اجرای قانون هوای پاک به دست باد

0
دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید در بیشتر روزهای سال برای شهروندان کلانشهر اصفهان، یک رویاست و با این که قانون هوای پاک و پژوهش های انجام شده در اصفهان، وظایف دستگاه های اجرایی برای کنترل منابع آلاینده را مشخص کرده است اما بندهای اصلی این قانون اجرا نشده و باد مهم ترین عامل بهبود کیفیت هوای اصفهان است.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایمنا، آلودگی هوا یعنی وجود یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد، به اندازهای که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از اثرات انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع شد و در کشورهای توسعه یافته به دلیل تکیه بیش از اندازه بر منابع انرژی فسیلی مانند زغال، نفت، گاز و آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، روز به روز شدت بیشتری می گیرد و زندگی موجودات زنده به ویژه انسان ها را تهدید می کند.
شدت گرفتن بحران آلودگی هوا در کلانشهرها باعث شد که در سال ۱۳۷۴ اعضای ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا برای ایجاد حساسیت در مورد آثار زیانبار آن بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان «روز ملی هوا پاک» نامگذاری کنند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا به عنوان یک چالش جهانی و فرامرزی، پیامدهای گستردهای به همراه دارد که از جمله میتوان به اثرات جبران ناپذیر آن بر سلامت انسان که از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان با سالانه هفت میلیون مرگ زودرس است، اشاره کرد.
آمارها نشان می دهد سالانه در شهر تهران بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا میمیرند، ۵/۵ درصد از مرگ های شهر تهران منتسب به آلودگی هواست. در شهر تهران در هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهد و سالانه دو هزار و ۵۲۲ مورد بستری قلبی عروقی و شش هزار و ۹۲۵ بستری به دلیل بیماری تنفسی در این شهر، ناشی از آلودگی هواست.

قانونی تنها برای دو ماه از سال!

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان درباره شدت گرفتن آلودگی هوا با وجود قانون هوای پاک و پژوهشهایی که برای تعیین سهم منابع آلاینده مختلف در اصفهان انجام شده است، می گوید: یکی از مشکلات اجرای قانون هوای پاک این است که تنها در مناسبت روز ملی هوای پاک و یا حداکثر در بازه زمانی ماه های دی و بهمن، که به دلیل پدیده اینورژن شدت آلودگی هوا بیشتر است مطرح می شود و در دیگر مواقع سال، از سوی مسئولان و سازمان های مردم نهاد، به دست فراموشی سپرده می شود.
وی آلودگی هوا را مشکل دائمی شهر اصفهان میداند و اظهار می کند: در طول سال های گذشته نیز صحبت های زیادی در این زمینه از سوی تشکل های زیست محیطی، استادان دانشگاه و پژوهشگران و حتی مقامات دولتی و قضائی مطرح شده اما در عمل می بینیم که نتیجه ای برای کاهش آلودگی هوا به دست نیامده و به نظر می رسد، رفع این مشکل نیازمند یک عزم و اقدام جدی است.

سهم مردم از صنعت، کمتر است

برهانی با اشاره به پژوهشی که در سال ۱۳۹۲ از سوی جمعیت پیام سبز اصفهان درباره آلودگی هوا انجام شد، ادامه میدهد: این پژوهش نشان داد که در بعضی آلاینده ها مثل اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سهم صنایع به مراتب بیشتر از خودروهای بنزین سوز است و در پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته نیز گرچه، بعضی قسمتهای آن هنوز جای بحث دارد اما به استناد همین پژوهش میتوان گفت سهم صنایع حدود ۴۰ درصد و در بخش منابع متحرک بیشترین میزان آلودگی هوا ناشی از خودروهای دیزلی اعلام شده است.
وی در مورد سهم خودروهای شخصی که در شهر تردد می کنند، می گوید: نمی گوییم مردم نقشی در آلودگی هوا ندارند، ولی سهم آنها نسبت به صنعت و خودروهای عمومی مثل اتوبوسها و کامیون هایی که به دلیل وجود صنایع و موقعیت شهر اصفهان در مسیر ترددهای جادهای، کمتر از دو بخش دیگر است و حتی صنعت نیز سهم قابل توجهی از آلایندگی در بخش حمل و نقل دارد. تأثیر طرح ها و تصمیمات مقطعی تا حد بوده است؟
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با انتقاد از نحوه مدیریت بحران آلودگی هوای شهر اصفهان، میگوید: ما مخالفتی با کنترل ترددهای ماشین های بنزین سوز نداریم اما این شکل رویارویی با آلودگی که در این چند هفته اخیر شاهد بودهایم مثل اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب، فشار مضاعفی به مردم وارد می کند در حالی که تأثیر آن روشن نیست.
وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون پژوهشی برای بررسی کارایی طرحهایی مانند زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای اصفهان انجام شده است؟ ادامه می دهد: لازم است که با روش های نوین مانند هوش مصنوعی این موضوع بررسی شود که چنین طرحهایی و با این شیوه اجرایی، چه میزان در کاهش آلودگی هوا نقش دارد؟ کنترل تردد وسایل نقلیه، یکی از راهکارهاست اما نحوه اجرای آن نه به شکل کنونی بلکه از طریق مدیریت تقاضای سفر قابل اجراست.

دود ناشی از فعالیت دو واحد بزرگ صنعتی در آسمان شهر

برهانی درباره نحوه انتشار آلودگی صنایع ادامه می دهد: در روزهای اخیر که به دلیل جریانات هوا، شاهد هوای پاک در اصفهان بودیم، با بررسی میدانی از ارتفاعات جنوب شهر اصفهان به چشم دیدیم که دود سیاه ناشی از فعالیت دو واحد صنعتی واقع در محدوده شهر اصفهان، یعنی نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان از محل استقرار آنها به سمت شرق حرکت کرده و به تدریج بر روی سطح شهر اصفهان گسترده می شود.
وی نقش این دو واحد صنعتی فعال در حریم و محدوده قانونی شهر را در آلودگی هوای اصفهان، بسیار زیاد میداند و میگوید: سال ۹۲ و در پژوهش جمعیت پیام سبز نیز به این موضوع اشاره شده بود، اما آیا در عمل برای کاهش آلودگی این دو واحد صنعتی کاری انجام شد؟ در چنین شرایط اضطرار آلودگی هوا، شنیده ها حاکی از مصرف مازوت در نیروگاه های شهر اصفهان در هفتههای اخیر است که باید برای رفع این مشکل چارهای اندیشیده شود.

عوامل اصلی آلودگی، مدیریت نمی شوند

وی مدیریت یکپارچه و منسجم برای مهار آلودگی هوای اصفهان را ضروری میداند و میگوید: در حال حاضر عوامل اصلی را مورد توجه قرار نمی دهیم، به همین دلیل این وضعیت در سال های بعد نیز به شدت بیشتر ادامه خواهد داشت.
برهانی درباره راهکارهای کنترل آلودگی هوا نیز یادآور شد: همانگونه که در گذشته نیز اعلام شده، حل مشکل آلودگی هوای صنایع اطراف شهر اصفهان دو راهکار دارد، یا اینکه به روش هایی بتوانیم گازهای آلاینده خروجی این صنایع را فیلتر کنیم و یا در نهایت باید این دو واحد صنعتی از منطقه جا بجا شوند.
این پژوهشگر با اشاره به ساخت و ساز مناطق مسکونی تا نزدیک پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان، ادامه میدهد: مناطق مسکونی تا نزدیک این دو واحد صنعتی ادامه پیدا کرده پس اگر نتوانیم به روشی، از آلودگی این دو واحد جلوگیری کنیم، راهی جز جابجایی آنها نداریم چون در مسیر جهت باد غالب شهر اصفهان قرار دارند.

آینده اصفهان در گرو حل بحران آلودگی هوا

وی خطاب به مسئولان استانی و ملی میگوید: آینده اصفهان به عنوان شهر تاریخی، گردشگری و قلب اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو حل اساسی مشکل آلودگی هواست و چنانچه راهکارهای دیگر به نتیجه نرسیده و فقط گزینه جابجایی این دو واحد صنعتی باقی ماند، باید به شکل جدی، مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد و کارشناسان مرتبط نیز باید در این باره اظهارنظر کنند.
برهانی درباره محدودیتهای مرتبط با چنین تصمیم گیری های استانی برای این دو واحد صنعتی بزرگ ملی نیز یادآور میشود: چنین اقداماتی، تنها با مطالبه عمومی امکان پذیر است، بدین معنی که سازمانهای مردم نهاد، مقامات فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی همه یکپارچه در این مسیر مطالبه و همراهی نمایند.

آلودگی کانون فرسایش بادی، دو ماهه است

وی ادامه وضع موجود را به زیان سلامت مردم میداند و می افزاید: در همه کشورهای دنیا وقتی تصمیمات نادرستی گرفته میشود، سرانجام به نقطهای میرسند که به فکر اصلاح میافتند، نمونههای زیادی از تخریب سدها و جابجایی صنایع آلاینده در مناطق مختلف دنیا وجود دارد که ما نیز از این قاعده جدا نیستیم.
عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان درباره آلایندگی شرق اصفهان به دلیل خشکسالی و تشدید کنونهای فرسایش بادی نیز میگوید: در منطقه شرق اصفهان، اداره منابع طبیعی اقداماتی برای کاهش ریزگرد انجام داده است، اما خشکی رودخانه زایندهرود و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی، مسئله درازمدتی است که باید با برنامه ریزی و اقدامات مؤثر راهکارهایی برای کاهش فرسایش بادی در منطقه شرق اصفهان پیدا کنیم.
وی افزود: تأثیر گرد و غبار ناشی از فرسایش بادی در منطقه شرق اصفهان معمولاً در دو ماه از سال به دلیل جهت باد شرقی بیشتر است و در شرایط استثنایی، گرد و غبار برخاسته از این منطقه شهر اصفهان را دربر می گیرد که باید برای این مسئله چارهاندیشی شود، اما آلودگی صنعتی پیرامون اصفهان، همیشگی و دائمی است و هر روز با آن روبه رو هستیم.

اصفهان؛ آلوده ترین شهر ایران

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان اظهار می کند: باید با برنامه ریزی مناسب، مشکلاتی که اولویت بیشتری دارند، سریعتر در دستور کار قرار گیرند بنابراین تصمیم گیری برای واحدهای صنعتی آلاینده واقع در حریم شهر اصفهان، کارگاه های موجود در بافت شهری نظیر شهرک های تعمیرگاهی محل استقرار و تردد خودروهای سنگین نیازمند اقدام فوری برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر اصفهان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آلوده ترین شهر ایران برای اصفهان آیا عنوان درستی است؟ می گوید: بله در زمانهایی شاخص ها همین را نشان می دهند، البته باید میانگین روزهای سال را در نظر بگیریم اما در بعضی روزهای سال که ما کنترل کردیم شاخص آلاینده در اصفهان به مراتب بیش از تهران است.
برهانی درباره اظهارنظر برخی کارشناسان درباره سهم بیشتر خودروها در آلودگی هوای شهر نیز می گوید: وقتی سیاهه آلاینده ها را نگاه می کنید، تأثیر خودروهای دیزلی در ایجاد آلودگی از خودروهای بنزین سوز بیشتر است، خودروهای دیزلی بیشتر همان خودروهای عمومی یعنی کامیون های وابسته به صنعت هستند که نقش مردم در آنها پررنگ نیست.
وی یادآور میشود: در تعیین سهم عوامل، هر یک از گازهای آلاینده شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، اوزن، مونوکسید کربن و هیدروکربن های سوخته نشده باید جداگانه بررسی شود و بسنده کردن به یک شاخص مانند ذرات معلق، کار درستی نیست بنابراین اگر کسی بگوید آلودگی خودروها بیش از صنعت است، اشتباه است و باید بگوید در کدام گاز آلاینده سهم هرکدام چه میزان است، در بین گازهای آلاینده، اکسیدهای گوگرد و پس از آن اکسیدهای نیتروژن خطرناکترین است، این گازها، تأثیرات سو بیشتری بر سلامت موجودات زنده دارند و با تعیین جایگاه هر یک از منابع در انتشار این دو آلاینده، باید برای حذف آنها اقدام شود.
برهانی درباره گلایه های محیط زیست از کمبود بودجه برای نظارت بر واحدهای صنعتی میگوید: این انتظار را در درجه نخست از محیط زیست داریم که از اهرم های قانونی که در اختیار دارد، استفاده کند، بر اساس قوانین، محیط زیست متولی برنامهریزی و اقدام برای کنترل آلودگی هوا و ارائه گزارش به مردم است، قوه قضائیه نیز می تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد همانگونه که در گذشته دادستانی اصفهان با پلمب مشعل های مازوت سوز در نیروگاه اصفهان، تأثیر خوبی داشت. اهرم های کافی برای نظارت و اقدام در اختیار داریم اما گاهی احساس میکنیم که مصلحتاندیشی می شود و مصالح عمومی، به پای مصالح دیگر گذاشته می شود در صورتی که هیچ مصلحتی مهمتر از سلامت مردم نیست.

قانون بدون اجرا مسئله ای را حل نمی کند

مهدی بصیری، دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو هیئت مؤسس جمعیت پیام سبز اظهار میکند: قانون هوای پاک به خودی خود مسئلهای را حل نمیکند، مگر اینکه اجرا شود در حالی که این قانون به زیان شرکتهای دولتی بزرگ و منافع عدهای است و با اجرای آن مخالفت می شود.
وی اجرای این قانون را به معنای ممنوعیت هرگونه اقدام توسعهای در واحدهای صنعتی بزرگ اصفهان از جمله فولاد مبارکه، پتروشیمی و ذوب آهن میداند و میافزاید: اگر کسی با این پروژهها مخالفت کند راه به جایی نمی برد، بنابراین به نظر می رسد، پول، درآمد و سرمایه که نقش مهم تری از سلامتی و کاهش بیماریهای ناشی از آلودگی هوا دارد و سخنانی که کارشناسان در فضای مجازی و رسانه ها مطرح می کنند نیز تأثیری ندارد.
دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد از رد آلایندگی شدید صنایع اصفهان از سوی محیط زیست، یادآور میشود: این صحبت درستی نیست که صنایع اطراف اصفهان، نقش چندانی در آلودگی هوا ندارند، اکنون اصفهان در محاصره کارخانه ها و واحدهای تولیدی است که به شدت هوا را آلوده می کنند، البته در فصل زمستان، آلودگی خودروها و مصارف گاز خانگی نیز به آن افزوده می شود اما این در برابر دودی که صنایع به هوا میفرستند بسیار کمتر است.
وی افزود: خودروها و وسایل گرمایشی خانه ها فقط اکسیژن می سوزانند و گاز CO۲ تولید میکنند در حالی که صنایع، انواع و اقسام گازهای سمی و خطرناک را به هوا میفرستند، از جمله همین گوگردی است که برخی اوقات در سوخت نیروگاه وجود دارد و اگر مازوت بسوزانند که میزان آلایندگی وحشتناک است.

ادامه تولید بدون توجه به مشکلات سلامتی

بصیری با اشاره به تصمیم اعضای شورای امنیت ملی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های برق کشور، ادامه می دهد: در برخی مواقع، توجه اصلی مسئولان به ادامه تولید و اقتصاد است در حالی که نباید بیماران، سالمندان و اقشار آسیب پذیرتر جامعه از تشدید آلودگی هوا را فراموش کنیم و میتوان با انجام راهکارهایی مانند نصب فیلتر بر خروجی واحدهای صنعتی یا پایش مستمر آنها از بار آلودگی کلانشهر اصفهان کاست.
وی جانمایی همه واحدهای صنعتی بزرگ از جمله نیروگاه، پالایشگاه و … در اطراف اصفهان را نادرست میداند و می گوید: این صنایع درست در جایی ایجاد شده اند که مسیر باد است و آلودگی آنها به هوای شهر اصفهان حتی شهرهای کوچک دیگری مثل زرین شهر، فلاورجان، نجفآباد، درچه و… میرود، به هر حال این اتفاقی است که افتاده و در همه جای دنیا از ادامه اشتباه جلوگیری می شود در حالی که هنوز در اصفهان ادامه دارد.

جای خالی نظارت و فیلتراسیون در خروجی واحدهای تولیدی

عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره جمعیت پیام سبز با اشاره به ادامه بحران آلودگی هوا در سال های آینده با شرایط کنونی، یادآور میشود: اگر به شاخص های آلودگی نگاه کنید، در یک روز تعطیل انتظار میرود که کیفیت هوا بهتر از روزهای قبل باشد چون خودروهای کمتری در خیابان ها رفت و آمد می کنند اما می بینیم که در همان زمان هم شاخص بسیار بالاست، پس این آلودگی از کجا آمده است؟
وی با رد سهم ۳۰ درصدی صنعت، ۳۰ درصدی آلاینده های خانگی و ۴۰ درصدی خودروها در انتشار آلودگی هوا، ادامه میدهد: صنایع لابی قوی دارند و وزارت صمت نیز به دنبال توسعه صنایع است اما در این سو، مردم لابی ندارند که آلایندگی برخی واحدهای تولیدی مانند صنایع فولاد، پالایشگاه، نیروگاه برق، کارخانه های سیمان و پتروشیمی را اثبات کنند در حالی که میتوان با ایجاد فیلتر و پایش مستمر این واحدها، روشهای نظارت را بهبود بخشید و منابع آلاینده در هوای شهر را کاهش داد.

۱۲۸ روز هوای ناسالم از ابتدای سال تاکنون

منصور شیشه فروش؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز شعار امسال هفته هوای پاک را “حقوق عامه و اراده ملی” بیان میکند و میگوید: در اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است و امسال در حالی روز هوای پاک را گرامی میداریم که از اول سال تا دی ماه امسال ۱۷۳ روز هوای قابل قبول و ۱۲۸ روز هم هوای ناسالم و از اول تا ۲۵ دی ماه، ۱۱ روز هوای سالم و ۱۴ روز هوای ناسالم داشتیم، از جمعه گذشته تاکنون نیز چهار روز هوای سالم داشتیم، قانون هوای پاک که در مرداد سال ۱۳۹۶ تصویب شد ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره دارد.
وی ادامه میدهد: شرایطی که به صورت طبیعی یا انسان ساخت، به مدتی کیفیت هوا را به گونه ای تغییر دهد که برای سلامتی انسان و موجودات زنده و فرایندهای اکولوژیک زیانآور باشد را آلودگی هوا مینامند، منابع آلاینده هوا نیز دو دسته منابع طبیعی؛ شامل طوفان های گرد و غبار، شن و آتش سوزی جنگل ها و همچنین منابع انسان ساز شامل منابع ثابت و متحرک می شوند.
وی ادامه داد: هرگونه منبعی مانند وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری که در اثر حرکت، آلودگی هوا ایجاد کنند منابع متحرک هستند و منابع ثابت نیز شامل هرگونه منبعی از قبیل صنایع، عملیات معدنی، بخشهای خدماتی، تجاری، اداری و خانگی میشود که در محل ثابت باشند و آلاینده انتشار دهند.

استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره برخی از مهمترین الزامات قانون هوای پاک، یادآور میشود: استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان و تمرکز بخش عمده آن در هشت درصد مساحت استان، وجود ۷۰ شهرک صنعتی، ۱۴۰ هزار واحد صنفی، ۶۵۰ معدن فعال، دو هزار واحد سنگ بری، پنج ناحیه تولید آجر و تردد بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، مصرف گازوئیل و سوخت و وجود کانون های فرسایش بادی در ناحیه شمال و شرق اصفهان در کنار وضعیت ویژه توپوگرافی و اقلیم نیمه پایدار و سکون هوا و عدم بارش در اصفهان، باعث تشدید آلودگی هوا می شود.
وی درباره برخی محورهای مهم قانون هوای پاک، می گوید: در این قانون وظایفی برای دستگاه های اجرایی تعیین شده از جمله اینکه محیط زیست باید تمام مراکز و واحدهای صنعتی تولیدی، عملیات معدنی خدمات عمومی کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز است را مشخص کند مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی، وسعت و حساسیت منطقه به مالکان و مسئولانشان اعلام و حتی آنها را جریمه کند.

۱۱۵ پیگیری قضائی برای واحدهای تولیدی متخلف

شیشهفروش از بازدید و پایش بیش از ۳ هزار و ۸۷ واحد صنعتی از نیمه آبان تاکنون خبر می دهد و می افزاید: ۹۱۱ واحد نیز مورد پایش شبانه قرار گرفتند که این بازدیدها منجر به انجام ۱۱۵ مورد پیگیری قضائی برای واحدهایی که استاندارد انتشار آلاینده ها را رعایت نکردهاند، شده است.
وی با اشاره به صدور ۶۲۶ اخطار برای این واحدها و پلمب ۳۲ واحد آلاینده می گوید: بر اساس قانون، شهرک ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث باید دست کم ۱۰ درصد از مساحت خود را به ایجاد فضای سبز برحسب اقلیم اختصاص دهند، واحدهای صنعتی متوسط ۵۰ نفر به بالا نیز موظف به پایش و کنترل مستمر هوا هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره دیگر بندهای قانون هوای پاک، اظهار می کند: وزارت نفت موظف است که بنزین و نفت و گازوئیل را مطابق با استاندارد ملی تولید و عرضه کند که در همه ۳۶۰ جایگاهی که در استان داریم نظارت بر عرضه بنزین یورو ۴ ادامه دارد، مقرر شد اداره راه و شهرسازی در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهرها و شهرک ها و شهرهای جدید و بنیاد مسکن در طرح های توسعه هادی روستایی، مطالعات زیست محیطی را در نظر بگیرند.

وجود ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان

شیشه فروش با اشاره به وجود ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان، میافزاید: این کانون ها، مناطق مختلف را تحت تأثیر قرار داده است تاکنون ۱۰۷ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در این کانون ها انجام شده و امسال هم ۱۵ هکتار در دستور کار است.
وی انجام معاینه فنی وسایل نقلیه سبک و سنگین موتورسیکلت با هدف صحت عملکرد خودروها در زمینههای فنی و ایمنی را در کنترل آلایندههای هوا بسیار مؤثر می داند و می گوید: شهرداری موظف است که هم برای خودروهای سنگین هم برای موتورسیکلت ها، مرکز معاینه فنی در شهر اصفهان ایجاد کند همچنین هرگونه احداث، توسعه یا تغییر خط تولید واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات زیست محیطی است، ارزیابی زیست محیطی واحدها و پروژه های بزرگ و متوسط نیز در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

شناسایی ۴۵۰ واحد آلاینده در حریم شهر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، راه اندازی سامانه پایش بر خط لحظه ای یا آنلاین و ارسال اطلاعات روزآمد به مرکز پایش محیط زیست و صدور و تمدید پروانه صنایع منوط به اجرای الزامات محیط زیستی را از دیگر وظایف محیط زیست در راستای اجرای قانون هوای پاک بیان می کند و ادامه می دهد: محیط زیست مکلف است طبق قانون نظارت و ارزیابی واحدهای تولیدی را انجام دهد، در شعاع ۵۰ کیلومتر حدود ۵۵۰ واحد صنعتی وجود دارند که حدود ۴۵۰ واحد آلاینده شناسایی شده که همواره از سوی اداره کل محیط زیست پایش می شود و فرایندشان باید به شکلی باشد که کاهش آلاینده های هوا را به همراه داشته باشند.
وی تکمیل مطالعات انتشار آلاینده ها، سهم انتشار آلاینده ها و مطالعات تعیین سهم انتشار آلاینده های هوا از سوی دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در دو سال گذشته را کار بزرگی میداند و میگوید: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز در دستور کار محیط زیست قرار گرفته و این مطالعات در اختیار محیط زیست قرار داده شد که آنها را تبدیل به سناریو کرده و وظایف هر بخش متناسب با سهم آنها در آلودگی را تعیین کنند.

تعداد روزهای آلاینده روبه افزایش است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره افزایش تعداد روزهای آلاینده در سال ۱۴۰۰ نیز میگوید: بخشی از این وظایف ملی بوده و باید دستگاههای ملی برای اجرای آن اقدام کنند، در استان نیز وظایف تمام دستگاهها در قانون هوای پاک را استخراج کردیم و برای بخشهایی که اجرا نشده، با همکاری قوه قضائیه و دادستانی پیگیری های لازم برای اجرا هستیم.
وی یکی از الزامات قانون هوای پاک را سرعت بخشیدن به نصب و راه اندازی سامانه پایش آنلاین در سطح واحدهای صنعتی مشمول ارزیابی زیست محیطی و ضرورت ایجاد سامانههای رصد عملیاتی معرفی میکند و ادامه میدهد: این کار باید با همکاری سازمان صمت یعنی صنایع و معادن با همکاری محیط زیست انجام شود، همچنین پیگیری ارائه گزارشهای خوداظهاری در پایش واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز باید با همکاری این دو نهاد اجرا شود.

ترک فعال هایی که در حال پیگیری است

شیشه فروش درباره ترک فعل برخی دستگاههای اجرایی در قانون هوای پاک نیز یادآور میشود: رعایت حدود مجاز انتشار آلایندهها در موتورخانهها و سامانههای احتراق یکی از گزینههای قانون هوای پاک است که دستگاههای اجرایی را موظف میکند با همکاری شرکت گاز و اداره استاندارد آنرا دنبال کنند، بعضی از دستگاهها هنوز این وظیفه را انجام ندادهاند که شرکت گاز در حال تهیه فهرست آنها و اعلام به عنوان یکی از ترک فعلهای صورت گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل جلسات مرتب کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان، اطمینان داد: یکی از وظایف محیط زیست، تهیه فهرستی از دستگاههایی است که وظایف ابلاغ شده در چهارچوب این قانون را هنوز اجرا نکردهاند، قرار است با همکاری بخشهای قضائی، دلایل عدم اجرا پیگیری شود، بخشی از وظایف اجرا نشده نیز نیاز به به اعتبارات ملی دارد که سازمان محیط زیست کشور باید به عنوان دبیرخانه کشوری و مسئول اجرای این طرحها باید پیگیری کند تا محقق شوند.
شیشه فروش درباره سهم صنعت در آلودگی هوا می گوید: بر اساس سهم انتشار آلاینده ها در بخش صنعتی کارگروه ویژهای در بخش صنعت تشکیل شد که شرکت شهرک های صنعتی استان، استاندارد و سازمان صمت، اداره تعاون و بخش های مرتبط در آن عضو هستند و محیط زیست هم بر اجرای وظایف نظارت می کند، امیدواریم این کارگروه برای پیگیری اجرای طرح ها تقویت شود.
مقاله قبلیدلایل گرانی گوشت قرمز در بازار
مقاله بعدیحسگرهای ضد آفت در محصولات کشاورزی

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید