از حذف نیروهای متخصص روابط عمومی تا ابهام در هزینهها
فروپاشی ارتباط در وزارت جهاد کشاورزی؛ نقدی بر مدیریت پرحاشیه سجاد حسینی
درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی باید صدای شفاف و صادق کشاورزان و کارشناسان باشد، روابط عمومی آن، زیر سایه مدیری گرفتار شده که بیش از صداقت و ارتباط، به پروژهسازی و حاشیهسازی دل بسته است.
روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، تحت مدیریت سجاد حسینی که فاقد هرگونه تخصص، تجربه و سابقه در حوزه روابط عمومی، خبرنگاری، روزنامهنگاری و ارتباطات است، از مسیر شفافیت و تعامل مؤثر با رسانهها فاصله گرفته است.
اخبار سبز کشاورزی؛ برونسپاریهای پرهزینه، حذف نیروهای متخصص، کارآمد و با تجربه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، آوردن نزدیک به 20 نیروی جدید هیئتی و در عین حال، برون سپاری و پروژهسازیهای بیثمر، نمادی از بحرانی عمیق در ساختار اطلاعرسانی وزارتخانه است که منجر به دور شدن رسانه های مستقل از روابط عمومی و گرفتار آمدن وزیر در چنبره اطلاع رسانی زرد شده است.
بحران مدیریتی در روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که روزی یکی از ساختارهای موفق و منسجم دولت به شمار میرفت، امروز با بحران مدیریتی و بینظمی گسترده در تصمیمگیریها مواجه است.
سجاد حسینی، که با سابقهای نامرتبط از حوزه درمان و البته حراست وارد عرصه مدیرکلی روابط عمومی وزارتخانه شد، در مدتی کوتاه ساختار حرفهای و کارآمد این مرکز را متلاشی کرد به نحوی که نیروهای متخصص کنار گذاشته شدند، جای آنها را مجموعهای (حدود 20 نفر) از نیروهای سفارشی و پروژهای گرفتند، و در نتیجه، حلقه ارتباطی وزارتخانه با رسانههای تخصصی، باسابقه و ایران شمول تقریباً از هم گسست.
پروژهسازیهای بیثمر و هزینههای بیضابطه
در دوره مدیریت فعلی، میلیاردها تومان از بودجه عمومی صرف پروژههایی شده که یا به بهرهبرداری نرسیدهاند یا به جز فاکتورسازی و تبلیغات خود اقناعی، هیچ آوردهای برای وزارتخانه نداشتهاند. منابع داخلی از پروژهسازیهای تکراری و بدون توجیه سخن میگویند که هدف آن بیشتر، ایجاد ظاهر فعالیت است تا تحقق مأموریت اصلی ارتباط با جامعه کشاورزی.
حذف رسانههای مستقل و خاموش شدن صدای رسانهها
یکی از تصمیمهای جنجالی حسینی، کنار گذاشتن کارشناسان رسانهای و مدیران با تجربه روابط عمومی وزارتخانه بود؛ افرادی که سالها حافظ ارتباط سازنده با خبرنگاران و رسانههای تخصصی حوزه کشاورزی بودند. برخی از خبرنگاران باسابقه با تبانی وی و حراست ممنوعالورود به ساختمان وزارتخانه شدند ضمن اینکه معاونین وزارتخانه ممنوعالمصاحبه شدند و در سال جاری تقریبا هیچ گونه نشست خبری و مصاحبه رسمی بنا به درخواست رسانه های مستقل به ویژه رسانه های تخصصی کشاورزی صورت نگرفته است.
در نتیجه، صدای منتقدان خاموش شده و مجموعهای از رسانههای وابسته شکل گرفتهاند که بهجای پایبندی به رسالت حرفهای مطبوعات، بیشتر در مسیر تعریف و تمجید و کسب منافع مالی فعالیت میکنند.
ترفند دیگر مدیریت فعلی روابط عمومی، ایجاد شکاف و رقابت منفی میان رسانههای کشاورزی است؛ بهگونهای که برخی از آنها تشویق میشوند تا بهجای همافزایی و همصدایی برای منافع بخش کشاورزی، علیه یکدیگر مطالب انتقادی منتشر کنند.
ابهام در بودجههای تشویقی و کارتهای هدیه
در کنار بحران مدیریتی، یکی از موارد سؤالبرانگیز، مربوط به کارتهای هدیه نوروزی خبرنگاران است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، نزدیک به دو میلیارد تومان کارت هدیه برای اصحاب رسانه توسط سجاد حسینی از معاونت توسعه و منابع مدیریت وقت دریافت شد اما سرنوشت این مبالغ هنوز روشن نیست.
گزارشها از واگذاری کارتهای مشابه توسط نهادهای وابسته چون مؤسسه جهاد استقلال و شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی، سازمان تعاون روستایی، اتحادیه مرکزی تعاون روستایی نیز حکایت دارد، اما فقدان رسید و سند رسمی، بررسی این موضوع را پیچیده کرده است.
تقدیرنامهای قدیمی برای تطهیر عملکرد؟
در روزهای اخیر، انتشار دوباره تصویری از تقدیرنامهای قدیمی که ظاهراً مربوط به دوران جنگ 12 روزه بود، تلاش دیگری برای بازسازی وجهه مخدوش مدیریت فعلی تلقی میشود زیرا کلیت مدیران ارشاد وزارتخانه به این نتیجه رسدیه اند که عامل اصلی عدم اطلاع رسانی صحیح ناترازی مدیریتی ساجاد حسینی مدیر فعلی روابط عمومی است که رفاقت و دوستی با وزیر را هزینه مانددگاری خود کرده است.
گوتا اعضای شورای اطلاعرسانی دولت تأکید کردند این لوح مربوط به گذشته است و هیچ تقدیرنامه جدیدی برای روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی صادر نشده است. این اقدام، بیش از آنکه نشانه افتخار باشد، بازتاب بحران اعتماد رسانهای در این وزارتخانه است.
مطالبه برای تغییر و بازگشت به شفافیت
کارشناسان اطلاعرسانی و فعالان رسانهای حوزه کشاورزی و دیگر رسانه های غیر وابسته معتقدند دوران مدیریت فعلی باید به پایان برسد؛ زیرا وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری کاربلد، متخصص، باتجربه، مورد قبول بدنه ، شفاف و آشنا با ظرفیت ها و ظرافتهای ارتباطی است؛ مدیری که بداند روابط عمومی، ویترین یک وزارتخانه است نه ابزار توزیع امتیاز. اکنون زمان آن رسیده است که وزیر برای ترمیم چهره آسیبدیده وزارتخانه از این وضع، تصمیمی قاطع بگیرد.
در حال حاضر، زحمات و تلاش هیچیک از معاونتهای وزارتخانه بهدرستی اطلاعرسانی نمیشود؛ دلیل اصلی این وضعیت، ترس از برگزاری نشستهای رسانهای و مواجهه با پرسشهای خبرنگاران منتقد است. این در حالی است که یک مدیر روابط عمومی توانمند میتواند بهسادگی این چالش را برطرف کرده و سطح تعامل میان رسانهها، معاونان وزارتخانه و حتی وزیر را به بالاترین حد ممکن ارتقا دهد.
بحران روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، نمونهای از انحطاط ساختاری در دستگاههای اطلاعرسانی دولتی است؛ بحرانی که ریشه آن در سوءمدیریت و عدم پاسخگویی سجاد حسنی نهفته است.
تا زمانی که اصل شفافیت، صداقت و پاسخگویی جایگزین روابط شخصی و پروژهسازی نشود، هیچ لوح تقدیری نمیتواند شکست اعتماد عمومی را پنهان کند.
بیشتر بخوانید: یک سال تلاش برای انفعال روابط عمومی

