آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20241

کندوهای عسل ضدسرقت

زنبورداران به واقع آدم‌های همیشه در سفری هستند که به‌اجبار باید برای یافتن غذای زنبورهای خود و براساس هر فصلِ سال، از جایی به جایی دیگر نقل‌مکان کنند

کندوهای عسل ضدسرقت
اخبار سبز کشاورزان : زنبورداران به واقع آدم‌های همیشه در سفری هستند که به‌اجبار باید برای یافتن غذای زنبورهای خود و براساس هر فصلِ سال، از جایی به جایی دیگر نقل‌مکان کنند و امکان دارد در این سفرهای همیشگی به انواع مختلف مورد آسیب قرار گیرند. یکی از این آسیب‌ها که بسیار اتفاق می‌افتد به سرقت رفتن کندوها است، چرا که در یک بیابان تاریک که اکثرا از مناطق حفاظتی دور است، امکان دزدیده شدن کندوها نیز بسیار محتمل است.
تقریبا در اکثر کشورهای جهان از شرق تا غرب، افرادی به شکل موروثی به زنبورداری اشتغال دارند و در واقع کار دیگری بلد نیستند و یا حداقل زنبورداری شغل اول آن‌ها است. یکی از این کشورها، آمریکا با صدها میلیون کندو است که از زنبورها استفاده‌های چندگانه می‌برد. از این کاربردها می‌توان به اجاره‌دادن کندوها و یا در واقع زنبورها اشاره کرد؛ که برای کمک به گرده‌افشانی درخت‌های وسیع بادام در برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا است.
بیشتر بخوانید: تکنولوژی واکسن کووید ۱۹ در خدمت زنبورها

سرقت کندوهای عسل

زمانی که درخت‌های بادام شکوفه می‌کنند و یک پوشش سفید و صورتی از گل‌های بادام تمام این منطقه را غرق در زیبایی می‌کند، دزدان کندوهای زنبورعسل نیز دست به‌کار می‌شوند. اما کندوداران نیز با نصب ابزار GPS و دوربین‌های مراقبت‌کننده از محل کندوها و سایر ابزارهای ضدسرقت به محافظت از کلنی‌های با ارزش خود می‌پردازند.
سرقت کندو در بیشتر مناطق اتفاق می‌افتد، اما در حال حاضر و به‌دلیل نیاز به زنبورها برای گرده‌افشانی باغ‌های بادام، این جریان شتاب بیشتری دارد. در چند هفته گذشته و بنابر گزارش‌های دریافت شده از آن منطقه، 1036 کندو به ارزش هزاران دلار از باغ‌های آن منطقه سرقت شدند که در یک پرونده فقط 384 کندو به سرقت رفت و یک جایزه 10 هزار دلاری برای کسب هرگونه اطلاع یا ردیابی از آنها تعیین شد.
در مورد دیگری که 282 کندو در سال قبل سرقت شده بود، مالک آن‌ها اظهار داشت که در داخل کندوها دستگاه GPS نصب و اطراف آن‌ها کابل‌کشی و دوربین نصب کرده بود و در هنگام شب در اطراف کندوها اقدام به نگهبانی می‌کرد. او می‌گوید: ما باید مراقب خودمان باشیم چون هیچکس به ما کمک نمی‌کند. این سرقت‌ها معمولا شب‌ها اتفاق می‌افتد، زمانی که کسی در باغ نیست و زنبورها به کندو بازگشته‌اند سرقت انجام می‌شود. معمولا این دزدها خودشان زنبوردار بوده و یا افرادی در حمل کندوها به آن‌ها کمک می‌کند.
هم‌اکنون اجاره یک کندو از 50 دلار به 230 دلار رسیده، چرا که تقاضا برای بادام آمریکایی در 20 سال اخیر در جهان افزایش یافته‌است، ضمن آن که مناطق کشت بادام دو برابر و به 530 هزار هکتار افزایش یافته‌است.
نکته مهم آن است که همراه با این بالارفتن سطح زیرکشت، زنبورداران سعی بر افزایش تعداد کندوها نموده‌اند و در حدود 90درصد از کندوهای زنبورعسل برای کمک به گرده‌افشانی باغ‌های بادام به کالیفرنیا حمل می‌شوند و از دورترین مناطق آمریکا، خود را به آنجا می‌رسانند، به همین دلیل هزینه حمل کندوها بسیار زیاد می‌شود.
به موازات این مشکلات، جمعیت زنبورها به‌دلیل بیماری‌ها، از دست دادن محل زندگی و آفت‌کش‌ها درحال ناپایداری و تحلیل رفتن است.
خشکسالی‌ها و نبودن باران و تابستان‌های طولانی، کلنی‌های زنبور را بسیار تضعیف کرده و یافتن شهد و گرده‌گل بسیار سخت شده است. زنبورداران ناچار هستند که برای زنبورها غذای کمکی و جایگزین مصرف کنند و در نتیجه هزینه‌های آنها بالا می رود. حال از دست رفتن یک کندو به‌معنای از دست دادن سرمایه و درآمد است.
یک کندودار می‌گوید: اگرچه برای اجاره هرکندو 210 دلار می‌گیریم، اما باید یکسال برای این کندو هزینه کنیم.
وی به سایر کندوداران توصیه کرده که محل کندوها را به دوربین‌های حفاظتی مجهز نموده و نام و شماره تلفن خود را روی کندوها بنویسند و کندوها را به GPS مجهز نمایند.
بعضی از زنبورداران به کمک Smart water csi(رنگ ثابت و غیرقابل پاک‌شدن) روی کندوهای خود و با برچسب‌هایی که نصب کرده‌اند به پلیس در یافتن اموال دزدی کمک می‌کند.
این برچسب‌ها با اشعه UV قابل رویت است و حتی در صورت رنگ‌کردن کندوها، پلیس می‌تواند مالک واقعی آنها را شناسایی نماید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۴- تیر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای