آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22874

گندمکاران یارانه‌ کشت دریافت می‌ کنند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از تدوین و اجرای طرح پایداری خودکفایی تولید گندم در قالب الگوی کشت خبر داد. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از وزارت جهاد

گندمکاران یارانه‌ کشت دریافت می‌ کنند
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از تدوین و اجرای طرح پایداری خودکفایی تولید گندم در قالب الگوی کشت خبر داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سهراب سهرابی» با بیان اینکه با اجرای این طرح در چارچوب الگوی کشت، گندم موردنیاز کشور برای نان، صنف و صنعت بالغ بر ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن تأمین می شود افزود: بر اساس برنامه طراحی شده پیش بینی می کنیم سطح اراضی گندم آبی به حدود دو میلیون هکتار و اراضی دیم به بیش از ۴ میلیون هکتار برسد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، کشت گندم در تناوب با برخی محصولات را از ویژگی ها و برنامه های الگوی کشت عنوان کرد و اظهار داشت: کشت گندم در تناوب با محصولاتی همچون دانه های روغنی، حبوبات، و نباتات علوفه ای به کاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز در مزارع کمک میکند و در نهایت منجر به پایداری تولید می شود.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای تناوب کشت، ماشین آلات و ادوات موردنیاز پیشبینی شده و کسری آن از طریق خطوط اعتباری مکانیزاسیون و یا تسهیلات مرتبط با آن تأمین خواهد شد.

سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید

سهرابی گفت: امسال برای اجرای الگوی کشت در حوزه گندم، نهادههای کود و بذر موردنیاز نیز تهیه و تدارک دیده شده و در شهریورماه برنامه کشت گندم را به استانها ابلاغ کرده ایم.
وی اظهار داشت: عملیات کشت این محصول در استان های سرد مانند کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان و اردبیل آغاز شده است و کشت در استان های گرم همچون خوزستان، ایلام و هرمزگان تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می کنند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که همزمان با اجرای الگوی کشت در حوزه گندم، کشت قراردادی در اراضی آبی و طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نیز اجرا میشود، تصریح کرد: برای امسال کشت قراردادی گندم در سطح دو میلیون هکتار پیش بینی شده ضمن آن که دستورالعمل های فنی آن آماده و به زودی توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می شود.
وی در عین حال بر حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می کنند تاکید کرد و گفت: ما از کشاورزانی حمایت میکنیم که الگوی کشت را رعایت میکنند و در قالب کشت قراردادی، نهادههای بذر، کود و سموم در اختیارشان قرار میدهیم و در انتهای تولید وجه آن را از کشاورزان اخذ می کنیم.
سهرابی ارائه یارانه کشت، تسهیلات سرمایه در گردش، آموزش، کارهای ترویجی و بخشودگی ۵۰ درصد آب بها را از دیگر حمایتها برای اجرای الگوی کشت برشمرد.

طرح جهش تولید در دیمزارها

وی اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها نیز امسال در سطح ۴.۲ میلیون هکتار پیشبینی شده که از این سطح ۲.۲ میلیون هکتار مربوط به گندم است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت یارانه کشت اظهار داشت: در چارچوب اجرای الگوی کشت برای هر کیلوگرم گندم تولیدی ۱,۵۰۰ تومان یارانه کشت به کشاورزان پرداخت می شود.
وی افزود: علاوه بر یارانه کشت به زارعانی که الگوی کشت را رعایت کنند یارانه یا پاداش بهرهوری هم پرداخت می شود.
سهرابی افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید، افزایش درآمد گندمکاران، جلوگیری از شدت نوسانات بازار را از مزیتهای اجرای الگوی کشت نام برد و گفت: با اجرای این طرح بیش بود و یا کمبود محصول را کمتر خواهیم داشت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای