آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22987

گره خوردن امنیت ملی با امنیت غذایی

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

گره خوردن امنیت ملی با امنیت غذایی
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گره خوردن امنیت ملی به امنیت غذایی گفت: اگر کشوری در زمینه تامین غذا نتواند یک ضریب امنیت مناسبی برسد، از نظر امنیت ملی نیز دچار مشکلات جدی خواهد شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، حسین کاظمی: دکتر محمدجواد عسکری که در همایشی به مناسبت روز ملی دامپزشکی (14 مهر) صحبت می‌کرد با اشاره به اهمیت تامین غذای سالم برای جامعه عنوان کرد: هر هزینه‌ای که برای تولید غذای سالم در جامعه انجام شود، چندین برابر هزینه‌های بهداشت و درمان را در آن جامعه کاهش می‌دهد و این مسئله ازجمله دلایل اهمیت وجود سازمان دامپزشکی و نقش آن در تامین غذای سالم برای کشور است و لازم است از زحمات شبانه‌روزی دامپزشکان و فعالان این عرصه قدردانی شود.
بیشتر بخوانید: لزوم به روز رسانی قوانین دامپزشکی

ضرورت تسریع در تامین نهاده‌های دامی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود مشکلاتی در تامین نهاده‌های مورد نیاز دام، طیور و شیلات گفت: با وجود همه تلاش‌های دولت در این زمینه، اما متاسفانه برخی مشکلات وجود دارد که باید در رفع آنها تلاش شود.
وی توضیح داد: در همین شرایط فعلی 24 کشتی نهاده‌های دامی در بندگاه‌ها معلل تخلیه هستند و حدود 20 کشتی نیز در حال بارگیری هستند و لازم است که برای تخلیه سریع‌تر این محموله اقدام و چاره‌اندیشی شود.

آماده همکاری برای اصلاح قوانین هستیم

رئیس کمیسیون مجلس همچنین با توجه به درخواستی که از طرف رئیس سازمان دامپزشکی از ایشان صورت گرفته بود، گفت: آماده به روز رسانی قوانین هستیم و آماده‌ایم تا اگر قوانین کهنه و مندرس را اصلاح کنیم. همچنین برای برنامه‌های که منجر به تولید بهتر و کارآمدتر شود مجلس آمادگی دارد تا با بخش دولتی همکاری لازم را انجام دهد.
وی همچنین درباره پیش‌رو بودن برنامه بودجه 1402 و همچنین برنامه پنج ساله هفتم توسعه گفت: از همه فعالان و مدیران می‌خواهیم که برنامه‌ها و نظرات خود را به مجلس و کمیسیون کشاورزی اعلام نمایند و حتما مورد بررسی و پیگیری قرار خواهیم داد.

توجه به بازارهای صادراتی

عسکری همچنین گفت: وجود جمعیت 500 میلیارد نفری در اطراف کشور ما این بستر را ایجاد می‌کند که بتوانیم بخشی از نیاز غذایی این کشور را تامین نماییم و باید تلاش و فضاسازی در جهت دست‌یابی به این موضوع صورت پذیرد تا باعث اشتغال و هم ارزآوری بیشتر شود.

کوتاهی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی

عسکری همچنین به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه کشاورزی شاهد رشد مناسب شرکت‌های دانش بنیان نبودیم و سهم بخش کشاورزی از این شرکت‌های فقط 4 درصد است که بسیار ناچیز است و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای