آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24324

کشاورز کود ندارد، مسئول کود را توزیع کرده است

طی روزهای اخیر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری درباره کمبود کالاهای اساسی در سال آینده هشدار داد

کشاورز کود ندارد، مسئول کود را توزیع کرده است

مشکل کود هست، نیست؟

اخبار سبز کشاورزی | طی روزهای اخیر احمد توکلی، نماینده سابق مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری درباره کمبود کالاهای اساسی در سال آینده هشدار داد. موضوعی که تا پیش از این تنها از قول کشاورزان شنیده می‌شد و آنها نگران بودند که اگر پیش از بارش‌های پاییزه کود، به‌خصوص کود فسفاته را به زمین زراعی خود نرسانند با کاهش تولید مواجه شوند. در مقابل مسئولان طبق معمول با تکذیب هر گونه کمبود کود اظهار داشتند: کود به اندازه کافی در دسترس کشاورزان قرار دارد.
بیشتر بخوانید: خوف و رجای اختصاص یارانه کود

کود به اندازه کافی وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نامه نسبت به کمبود شدید تولید محصولات اساسی غذایی اعم از گندم، جو و دانه‌های روغنی در سال آینده به‌دلیل حذف یارانه کود کشاورزی، تأکید کرده و نوشته است: مشکل کود حل نشود، قطعاً با کمبود محصولات اساسی مواجه می‌شویم و این در حالی است که ممکن است مانند سال جاری اغلب کشورهای تولیدکننده غلات به دیگر کشورها محصولی نخواهند فروخت.
در این نامه تاکید شده است: دیده‌بان مطلع شده است، سازمان مدیریت با تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی در خرید کود، یارانه مورد نیاز را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نداد و به همین دلیل کود برای کشت پاییزه به اندازه کافی وجود ندارد. لذا پیش‌بینی می‌شود با کمبود شدید تولید محصولات اساسی به‌ویژه گندم، جو و دانه‌های روغنی در سال آینده مواجه شویم. این مساله خطیر را حل کنید. بهتر است هر کاری را که در شرایط فشار، با دستپاچگی و بسیار پرهزینه می‌خواهید انجام دهید، امروز تدبیر فرمایید چراکه هزینه‌اش خیلی کمتر است.

آلودگی محصولات کشاورزی با استفاد از کودهای شیمیایی آلودگی محصولات کشاورزی با استفاد از کودهای شیمیایی

پاسخ مسئولان دولتی: کود هست

در برابر این مکاتبه مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور اعلام کرده است: از ۲.۳ میلیون تن کود یارانه‌ای تامین و تحویل شده تا مهر ماه امسال نزدیک به ۱.۷ میلیون تن از طریق شبکه کارگزاری این شرکت در معرض فروش قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار ما و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمید رسولی گفته است: برنامه ابلاغی کود شیمیایی یارانه‌ای سال ۱۴۰۱ به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کل ۳.۲ میلیون تن است که از این میزان تا مهر ماه بیش از ۲.۳ میلیون تن معادل ۷۰ درصد تحویل این شرکت شده است.
رسولی با بیان این که دولت ۷۰ درصد قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای را برای حمایت حداکثری از کشاورزان، یارانه پرداخت می‌کند، تاکید کرده است: میزان ذخایر استراتژیک کودهای یارانه‌ای ۷۰۰ هزار تن است که اطمینان بخش است.

جذب کامل سهمیه کودهای یارانه‌ای قم جذب کامل سهمیه کودهای یارانه‌ای قم

کمبود کود فسفاته در کشور جدی است

یک منبع آگاه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ماده اولیه تولید کود فسفاته که برای کشت پاییزه بسیار مهم است وارداتی است گفت: به دلیل مشکلات تحریم کمبود کود فسفاته در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: تولید کود فسفاته در داخل کشور نیز انجام می‌شود؛ اما پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و همچنان نیاز به واردات برای تامین کود فسفاته مورد نیاز زارعین و باغداران وجود دارد. هم اکنون که کشاورزان اقدام به کشت کرده‌اند به کود فسفاته در فصل پاییز نیاز دارند؛ اما شرکت خدمات حمایتی هنوز این نیاز کشاورزان را نتوانسته پاسخگو باشد و روز گذشته به کشاورزان اعلام شده که سامانه باز شده است؛ در حالی که کشاورزان بدون کود فسفاته اقدام به کشت کرده بودند.
وی با انتقاد از شیوه برخورد مسئولان با دغدغه‌های کشاورزان گفت: بیان اینکه مشکلی نداریم نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای کشاورزانی باشد که به کود فسفاته نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است نگاهی واقع بینانه نسبت به مشکلات کشاورزان، مسئولان رده بالا را در جریان امور قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما، نامه احمد توکلی به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعا براساس اطلاعات مستندی انجام شده و در راستای حمایت از بخش کشاورزی کشور و تامین امنیت غذایی کشور است؛ حال باید دید چرا در گفتگوهای مقامات مسئول ازجمله مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور هیچ پاسخی به مسائل مطرح شده از سوی این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی داده نمی‌شود و صرفا به بیان گزارشی که ثابت کند همه چیز خوب است پرداخته می شود.
ملاک حرف کشاورز است که نگران تولید محصولات کشاورزی است و کود فسفاته طلب می‌کند و به او گفته می‌شود کمبود وجود دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای