قطار دودی پیشرفت
ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ – دی ۱۴۰۱

طی روزهای اخیر، ابراهیم رئیسی در نشستها و مسافرتهایی که به برخی از شهرها داشت از قطار پیشرفتی که با هدایت ایشان به سرعت در حال حرکت بوده، اما دشمنان میخواهند«ترمز» آن را بکشند، صحبت به میان آورده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفول ی| در 44 سال گذشته روند توسعه و پیشرفت، رفاه عمومی، ساختار اقتصادی، عرصههای متفاوت تولید، فرهنگ بهداشت و درمان، آموزش و سایر امور جاری، به اذعان و تایید کارشناسان ذیربط و سخنرانیهای نمایندگان مجلس، اظهارات مستقیم وغیرمستقیم وزرا از کاستیها در تمام دولتهای گذشته و حال و از همه مهمتر و موثرتر، افکار عمومی، به شکل پیوسته، اما با نوساناتی در حال پسروی بوده، چنانکه شرایط حاکم بر جامعه گواه صادقی بر این مدعا است.
باید پذیرفت که در جامعه پیشرفتهایی هم بوده اما تناسبی با حرکت زمان، پیشرفت جامعه جهانی و… ندارد.
با این همه تصور این که قطاری از پیشرفت در حال حرکت در جامعه است میتواند به چند دلیل باشد:
1- احتمالا ابراهیم رئیسی از دیدن، شنیدن و مطالعه آنچه در جامعه میگذرد به نوعی استنکاف داشته و حتی مایل به شنیدن اظهارات دلسوزانه و راهبردی هم فکران و دوستان خود نیز نیست، چرا که امکان دارد دچار تشتت ذهنی شده و ناچار از تغییر رویه گردد.
در توصیههای اخلاقی، بسیار سفارش شده که برای بهتر شدن، عیوب و کژیهای خود را از زبان دشمنان و منتقدان بشنویم، چرا که دوستان بنا به دلایلی محبت داشته و کاستیهایمان را صفات نیک مینامند.
2- تا خرداد سال 1400 یک دست نبودن مسئولیتها در حاکمیت، نقطه ضعفی در اداره کشور قلمداد میشد، چرا که گاه دولت و مجلس در مواردی با یکدیگر هماهنگ نبودند، اما در این یک سال و اندی از سپری شدن عمر دولت سیزدهم بهحمدالله دولت، مجلس و قوه قضاییه تماما متصف به صفت یک دست بودن در تمام آرا و اندیشهها و تصمیمگیریهای اداره کشور هستند، بنابراین دیگر نمیتوان توپ را به زمین دیگری انداخت، اگر چه هنوز با نبش قبر عملکردهای گذشتگان، سعی بر فرافکنی و گریز از مسئولیت و نارساییها دیده میشود.
3- نداشتن ظرفیت و پتانسیل انتقادپذیری از سوی خویش و بیگانه یکی از شاخصههای دولتها و دولتمردان ما طی 44 سال گذشته بوده و هر آن گاه که فردی از منظری دیگر اقدام به بیان نقدی در مورد یک مشکل آشکار و اظهرمن الشمس نموده، مهر دشمن و معاند بر وی خورده، چرا که آن و این دولتمردان با تصوراتصال به ماورا الطبیعه، خود را مبرا از هرگونه خطا و اشتباه میدانند که همین توهم، زیربنای حرکت از یک خطا به سوی خطایی دیگر است و عدم بیان انتقادات و سکوت منتقدان را امر به صحت عمل خود تصور میکنند. این روند تا جایی ادامه یافته که حتی صدای برخی مراجع ساکن قم را نیز بلند کرده است.
4- به نظر میرسد که اطرافیان، مشاوران و بعضی وزرای کابینه ابراهیم رئیسی بنا بر دلایلی چون حفظ پست و مقام و بهرهمندی از مزایا و امکانات متعلقه، آدرس غلط و اطلاعات غیرواقع به وی میدهند که انعکاس همان اطلاعات در رادیو و تلویزیون و در نشریات، موجب لبخند معنیدار مردم میشود.
احتمالا اطرافیان و یاران ابراهیم رئیسی بدشان نمیآید که برای مصون ماندن از عواقب ناتوانیها در انجام مسئولیتهای محوله، پشت سر رئیس جمهور مخفی و وی را در منظر عمومی جامعه قرار دهند تا خود مورد قضاوت قرار نگیرند.
5- سازندگان قطارهای امروزی برای دست یابی به سرعت بیشتر و رساندن مسافران در زمانی کوتاهتر به مقصد موردنظر، سعی در کاهش تعداد واگنها دارند، اما به نظر میرسد که قطار پیشرفت مورد اشاره ابراهیم رئیسی به دلیل داشتن دهها واگن، هیچگاه به سرعت مورد نظر ایشان نخواهد رسید، چرا که تعدد واگنها و محمولههای سنگین آنها اجازه حرکت سریع و راحتی با هدایتکنندهای چون او را نخواهد داشت و نیازی به «کشیدن ترمز» آن توسط دشمنان و بدخواهان نیز نیست.
قطاری با واگنهای اختلاس، تبعیض، فقدان عدالت اجتماعی، دستهبندی شهروندان به خودی و غیرخودی، فقر گسترده و همگانی در اکثریت آحاد جامعه، ریاکاری، دروغ، بیکاری اکثریت فارغالتحصیلان دانشگاهی، زمینه چینی برای فرار نخبگان که کشور به وجود آنها نیاز مبرم دارد، گرانی و تورم 87 درصدی، اجرانکردن قوانین مصوب، ادعاها و وعدههای توخالی، خط فقر 15 و حقوق چهار میلیون تومانی، کاغذ پاره شدن پول و پاسپورت ایرانی، منزوی شدن خودساخته از جامعه جهانی و… فقط تعدادی از واگنهای پیشرفت مورد اشاره هستند و قطعا چنین قطاری با چنین بار و بنهای در میانه راه مانده و به مقصد نخواهد رسید.
پیشنهاد میشود، چنانچه ابراهیم رئیسی در فرصت دو سال و اندی که از دوره اول ریاست جمهوری باقی مانده(از دوره بعدی نمیتوان پیش گویی کرد) اگر بخواهد اندک افزایشی در سرعت قطار موردنظرش داشته باشد، باید تعدادی از این واگنها را نه از طریق «گفتاردرمانی» که در واقعیت، از این قطار جدا کند که در غیر این صورت قطاری با«موتور سوخته» زیر پایش خواهد ماند.
ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱