آخرین خبرها:
شناسه خبر: 13278

آقای ساداتی‌نژاد، جوجه‌ها را آخر تابستان می‌شمارند

رئیس‌جمهور جدید فارغ از تحصیلات، سوابق مدیریتی، اجرایی، توانمندی، تشخیص و...؛ زمانی که بر سر کار آمد، مجموعه‌ای یکدست از افراد را به عنوان وزیر انتخاب کرد

آقای ساداتی‌نژاد، جوجه‌ها را آخر تابستان می‌شمارند
مزرعه سبز : رئیس‌جمهور جدید فارغ از تحصیلات، سوابق مدیریتی، اجرایی، توانمندی، قدرت تدبیر، تشخیص و…؛ زمانی که بر سر کار آمد، مجموعه‌ای یکدست از افراد را به عنوان وزیر انتخاب کرد وزرایی که اگر کلمات تخصصی یا تعریف شده آموزش پرورش، تعاون و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی و… را از آنها بردارند دیگر فرقی نمی‌کند چه کسی درکجا صدارت می‌کند. کلیپ‌ها، سخنرانی‌ها، تصاویر و بحث‌های آنها حکایت از این دارد و نتیجه همین می‌شود که بدنه وزارتخانه‌ها با چنین وزرایی هم‌خوانی و حرف‌شنوی پیدا نمی‌کند.
نافرمانی مدنی پرسنل و کارشناسان از آنجا نشات می‌گیرد که برخی از مدیران ارشد، تافته جدا بافته شده‌اند که در طبقات یا اتاق‌های ایزوله شده و بدون ارتباط ارگانیک و منطقی با زیربخش‌ها، فقط نامه و بخشنامه امضاء می‌کنند.
این است که خبرنگاران درون بخش، ترازو و متر به دست، افراد منصوب شده را با شاخص‌ها و استانداردهای یک معاون وزیر، مدیرکل، مدیر و …. سنجش می‌کنند و متاسفانه در برخی موارد به نتایج خوبی نمی‌رسند چرا که تنها برآیند مسئله این است که بدنه آنها را نمی‌پذیرد و هر چه در پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرند(اعم از تصمیمات نابجا، رانت‌خواری، باندی و جناحی عمل کردن و…) در یک طرفه‌العین افشا می‌شود. زیرا بدنه وزارتخانه انتظار دارد تیم اصلی تصمیم‌گیر که سکاندار سیستم هستند، لااقل یک روز قبل از صدور حکم در وزارتخانه تخصصی قدم‌زده و یا کار کرده باشند!
اما وزیر بی‌اعتنا از عدم پذیرش بدنه، از پای نمی‌نشیند و امیدوارانه در ده‌ها مصاحبه با صدا و سیما، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و یک نشست همدلی با رسانه‌های تخصصی، بارها و بارها بر تولید بیشتر، قیمت تمام شده کمتر، تامین نیاز غذا و… صحه می‌گذارد، اما متاسفانه حدود 83 درصد از جملات و کلمات وزیر به واژه‌هایی چون: خواهد شد، تولید می‌کنیم، خواهیم کرد، کاهش می‌یابد، به قیمت مصوب توزیع می‌شود، انجام خواهد گردید، واردات کاهش می‌یابد، قیمت گوشت پایین می‌آید و… ختم شده است، یعنی که پیش‌بینی و پیشگویی.
اما از آنجا که چنین آینده‌نگری‌هایی، طی 5 ماهه گذشته جواب نداده، در هفته‌های اخیر کار به توپ و تشر به تولیدکنندگان مظلوم و بی‌پناه انجامیده که مجوز صادرات شما را قطع می‌کنیم، سیب‌زمینی وارد می‌کنیم، برنج وارد می‌کنیم، مرغ وارد می‌کنیم و… بدتر این‌که این توپ و تشرها صرفا زارع و دامدار را هدف می‌گیرد، چرا که زور وزیر به مافیای واردکننده نهادهای مختلف از جمله سم و کود که بعضا با دلار 4200 تومانی وارد و با دلار 50-40 هزارتومانی می‌فروشند، نمی‌رسد و تنها لسانی دستور داده می‌شود کود در سال آینده 45 درصد باید ارزان شود، عرضه گسترده گوشت به صورت نامحدود صورت می‌گیرد و هر کیلو لاشه گوساله 140 هزار تومان، شرکت پشتیبانی روزانه گوشت هزار راس گوسفند را در بازار توزیع می‌کند.
از وزارت‌خانه و ابواب جمعی آن که بگذریم، انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی هر کدام بین یک تا دو بار با وزیر دیدار داشته‌اند، حرف‌های زیادی شنیده و درد دل‌های فراوانی کرده‌اند و انتظارات خود را مطرح نموده‌اند، اما وزیر می‌داند اینک پس از 6 ماه صدارت و وعده و وعید و قول و قرار به آن‌ها چه داده است. قیمت گوشت قرمز به قول یک خبرگزاری نزدیک به وزارتخانه«نجومی» شد. به نقل از صدا و سیمای مرکز بندرعباس«واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافت» که البته باید 200 هزار تن وعده واردات مجدد را به آن افزود و… .

مراسم صبحگاهی

از دیگر سو، قرارگاه امنیت غذایی تقریبا همه روزهای کاری، آن‌هم ساعت 6 الی 8 صبح(حداقل روزهای زوج)، مدیران، معاونان و اصحاب مرتبط را گرد هم می‌آورد. انگار قرار است مراسم صبحگاهی انجام شود، یا از مدیران حضور غیاب صورت گیرد. در حالی که کمترین آسیب این تجمع هر روزه، از دست رفتن تمرکز مدیران و تشتت نیروی فکری و کاری آنها تا عصر همان روز است و حاصل کار…؟!

جوجه‌ها کی شمرده می‌شوند

گذشته از موارد یاد شده، وزیر می‌داند باید تعهد خود به مجلس را عملی نماید؛ چرا که از یک ماه پیش از آغاز سال زراعی جدید مسئولیت پذیرفته و دو ماه قبل از آن علاوه بر ده‌ها قول و قرار، اعلام نموده در پایان سال زراعی(شهریور سال 1401) حداقل 9 میلیون تن محصول علاوه بر 125 میلیون تن سال زراعی پیش، تحویل خواهد داد.
حال سوال این است که آیا در شهریور سال آینده 134 میلیون تن محصول با آمار صحیح و رصد شده تحویل خواهیم داد یا این‌که از مرکز دهستان تا معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، هر مسئولی قربتا الی الله نخودی در دیگ آمار می‌اندازد! اینجا است که باید منتظر بمانیم تا جوجه‌ها را آخر تابستان 1401 بشماریم.

ناامیدی نمایندگان مجلس از کمیسیون کشاورزی

بحث دیگر تضارب، تعامل، تقابل و بده بستان‌های رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس و وزارت جهادکشاورزی است. هنوز یادمان نرفته در دورانی که خاوازی، وزیر جهادکشاورزی بود خواسته‌های ساداتی‌نژاد، فراخوان وزیر به کمیسیون و امر و نهی‌ها صورت می‌گرفت و از نصب معاونین و مدیران کل تا دستورالعمل‌ها را باید پاسخگو می‌بود و وزیر، گوشت قربانی دم توپ مجلس شده بود، اما اینک ساداتی‌نژاد بسیاری از خواسته‌های(زمان ریاست کمیسیون کشاورزی) را در جایگاه وزیر انجام نمی‌دهد یا از توانش خارج است، گروهی در کمیسیون کشاورزی مجلس با پشتیبانی‌های سیاسی و جناحی از وی، اجازه نمی‌دهند کمیسیون به وظایف خود عمل نماید. اخیرا سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس طی نامه‌ای درخواست کرد زمینه‌های فساد، رانت و انحصارگرایی از طریق سامانه «بازارگام» در سازمان تعاون روستایی برچیده شود و رئیس سازمان با توجه به خبرهای چپو کردن زعفران، ارقام خرید میوه شب عید و… پاسخگو باشد.
اما این تک صدایی به جایی نرسید و البته موجب شد تا یک گروه 60-50 نفره از نمایندگان مجلس، جای کارهای نکرده کمیسیون کشاورزی مجلس را پر کنند. چرا که هفته گذشته حدود 30 کارت هدیه 500 هزار تومانی و در مجموع حدود 50 میلیون تومان حق المشاوره برای خبرنگاران در یک نشست خبری هزیه شد تا عملکرد سازمان و جابه‌جایی زعفران‌کاری عادی جلوه داده شود. در حالی که معاون توسعه و مدیریت منابع وزارتخانه با هرگونه هدیه مادی به خبرنگاران به بهانه پوشش خبری مخالفت کرده و وزیر نیز در دهه فجر از خبرنگاران تقدیر کرد اما به آنها پول نداد.
با توجه به این‌که نوشتار فوق یک مطلب فنی و کارشناسی است و صرفا با هدف توجیه وزیر نگاشته شده، اینک منتظر می‌مانیم تا در جمع اضداد حاصله و ناهماهنگی بین بدنه و مدیریت، جوجه‌ها را آخر تابستان بشماریم.

سرمقاله مجله دام و کشت و صنعت شماره 260

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای