کاهش ۱۵ هزار میلیاردی هزینههای میوه و ترهبار تهرانیها
سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری با اجرای موفق طرحهایی مانند زنجیره تأمین و تنظیم بازار نقش مؤثری در کاهش هزینههای شهروندان ایفا کرد

در سال ۱۴۰۳، سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران با اجرای موفق طرحهایی مانند زنجیره تأمین و تنظیم بازار، نقش مؤثری در کاهش هزینههای شهروندان تهرانی ایفا کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی و بر اساس گزارش بانک مرکزی، خرید از این میادین موجب صرفهجویی ۱۵ هزار میلیارد تومانی پایتختنشینان شد و قدرت خرید آنها را افزایش داد. همچنین، عملکرد مطلوب این سازمان در توزیع گسترده میوه شب عید و خرمای ماه رمضان (با رکورد توزیع ۱۰ هزار و ۲۰۶ تن میوه در نوروز ۱۴۰۴) و استقبال روزانه بیش از ۵۲۰ هزار نفر، نشاندهنده اعتماد شهروندان به کیفیت و قیمت مناسب محصولات است.
اجرای موفق طرح زنجیره تأمین و کاهش قیمتها
به گزارش روابط عمومی این سازمان، مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران، با اشاره به از صرفهجویی ۱۵ هزار میلیارد تومانی شهروندان تهرانی در سال ۱۴۰۳ به دلیل خرید از میادین میوه و ترهبار اظهار داشت: «با توجه به اختلاف قیمت محصولات در میادین میوه و ترهبار نسبت به سطح شهر و همچنین راهاندازی زنجیره تأمین برخی کالاها در این سازمان، شهروندان تهرانی توانستند بر اساس گزارش بانک مرکزی، ۱۵ هزار میلیارد تومان در هزینههای خود صرفهجویی کنند».
وی افزود: «اجرای طرح زنجیره تأمین در سازمان مدیریت میادین، یکی از بزرگترین دستاوردهای مدیریت شهری بوده که نهتنها سفره شهروندان را رنگینتر کرده، بلکه دسترسی آنها به محصولات غذایی را سادهتر و ارزانتر کرده است».
تقدیر از سازمان میادین میوه و ترهبار بهدلیل تکریم ارباب رجوع
مدیرعامل این سازمان همچنین از تقدیر شهرداری تهران بهدلیل تلاش در اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و ارتقای تعالی سازمانی خبر داد و تأکید کرد: «این رویکرد باعث کاهش هزینههای شهروندان در تأمین مواد غذایی شده است».
بختیاریزاده با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره تفاوت قیمت کالاها در میادین و سطح شهر گفت: «میزان تخفیف اعمالشده روی محصولات عرضهشده در میادین تهران، معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان به نفع شهروندان بوده که قدرت خرید مردم را افزایش داده است».
تقدیر وزیر کشاورزی از عملکرد میادین میوه تهران در تنظیم بازار
در راستای این اقدامات، از عملکرد سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار در توزیع میوه شب عید و خرمای ماه رمضان تقدیر شد.
غلامرضا قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در مراسم تجلیل از مجریان طرح تنظیم بازار نوروز ۱۴۰۴، از همکاری مؤثر سازمان میادین میوه و ترهبار با تعاونیهای روستایی و بخشهای غیردولتی قدردانی کرد و گفت: «این همکاری باعث شد شهروندان تهرانی بدون مشکل به میوه و خرما دسترسی داشته باشند».
توزیع 10 هزار و 206 تن میوه در ایام عید نوروز
بختیاریزاده نیز در این مراسم اعلام کرد: « از 15 اسفند تا 15 فروردین 10 هزار و 206 تن میوه در بین شهروندان توزیع شده است که رکورد قابل توجهی را نشان میدهد. به عبارتی، 4 هزار و 400 تن سیب، 6 هزار تن پرتقال، 850 تن کیوی، 850 تن نارنگی، بیش از 3100 تن خیار و 1850 تن موز عرضه شد که رکوردی قابلتوجه محسوب میشود».
استقبال بیسابقه از میادین میوه: ۵۲۰ هزار خرید روزانه در نوروز
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران با اشاره به استقبال گسترده مردم از این میادین افزود: «روزانه بهطور میانگین ۵۲۰ هزار نفر از این مراکز خرید کردند و در مجموع ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت خرید ثبت شد».
وی با اشاره به اینکه میزان استقبال مردم از میادین و بازارهای میوه و ترهبار به دلیل کیفیت محصولات و تفاوت قیمت زیاد با سطح شهر بود، بیان کرد: «به غیر از میوه شب عید، تهرانیها در تهیه آجیل شب عید، خرمای ماه مبارک رمضان، گوشت، مرغ، برنج و... استقبال خوبی از میادین و بازارهای میوه و ترهبار داشتند».
بختیاریزاده یادآور شد: «با اتوجه به افزایش اعتماد شهروندان به میادین و بازارهای میوه و ترهبار تلاش داریم تا در سال 1404 خدمات متنوعتری را به شهروندان ارائه دهیم».
برنامهریزی برای ارتقای بهرهوری نیروی انسانی
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار همچنین در ادامه با اشاره به چالشهای مدیریت منابع انسانی در این سازمان گفت: «پراکندگی مراکز و کمبود نیروی انسانی از مشکلات اصلی ماست، اما تلاش میکنیم با آموزش و جذب نیروهای توانمند، کیفیت خدمات را ارتقا دهیم».
بختیاریزاده تأکید کرد: «باید در جهت رفع کاستیها در حوزه نیروی انسانی با جذب نیروهای کیفی کمبودها را جبران کنیم».
آیندهنگری در مدیریت میادین
وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران به نیروی آموزش دیده و با تجربه نیاز داشته و باید توان نیروهای موجود را افزایش دهیم، تاکید کرد: «امیدوارم امسال، سال پرقدرت و پر از موفقیتی را در سازمان مدیریت میادین رقم بزنیم. باید سعی کنیم نقاط ضعف را کمتر و کاستیها را جبران کنیم تا مسیر را به درستی طی کنیم».
در مجموع، رویکرد این سازمان در کاهش قیمتها، بهبود دسترسی به کالاهای اساسی و ارتقای رضایت شهروندان، الگویی موفق در مدیریت شهری محسوب میشود که در صورت تداوم، میتواند تأثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بیشتری بر جای بگذارد.