اعتراض به نتایج مناقصه پروتئینی: کمترین قیمت رد شد و پای رانت اطلاعاتی به میان آمد!
افشاگری مناقصه حمل محمولات پروتئینی (م/62/1404) شرکت پشتیبانی امور دام؛ چرا کمترین پیشنهاد قیمت 49,997 ریالی رد و شرکت بلم لجستیک با قیمت بالاتر برنده اعلام شد؟

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی،
از یک رسانۀ خبری انتظار میرود همواره صرفاً به نشر حقایق بپردازد. شرکت جهاد نصر با هزاران عضو سهامدار جانباز، ایثارگر و رزمنده، در تلاش است تا با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت، به امنیت غذایی کشور کمک کند.
متأسفانه پس از انتشار گزارش فساد در شرکت پشتیبانی، شما مطلبی کلی و بدون مستندات را تحت عنوان تکذیبیه منتشر کردهاید که هیچ ارتباطی با محتوای ارسالی شرکت جهاد نصر ندارد. لذا، درخواست میشود مطالب و مستندات ذیل، در آن رسانه درج گردد.
مناقصه جنجالی حمل پروتئین
اخبار سبز کشاورزی؛ شرکت حملونقل با سابقه ۳۵ ساله، اعلام نتایج مناقصه م/62/1404 را غیرقانونی دانسته و خواستار توقف اجرای قرارداد شد.
این شرکت ادعا میکند که قیمت پیشنهادی آنها که کمترین نرخ بازار بود، به دلیل معیارهای غیرشفاف کارفرما رد و شرکت دیگری با نرخ بالاتر برنده اعلام شده است.
شکستن حریم قیمتگذاری؛ ابهام در واگذاری قرارداد حمل محمولات استراتژیک
شرکت حملونقل شاکی، که مدیریت آن متعلق به خانوادههای معزز ایثارگران است، با ارسال نامهای سرگشاده خطاب به دکتر جعفری، مدیرعامل محترم شرکت پشتیبانی امور دام کشور، نسبت به نتایج مناقصه عمومی حمل محمولات پروتئینی بین استانی (شماره م/62/1404) اعتراض شدیداللحنی را مطرح کرده است.
محور اصلی این اعتراض، رد پیشنهادی است که به ادعای شرکت، منصفانهترین و مقرونبهصرفهترین قیمت را برای دولت به همراه داشته است.
قیمت ۴۹,۹۹۷ ریالی، سنگ راه برنده شدن شد!
طبق مستندات ارائه شده، این شرکت حملونقل، که با ۳۵ سال سابقه در حوزه حمل یخچالی فعالیت میکند، نرخ ۴۹,۹۹۷ ریال بر تن کیلومتر را پیشنهاد داده که پایینترین رقم بین متقاضیان بوده است. اما کمیسیون مناقصه، این پیشنهاد را به بهانه خروج از «رنج برآورد کارشناسی کارفرما» رد کرده است.
نکته عجیب اینجاست که این «رنج کارشناسی» نه تنها در اسناد مناقصه قید نشده بود، بلکه شرکتها پیش از بازگشایی پاکتها نیز از آن مطلع نبودهاند.
در مقابل، شرکت «بلم لجستیک» با نرخ بالاتر ۵۲,۰۸۳ ریال به عنوان برنده اعلام شده است. این شرکت شاکی استدلال میکند که با توجه به ماهیت قراردادهای حملونقل، قیمت پایینتر باید مورد استقبال دولت قرار میگرفت، نه رد شدن.
تناقض آشکار؛ دو روی یک سکه در دو مناقصه همزمان
یکی از مهمترین ادله شرکت معترض، وجود تناقض فاحش در روش ارزیابی در دو مناقصه همزمان است. این شرکت نشان میدهد که در مناقصه کلی استانی، نرخ پیشنهادی آنها خارج از رنج اعلام شده، اما در مناقصه محدودتر حمل از استان هرمزگان، کمترین قیمت به عنوان برنده پذیرفته شده است.
این دوگانگی در معیارها، این شائبه قوی را ایجاد میکند که هدف از رد پیشنهاد شرکت با قیمت پایین، سوءاستفاده از اختیارات و اعمال نفوذ برای برنده کردن شرکتهای خاص (مانند بلم لجستیک) بوده است. این شرکت همچنین اشاره کرده که در مناقصات سال گذشته نیز به شیوههایی مشابه، فرصت قرارداد بستن از این شرکت سلب شده است.
شفافیت صفر
شرکت معترض به صراحت اعلام میکند که عدم اعلام رسمی و مستندسازی برآورد کارشناسی، و محرمانه تلقی کردن آن در جلسه کمیسیون، نقض فاحش مقررات سازمان برنامه و بودجه است.
این شرکت معتقد است که این رویه، بستر لازم برای «رانت اطلاعاتی و قراردادی» را فراهم کرده است تا شرکتهایی خاص بتوانند با آگاهی از حدود قیمتهای کارشناسی، پیشنهادات خود را تنظیم کنند.
فراخوان به مراجع نظارتی
در پایان نامه، با تأکید بر سابقه طولانی همکاری و مالکیت سهام شرکت توسط خانواده ایثارگران، از مقام مسئول درخواست شده است تا با دستور برای برنده اعلام شدن شرکت شاکی، از تضییع حقوق ذینفعان جلوگیری شود.
این نامه در عین ابراز تمایل برای ادامه همکاری صادقانه، هشداری جدی است: در صورت عدم احقاق حقوق قانونی، شرکت پیگیری موضوع را از طریق مراجع قضایی، هیأت رسیدگی به شکایات ماده ۷ قانون برگزاری مناقصات، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور، به عنوان وظیفه خود برای حفظ حقوق دولت و سهامداران ایثارگر، پیگیری خواهد کرد.
رونوشت این نامه به مراجع عالی نظارتی از جمله وزیر محترم جهادکشاورزی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارسال شده است تا موضوع با فوریت و دقت مورد بررسی قرار گیرد.