آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20827

گیاه پاپایا، دنیایی از خاصیت

پاپایا درختی است نسبتاً کوچک، دارای تنه‌ای به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگ‌هایی منشعب و بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر.

گیاه پاپایا، دنیایی از خاصیت
اخبار سبز کشاورزی : پاپایا درختی است نسبتاً کوچک، دارای تنه‌ای به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگ‌هایی منشعب و بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر. میوه این گیاه بزرگ و از نوع سته است. اندازه میوه ۱۵ تا ۴۵ سانتی‌متر در طول و قطر آن ۱۰ الی ۳۰ سانتی‌متر بوده و ظاهر آن شبیه یک کپسول است.
رنگ میوه در ابتدا سبز رنگ و موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است. میوه‌ها در حالت نارس باید پس از پخته شدن مصرف شوند؛ زیرا در حالت نارس دارای مقادیری ماده لاتکس هستند که برای بدن مضر است، اما میوه در حالت رسیده به‌دلیل تجزیه لاتکس قابل خوردن به صورت خام است.
این میوه در نقاط مختلف جهان به‌خصوص در جنوب شرقی آسیا و در قاره آمریکا استفاده فراوانی در آشپزی و تهیه شیرینی‌ها و دسرها دارد. در طب سنتی از برگ‌های پاپایا برای درمان مالاریا و از دود کردن آن برای بیماران مبتلا به آسم استفاده می‌شود.
قال رسول الله: اگر دانش در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت.

پاپایا درختی است نسبتاً کوچک پاپایا درختی است نسبتاً کوچک

ارزش غذایی و درمانی بالای میوه پاپایا

بر اساس تعاریف بین المللی از میوه پاپایا و در خصوص ارزش غذایی و درمانی بالای این میوه در ایران نیز طی دهه گذشته گلخانه‌داران و کشاورزان پیشرو در سطوح متفاوت اقدام به کشت و پرورش پاپایا نمودند.
اما با وجود دانش فنی جهانی در این زمینه و ارتباط آسان و موثر از طریق فضای سایبری در اختیار زارعین پاپایا از دو ناحیه آسیب جدی دیده‌اند.
1_ محصول قبل از رسیدگی در مرحله تشکیل گل و میوه ریزش دارد.
2_ محصول نهایی با توجه به خواص از کیفیت و کمیت مطلوب برخوردار نمی باشد.
گزارشی که از اکثر غریب به اتفاق مصرف‌کنندگان پاپایا طی نظرسنجی از طریق سایت مهندس فرقانی داشته‌اند محصول طعم آب دارد و خواص فیزیکی و شیمیایی موثری بر بدن انسان نداشته است.

ارزش غذایی و درمانی بالای پاپایا ارزش غذایی و درمانی بالای پاپایا

به همین منظور، سربازان گمنام امنیت غذایی کشور حاضر در گروه نپکا وارد عمل شدند و تحت نظر آزمایشگاه مرکز تحقیقات استان تهران خانم مهندس عبدوسی، واحد فناور مستقر در مرکز رشد خراسان رضوی خانم دکتر رمضانی مقدم و با همکاری شرکت آرمان حامی طبیعت آویژه در گلخانه تحت کشت پاپایا متعلق به آقای فضایل اسماعیلی واقع در ورامین روستای حصار حسن بیک با حمایت علمی و مصرف باکتری بیولوژیک باسیلوس سابتیلیز و مجموع کودهای تولیدی نپکا اقدام به انجام مراحل ذیل نمودند :
1_ ریخت شناسی واریته
2_ نیازهای جامع محیط ریشه
3_ نیازهای اکولوژیک
4_ تغذیه واریته
نپکا طی سال‌های اخیر همواره در تلاش است با ایجاد روش‌های نوین، کاربردی، ارزان و ارزنده کارهای کشاورزی را پیش ببرد.
طی تحقیقات به‌عمل آمده سران کشت پاپایا در ایران هزینه صفر تا صد کشت و تغذیه را در سطح زیرکشت 3 هزار تا 5 هزار متری، ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند و هزینه تغذیه را بیش از هزینه‌های جاری در نظر دارند.
در گلخانه آقای فضایل اسماعیلی از اواسط خرداد تا زمان رسیدگی محصول نهایی تنها ۳ میلیون تومان هزینه کود مصرفی توسط نپکا اعلام شد.
این بدین معناست که ما براساس نیاز خاک و گیاه با توجه به پتانسیل گیاه کودهای مورد نیاز را فرموله و به‌دست کشاورز می‌سپاریم.

نپکا در حال تدوین کتابچه راهنمای کشت نوین پاپایا در ایران

در ادامه باید گفت نپکا در حال تدوین کتابچه راهنمای کشت نوین پاپایا در ایران است که به‌زودی چاپ و بین علاقه‌مندان این حوزه توزیع می‌شود.

مهدی سعیدی نژادـ عضو رسمی دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی منابع طبیعی و صنایع غذایی کشور، همکار در شرکت خاک آلی یکتا شرق و مدیر و موسس نپکا.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای