافران چه برای خرید و چه برای گردش به‌هم می‌ریزد. گویا مسئولان قصد دارند در این شرایط اقتصادی و فشار تورم و نابه‌سامانی اقتصادی فشار مضاعفی به مردم وارد و یک تشویش و اضطراب را به جامعه القا کنند.»

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای