آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29813

گرانی و دیگر هیچ   

بار دیگر اسفندماه چشم بر هم زدنی از راه رسید، ماه پایانی سال همیشه زمان اوج خرید و فروش و گردش مالی کسبه و تجار و تولیدکنندگان بوده؛ اما در این ایام همه ساله

گرانی و دیگر هیچ   
بار دیگر اسفندماه چشم بر هم زدنی از راه رسید، ماه پایانی سال همیشه زمان اوج خرید و فروش و گردش مالی کسبه و تجار و تولیدکنندگان بوده؛ اما در این ایام همه ساله نگرانی‌های متعددی بر دل بسیاری از خانواده‌ها و اقشار کم‌درآمد جامعه حاکم می‌شود که این نگرانی‌ها در این ایام از گرانی‌های بی‌رویه کالاها سرچشمه می‌گیرد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ عسگر سمنانی _ خبرنگار | گرانی گوشت، مرغ، آجیل، شیرینی و ده‌ها اقلام دیگر در این روزها به کابوسی ترسناک تبدیل شده است.
هر ساله زمانی‌که به اسفندماه نزدیک می‌شویم، وعده وعیدهای مسئولان نیز شتاب فزاینده‌ای می‌گیرد تا حدی که گویی به هیچ وجه مشکلی به نام گرانی و تامین معیشت وجود ندارد.
سیر صعودی قیمت گوشت، مرغ و فرآورده‌های لبنی به حدی است که قشر متوسط و مستضعف جامعه را در حیرت فرو برده و حتی آشغال گوشت هم که قبلا برای حیوانات خانگی خریداری می‌شد، این روزها مشتری خاص خود را دارد. این در حالی است که کشور از ظرفیت بالایی در صنعت دامداری و مرغداری برخوردار است.

مصرف گوشت کاهش یافت مصرف گوشت کاهش یافت

واضح است که در سال آینده نیز با ادامه این روند قیمت این کالاها کماکان سیر صعودی خواهد داشت و شاید گوشت و مرغ به‌طور کامل از سبد غذایی جامعه حذف شود. در این میان متاسفانه هیچ راهکار عملی و موثری را از دولت و مشخصا وزارت جهاد کشاورزی نمی‌بینیم.
حال این سوال مطرح است که آیا در این شرایط مرغدار و دامدار با توجه به گرانی نهاده‌ها، مشکلات بانکی و نبود حمایت از سوی دولت توان ادامه کار را دارند؟
همین چندی قبل بود که بسیاری از دامداران، دام مولد خود را به کشتارگاه سپردند، چون از عهده تامین هزینه‌های آن برنمی‌آمدند.
اما از سال‌های قبل، دولت به‌جای راه‌حل اساسی و منطقی برای رفع مشکل گرانی کالاها، فورا مبادرت به واردات از کشورهای مختلف می‌کرد که بعضا نیز این محصولات از کیفیت پایینی برخوردار است.
فقیرتر شدن آحاد جامعه از یک‌ طرف و عدم‌استفاده از مواد پروتئینی و لبنی برای بسیاری از افراد جامعه مخصوصا نوجوانان و کودکان جامعه را به سوی قهقرا پیش برده، به‌گونه‌ای که در سال‌های نه چندان دور شاهد انواع بیماری‌های مختلف همچون سوء‌تغذیه خواهیم بود.
بار دیگر باید به مسئولان ذی‌ربط هشدار داد که درست است تولیدکنندگان دست به گریبان انواع مشکلات هستند و باید درصدد رفع آن برآیند، اما فشار این گرانی‌ها و تورم افسارگسیخته بر دوش مردم است. درآمدهای ریالی و هزینه‌ها به شکل دلاری روزگار جامعه را اسفبارتر از گذشته کرده است.
کشور هم در بخش زراعت و باغبانی و هم در بخش دام و طیور توان و ظرفیت بالایی دارد و چنانچه مدیریتی صحیح و کارآمد وجود داشته باشد می‌توانیم ضمن تامین نیاز داخلی در صادرات نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.
حال‌که در روزهای پایانی سال و در آستانه سال جدید قرار داریم، بیاییم با یک اتحاد ملی و در جهت حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده کمی اوضاع معیشت و اقتصادی مردم را التیام بخشیم تا در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و رونق بازارهای داخلی و خارجی باشیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای